Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-11-19, 14:44
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspanarn
elpsistol

Saga blev inte skjuten med elpistol.

För övrigt är det bara att tacka för ett spännande och händelserikt avsnitt. Förväntade mig väl inget annat än en cliffhanger heller, eftersom det var näst sista avsnittet.
Citera
2011-11-19, 15:41
Medlem
Ok, det kanske är en vanlig pistol då med ljuddämpare. Hon kommer vara skadad resten av denna omgång av serien. Oklart vilka skador hon egentligen fått, mer än att något av de inre organen kan vara skadade. Tycker att Saga borde fått stoppa Sebastian där på tomten, men det tillät säkert inte de manliga manusförfattarna. Kvinnliga kriminalaren skulle istället stoppas så att gärningsmannen fick slutföra sina gärningar. Nu kommer han nog precis misslyckas med sin sista tänkta gärning, men han har ju eliminerat Saga från den absoluta upplösningen av historien. Hon får arbeta från polishuset i bästa fall, eller bara ligga på sjukhus och klura ut hur de ska göra för att komma åt honom. Hon kommer ju visserligen också få ge informationen att han tog med sig August, så en roll i att de ska kunna hitta honom kommer hon säkert ha.
Citera
2011-11-22, 16:57
Medlem
Imorgon sänds då sista avsnittet av den här omgången av serien. Ska bli intressant att se hur upplösningen blir.

Jag tippar ungefär så här. Sebastian sätter August i livsfara, utan att direkt döda honom. Kanske att han sätter sig i samma fara för sitt eget liv, rentav ihop med August. Om de hittar dem överlever båda, annars stryker båda med. Det är ett ovanligt grepp som de sällan använder i liknande serier och filmer.

Han sköt ner Saga, men där tror jag egentligen han hoppades att August själv skulle springa ut, då hade han skjutit honom där på tomten och låtit bli Saga. Nu blev hon ett hinder för hans plan och han kände sig tvungen att stoppa hennes jakt på honom. Dessutom en direkt självförsvarsåtgärd, hon skulle annars skjutit honom och hans planer hade då stoppats där. Han sköt för att stoppa henne men samtidigt skona henne då hon inte ingick i hans plan.

På något sätt kommer ju Saga troligen vara inblandad i upplösningen av fallet ändå, hon kanske klurar ut ett sätt de ska försöka komma åt Sebastian innan han hinner ta död på August eller i andra hand innan han hinner ta sitt eget liv. Den fällan de försökte gillra genom en falsk August gick ju inte så bra. Han var på väg dit men de såg honom inte. Samtidigt genomskådar han ju allt poliserna försöker med, eftersom han är inom samma krets som dem. Gruppens hopp och inte minst Martins, står nog till att de hittar August innan han avlider, Sebastian lär bestämma sitt öde själv. Tveksamt om han tar livet av sig direkt efter att han satt August i livsfara.

Kim Bodnia syns förresten som någon gansterboss i den undre världen i serien Den som dräper i TV4, senaste fallet (ett fall per två avsnitt). Han är välkänd i de typerna av roller i danska serier och filmer.
Citera
2011-11-22, 17:07
Medlem
erikbes avatar
http://www.youtube.com/watch?v=aJnA9Lyt-mc

Sökte på Kim Bodnia på Youtube och hittade bla en musikvideo(!)
Citera
2011-11-23, 22:04
Medlem
Såg precis sista avsnittet av denna underbara serie.
Citera
2011-11-23, 22:06
Bannlyst
Han dog
Citera
2011-11-23, 22:17
Medlem
cosmic_dancers avatar
Neeeeeeeeeej, han fick ju inte dö heller. Stackars Martin.
Citera
2011-11-23, 22:26
Medlem
Coolcittes avatar
Haha, det var fan det dummaste slutet jag sett någonsin

Citera
2011-11-23, 22:31
Medlem
sfrges avatar
Sorgligt att August dog .Rafflande avslut i alla fall. Jag trodde faktist inte att Martin skulle skjuta gisslan..

Mördaren måste nog vara en av dom bittraste människorna som gått i ett par skor. Ganska långsint.
Nog för att Martin varit grisig och legat med hans fru men det borde ju finnas gränser för hur långt man kan gå med sin hämd...
Citera
2011-11-23, 22:36
Medlem
Tyckte det saknades en sammanfattning om varför han gjort allting och vad som hände med honom sen.. Även fast man kan räkna ut det själv så brukar det ju vara hyfsat skönt med en knorr på slutet så att det känns avslutat och klart.
Citera
2011-11-23, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lusselusse
Tyckte det saknades en sammanfattning om varför han gjort allting och vad som hände med honom sen.. Även fast man kan räkna ut det själv så brukar det ju vara hyfsat skönt med en knorr på slutet så att det känns avslutat och klart.

I nio av tio fall skulle jag hålla med dig. Jag gillar verkligen inte "olyckliga" slut eller slut som är totalt oväntade som i "The Mist" eller "Identity", men å andra sidan kan just sådana slut lyfta en annars rätt så B-aktig film.

Jag kanske måste förtydliga att jag verkligen gillade sluten i nämnda filmer, men att jag i allmänhet inte gör det
Senast redigerad av susanlynette 2011-11-23 kl. 23:05.
Citera
2011-11-23, 22:42
Medlem
Tycker det var bra att de undvek de typiska avsluten i sådana här serier eller filmer, nämligen att gärningsmannen bara tar livet av sig när han är klar med sitt självpåtagna uppdrag. Nu fick dessutom Saga spela hjältinnerollen och rädda såväl Sebastian som Martin, vilket säkert imponerade på Sebastian.

Synd att de lät August stryka med, vet inte riktigt hur han dog, kvävdes han där i utrymmet precis lagom innan de hittade honom? Visserligen var August och Martin lite aviga med varandra, men det var ändå sorgligt att han inte överlevde. Gärningsmannen fick igenom sin personliga hämnd, men han krånglade till det ordentligt genom att även ha en massa olika personer han vill ta bort innan dess. Klassiskt så tog han sedan med huvudrollspersonen på en genomgång av sitt personliga motiv mot honom och pressade honom att utföra en gärning för att han skulle skona honom och tydligen sig själv också.

Saga och Martin tog avsked av varandra, men de lär få anledning att återse varandra igen. Såvida de nu gör en andra omgång, ett andra case av serien. Anton måste ju nästan återkomma i andra omgången även han, eftersom Saga nu föreslog att de skulle ses och äta middag ihop.
Senast redigerad av Stockholmspanarn 2011-11-23 kl. 22:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in