Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-11-03, 17:47
Medlem
Bra serie.
Citera
2011-11-03, 18:59
Medlem
verificantes avatar
Att gissa mördaren är kanske roligt men när det gäller TV-serier där danskar varit med så är det i princip statistiskt bevisat att det inte går att gissa, det är liksom inte Agatha Christie vi kollar på. Min gissning, så god som någon, är att det är en kusin till malmöpolisens receptionist som gjort det...
Det är vägen som är målet, att ge tio avsnitt god underhållning med en spännande tråd som håller ihop det. Jag förväntar mig inte att allt ska rinna ihop i samma hink, en del kanske tillochmed rinner utanför och vi får kanske aldrig veta hur det går för Stefan och Sonja.
Fast varför Daniel skulle få gas i nyllet förstår jag inte. Antingen så har avsnittsförfattaren totalt missbedömt mig som genomssnittsskandinav eller så måste jag gå och kolla min moral i morgon, Danne var väl för tusan uppe på den ljusa vägen?

Saga är väl för rolig, jag har glömt vad jag skrattade mest åt. Fast ibland undrar man åt vad man egentligen skrattar, är det åt henne eller åt alla vi andra? Rollen är dock inte helt autistisk -förlåt, autentisk- då hon ibland använder intuition som fakta. SVT skriver tom. i programinfon att "Saga har en känsla av att det kommer att komma mer." Någon vidare Borg är hon inte, och Seven of Nine är snyggare:-)
Nu ska jag fira resten av kvällen med att *inte* titta på någon variant av CSI.
Citera
2011-11-03, 22:52
Medlem
petardylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verificante
Att gissa mördaren är kanske roligt men när det gäller TV-serier där danskar varit med så är det i princip statistiskt bevisat att det inte går att gissa, det är liksom inte Agatha Christie vi kollar på. Min gissning, så god som någon, är att det är en kusin till malmöpolisens receptionist som gjort det...
Det är vägen som är målet, att ge tio avsnitt god underhållning med en spännande tråd som håller ihop det. Jag förväntar mig inte att allt ska rinna ihop i samma hink, en del kanske tillochmed rinner utanför och vi får kanske aldrig veta hur det går för Stefan och Sonja.
Fast varför Daniel skulle få gas i nyllet förstår jag inte. Antingen så har avsnittsförfattaren totalt missbedömt mig som genomssnittsskandinav eller så måste jag gå och kolla min moral i morgon, Danne var väl för tusan uppe på den ljusa vägen?

Saga är väl för rolig, jag har glömt vad jag skrattade mest åt. Fast ibland undrar man åt vad man egentligen skrattar, är det åt henne eller åt alla vi andra? Rollen är dock inte helt autistisk -förlåt, autentisk- då hon ibland använder intuition som fakta. SVT skriver tom. i programinfon att "Saga har en känsla av att det kommer att komma mer." Någon vidare Borg är hon inte, och Seven of Nine är snyggare:-)
Nu ska jag fira resten av kvällen med att *inte* titta på någon variant av CSI.

Danne fick gas i ansiktet pga att han är en dålig journalist.
Mördaren sa ju att "Du kan få en intervju med mig och sen lämna mig till polisen."
Danne sa då frågade hur det skulle gå till, då sa ju mördaren "Sätt dig i bilen så får du beskrivning" sagt och gjort han satte sig i bilen och sen minns jag inte exat vad som sades men mördaren sa då "Du är en journalist som går så längt att du kan köpa saker och ting" Sen fick han gas i ansiktet.

Rätta mig om jag har fel.
Citera
2011-11-03, 22:58
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petardylover
Danne fick gas i ansiktet pga att han är en dålig journalist.
Mördaren sa ju att "Du kan få en intervju med mig och sen lämna mig till polisen."
Danne sa då frågade hur det skulle gå till, då sa ju mördaren "Sätt dig i bilen så får du beskrivning" sagt och gjort han satte sig i bilen och sen minns jag inte exat vad som sades men mördaren sa då "Du är en journalist som går så längt att du kan köpa saker och ting" Sen fick han gas i ansiktet.

Rätta mig om jag har fel.

Det troliga är väl att gasen gör Daniel blind. På så sätt kan han göra intervjun men ändå inte se vem GM är.
Citera
2011-11-04, 10:25
Medlem
Så kan det ju vara, eller så dödas han på stället, kvävs. Men då hamnar han utanför sin mall, gärningsmannen.Er lösning med att han får intervjun med GM under förutsättning att han inte kan se vem det är låter rimligt.

Om det nu skulle vara mannen som Martins fru träffar och pratar lite med, varför känner Mette till honom. för det verkar hon ju göra. Dessutom hade de 1,5 timmar tillsammans när de skulle ha ett kort möte. Har hon en affär med honom kanske?
Citera
2011-11-04, 10:30
Medlem
KchefenLs avatar
ingen anna som tror att "Frida" som Martins son chattade med förut är GM? suspekt och irrelevant för manus annars
Citera
2011-11-04, 11:59
Medlem
blOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KchefenL
ingen anna som tror att "Frida" som Martins son chattade med förut är GM? suspekt och irrelevant för manus annars

Tror också "Frida" är inblandad, annars skulle man inte fått se något av hans chattande...
Citera
2011-11-04, 12:09
Medlem
cosmic_dancers avatar
Kna ju också vara så att alla dessa sidovägar man får se kan vara vilsespår eller vad man ska säga. Att de medvetet lägger fokus på små saker som chattandet just för att man ska tro att det kommer leda till något mer om GM.
Citera
2011-11-04, 12:45
Medlem
jolindbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiveafterdark
Finns det möjlighet att se serien utanför Skandinavien? Om jag måste tanka ner den på nått sett så, so be it...

Finns på piratbukten. Sök på bron, så ska du finna.

Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Svtplay borde väl fungera.

Nej, är man i utlandet så protesterar den. De har inte rättigheter att strömma internationella produktioner utomlands.
Citera
2011-11-04, 20:36
Medlem
Den skamlöses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KchefenL
Japp, jag tror att Frida = GM = Sagas syster (som tros vara död).

Hur är det förresten, kände August till att polisen letade efter Anja, och kan han ha berättat det för Frida i chatten? Nån som kommer ihåg eller har sparat avsnitten?
Senast redigerad av Den skamlöse 2011-11-04 kl. 20:38.
Citera
2011-11-04, 22:31
Medlem
Jag tror inte på att Sagas syster är gärningspersonen, däremot skulle den som kallar sig Frida kunna vara gärningsmannen och sporras av August via chatten. Någon roll har ju denna Frida för upplösningen av fallet, annars skulle sekvenserna med chattandet med "henne" upphört.

Jag trodde snarare på att Saga har någon släkting eller syskon som är gärningsmannen och som hämnas för systerns död genom att peka på de samhällsproblem som tillsammans orsakade systerns självmord. Den teorin skulle fortfarande kunna funka, men konstigt att Saga inte pratat om något mer syskon eller nära släkting om det nu finns sådana.

Tror inte August kände till att polisen sökte efter Anja. Är lite inne på om den person som Mette träffade i senaste avsnittet har skaffat sig de datakunskaper som krävs för att skicka meddelandena till Ferbé, spela in uttalandena till densamma just för att han är dataförsäljare och därmed datorkunnig. Varför verkade Mette känna honom? Har de hemlig älskare/älskarinna-förbindelse? Eller vet till och med Martin om det och det var därigenom han tyckte sig känna igen GM när han blev nerslagen i lagerbyggnaden? Jag tror det var Jesper Andersson som Anja tecknade av innan hon dog på sjukhuset och då undrar man varför hon tecknade av just honom.

Om inte GM är polisman så har han skaffat sig uniform (såg för stor ut, inte utprovad för honom), vapen och fått tag på en bil som han sedan dumpade. Han måste ha gjort ett grymt reasearcharbete inför sina gärningar, eller så är det just det han fått hjälp med av andra person som kanske Åke och August? Om det visar sig att August är inblandad på ett hörn kommer det ta hus i helsike, Martin kommer ilskna till.
Citera
2011-11-06, 15:01
Medlem
Jag är nästan säker på att mördaren är killen som brukar ha sex med Saga, annars hade dem inte visat honom i varje avsnitt eftersom det inte hade funnits en poäng annars. Lasse sa till Saga och Martin att han hade brunt hår och blå ögon, precis som han. Han har ju även en koppling till både Daniel och Saga, han går på samma nattklubb! Varför hade han annars valt ut Daniel som kontakt person om han inte visste att han jobbade där. Vi vet inte mycket om den här killen men ändå dyker han upp i varje avsnitt? Var det lönt att filma honom i avsnitt 6 att han står i kön till nattklubben? Han dyker upp i avsnitt 7 och ser att Martin är där, vill inte stanna för fler anledningar... kanske att Martin gör honom nervös? Nä något med den här killen är det..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in