Frågan som väcks hos mig är dock vad Stefan egentligen har med allt att göra? Det kan inte vara så att han bara råkade dras in för att hans syrra förgiftades av GM.
Ja, inte blev man mycket klokare efter dagens avsnitt. Allt pekar ju egentligen på att det är Åke, men för den skull är det säkert inte det. De har lyckats få till en intrig som är så väldigt tillspetsad och med personer som kommer och går som alla kan vara inblandade på ett eller annat sätt. En extraordinär gärningsman är det i alla fall fråga om, med kunskaper inom vitt skilda områden. Buss kan han också köra uppebarligen och pyroman kan han agera.
Intressant att se hur Saga nu var bestämd mot August att de inte kunde träffas mer då det var olämpligt med tanke på hennes och Martins samarbete. När Anton kom hem till henne berättade hon direkt för Martin vem han var. Hennes helt uppriktiga sätt att kommunicera är ju ovanligt att se och höra, men det är egentligen så att fler borde använda sig av det sättet att prata. Kanske inte berätta om vad de gjort med olika personer bland sina kollegor, men enskilt med en kollega man samarbetar med tycker jag det är förklarligt. Så slapp Martin undra varför Anton kom hem till henne och vem han var.
Ja, de får väl nysta vidare i fallet i nästa avsnitt. Till slut hittar de rätt person. En bra serie som gör att man kan spekulera massor om varje avsnitt. En dyster stämning är det ju lagd genom hela serien med sin mörka färgton.
Ja, inte blev man mycket klokare efter dagens avsnitt. Allt pekar ju egentligen på att det är Åke, men för den skull är det säkert inte det. De har lyckats få till en intrig som är så väldigt tillspetsad och med personer som kommer och går som alla kan vara inblandade på ett eller annat sätt. En extraordinär gärningsman är det i alla fall fråga om, med kunskaper inom vitt skilda områden. Buss kan han också köra uppebarligen och pyroman kan han agera.
Intressant att se hur Saga nu var bestämd mot August att de inte kunde träffas mer då det var olämpligt med tanke på hennes och Martins samarbete. När Anton kom hem till henne berättade hon direkt för Martin vem han var. Hennes helt uppriktiga sätt att kommunicera är ju ovanligt att se och höra, men det är egentligen så att fler borde använda sig av det sättet att prata. Kanske inte berätta om vad de gjort med olika personer bland sina kollegor, men enskilt med en kollega man samarbetar med tycker jag det är förklarligt. Så slapp Martin undra varför Anton kom hem till henne och vem han var.
Ja, de får väl nysta vidare i fallet i nästa avsnitt. Till slut hittar de rätt person. En bra serie som gör att man kan spekulera massor om varje avsnitt. En dyster stämning är det ju lagd genom hela serien med sin mörka färgton.
saxat från svt programinfo:
Svensk-dansk dramaserie från 2011. Del 8 av 10. Saga Norén från Länskrim Malmö och Martin Rohde från Köpenhamnspolisen utreder ett brutalt dubbelmord på Öresundsbron. Saga och Martin griper och förhör en kollega som misstänks vara "Bromördaren". Han visar sig ha alibi för alla brottstillfällen, men är han verkligen oskyldig? Gärningsmannen är klar, han har lyckats med sitt syfte att peka på fem problem i samhället. Men Saga har en känsla av det kommer att komma mer. Kanske handlar det hela om personlig hämnd? I rollerna: Sofia Helin, Kim Bodnia, Magnus Krepper, Dag Malmberg, Ellen Hillingsö med flera. Manus av Hans Rosenfeldt.
Intressant avsnitt idag. Skum försäljare.
Men Daniel verkar vara en skum typ.
"Vet du vem som eldade upp XXX?"
"näh"
"Det var jag" och sen hade han sånt sjukt leende och ögonen var fuckt up. Som en dåre.
haha...
Gillar Daniel, en skum typ.
Men martin är absolut den bästa skådespelare i serien även svenska polischefen.
Alltså datorförsäljaren var riktigt skum, varför gick han direkt till Martins fru, vad vill han henne? Och att han får ett möte på fem minuter med henne men det slutar med att det tar 1,5 timme. Vad gjorde dom i en timme, sex?
Om du datorförsäljaren gängade Martins fru så bör det tyda på att såväl Mette som Martin känner den mannen. Om han är GM har han på ett grymt utstuderat sätt lyckas byta personlighet och låtsas ha olika yrken för att nå sina mål. Är han ute efter att ta kål på Mette också i sådant fall och i sådant fall varför då? Han kan ju inte gå utanför sina syften alltför mycket om hans personlighet som profilgruppen kom fram till stämmer.
Jag tror hur som helst inte att de letade efter rätt person i och med Jesper Andersson. I sådant fall är han en del av en gärningsmannagrupp och kanske samarbetar med en dansk polis. Att de delar på sina brott, svensken i Sverige och en dansk person i Danmark. Allt annat i serien verkar ju broderligt fördelat mellan länderna.
Kom på att lika gärna som Jesper Andersson så kunde det väl vara Jespers kollega, den som Saga och Martin mötte när de sökte Jesper? Alla karaktärer som dyker upp från nu och som vi inte fått se tidigare är misstänkta om de har minsta likhet i kroppsbyggnad med gärningsmannen.
Åke syntes ju på redaktionen när det började brinna i lagerlokalen och man såg ju GM som tände på lokalen just före det att bombteknikern begav sig ut ur densamma. Därmed torde Åke vara utesluten som GM för huvudfallen. Jag tycker det talar för att vi antingen inte sett GM ännu (normalt ovanligt) eller att det är datorförsäljaren som Mette träffade. Men varför skulle det vara den senare?
Varför tog någon kål på Ferbé? Gjorde de det eller var det ytterligare ett sabotage, kanske var tårgas? Eller vad var det, hade han monterat in avgasutsläppet i bilen?
Så här spontant så tycker jag det tillkom fler frågetecken än som rätades ut i avsnitt 7. Dock 3 avsnitt kvar men snart måste det börja vända. Tror att Saga och Martin fortfarande bara är i händelsernas utkant och härjar trots spåret Jesper Andersson.
Senast redigerad av 00.00 2011-11-03 kl. 08:36.
Så här spontant så tycker jag det tillkom fler frågetecken än som rätades ut i avsnitt 7. Dock 3 avsnitt kvar men snart måste det börja vända. Tror att Saga och Martin fortfarande bara är i händelsernas utkant och härjar trots spåret Jesper Andersson.
Ja nu känns det ju rejält spretigt. Det finns ju verkligen ingen anledning att tro att det är Jesper som är GM iom både kroppsbyggnad och det faktum att det är hela tre avsnitt kvar...jag tror vi saknar vitala fakta om hur allt hänger ihop "under ytan" och därför har vi bara sånt simpelt som kroppsbyggnad att gå på just nu. Jag ska verkligen gå in och kika på den danska diskussionssidan nu
Jag gick in redan igår. Var ju dumt förstås om det nu stämmer, är inte helt övertygad ändå. De for med olika namn där också. Om det skulle stämma är det mycket kring motiv som är oklart ännu och det kan hända oväntade saker i sista avsnitten. Bland annat den cliffhanger som någon sade att skulle ske i nionde och tionde avsnittet.