2011-09-22, 22:51
  #1501
Medlem
4thFloors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad vill du jag ska svara, jag kan bara utgå från den information som finns i dagsläget.

Visst kan man tycka att saker borde hanterats annorlunda, således tycker jag även att kvinnan själv borde ha agerat annorlunda. Hon borde, om hon månade om sig själv och sina barn, ha försökt med alla utvägar som fanns som att berätta för sin väninna och barnets pappa för att se om det fanns möjlighet att få hjälp från dessa.

Men jag upplever att hon tvärtom stängde in sig helt och höll alla andra utanför sin verklighet.

Därför så tror jag inte på att det bara hade med hennes ekonomiska situation att göra utan att det hade hänt något omväldande i hennes liv, förmodligen i samband med Kenyaresan.

Jag håller med. Man får ju helt klart intrycket att mamman gjort en helomvändning i personlighet och beteende. Och om man inte är jävligt tajt med någon så är det nog ganska enkelt att få ett bryt och gå ner sig totalt på några veckor. På något vis så känner iaf jag att det är svårt att peka med hela handen åt något håll och utkräva ansvar. Det har trots allt varit flertalet fall av försök till kontakt, telefonsamtal, sms, man har varit där och knackat på. Och ärligt talat så tror jag inte att det hade spelat någon roll om socialen hade betalat hennes elräkning heller.
Citera
2011-09-22, 22:51
  #1502
Medlem
egots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grodanbollekalle
Men är det inte lite skumt att pappan bara har bilder på sin dotter E som ser ut att vara ungefär lika gammal som den bortgången sonen??


nja, kanske. mamman till sonen verkar ju velat ha ensam vårdnad, men han kunde väl tagit några kort, typ vid födelsårskalas el. dylikt.

dottern E har han boende hos sig ibland verkar det. bara hon, eller han och dottern på bilderna.

var/vem är hennes mamma, och varför inga hela familjen bilder?
Citera
2011-09-22, 22:58
  #1503
Medlem
4thFloors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerslavar
Hur gör det det menar du?

Om SOC får propåer om en barnfamilj som saknar pengar till mat och man inte agerar så är det ju - måste vara - grund för uppsägning och evt åtal mot den enskilda soc-kärringen. Visst - vi vet ju att SOC är en myndighet som i sin helhet står över lagen, men ändå.

Före jag tänkte om och la till lite i mitt inlägg så gick funderingen om de här grannarna var trovärdiga, dvs om det var sant att hon hade ringt till socialen om familjen, och om det dom säger har hänt i kontakt med socialen verkligen är sant. Det jag har tänkt om är att jag tror att DOM säkert talar sanning utifrån vad mamman har sagt.
Citera
2011-09-22, 22:58
  #1504
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad vill du jag ska svara, jag kan bara utgå från den information som finns i dagsläget.

Visst kan man tycka att saker borde hanterats annorlunda, således tycker jag även att kvinnan själv borde ha agerat annorlunda. Hon borde, om hon månade om sig själv och sina barn, ha försökt med alla utvägar som fanns som att berätta för sin väninna och barnets pappa för att se om det fanns möjlighet att få hjälp från dessa.

Men jag upplever att hon tvärtom stängde in sig helt och höll alla andra utanför sin verklighet.

Därför så tror jag inte på att det bara hade med hennes ekonomiska situation att göra utan att det hade hänt något omväldande i hennes liv, förmodligen i samband med Kenyaresan.

Jag tror inte du förstår.

At skuldbelägga en konstaterad mördare känns lite onödigt, rätten kommer att ta bort henne från samhället i låg tid framöver.

Jag är nu mer intresserad av att utröna om något kunde gjorts för att förebygga - t ex då vad soc gjorde eller inte gjorde.

Jag håller med din analys.

Något under Kenyaresan har gått åt helvete. Hennes mor har hon kommit i kraftig konflikt med och det har gett mentalt eko i henne.
Jag undrar om inte slakten av sina barn kan ha varit en reaktion på eller en försvarsmarkanism av något slag, svårt att svara på vad.

Men åter till det jag började med, att du inte förstår;
om det nu är så att SOC hade all information som framkommit (elen skulle stängas, skolan har tagit kontakt på olika sätt, väninnor har kontaktat dom och varit oroliga, man vetat att hon varit ensamstående med flera barn) så är det ett så oerhört gravt åsidosättande av sina FÖRBANNADE JÄVLA plikter att hela SOC och ansvarig politiker skall inte bara sparkas utan åtalsanmälas på stubinen.
Citera
2011-09-22, 23:01
  #1505
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Enligt Sigtunahem så står Vattenfall för el-nätet, och Eneas Energy för själva elen, så varför ska vi "hänga ut" någon från Fortum? Jag förutsätter då att uppgifterna på Sigtunahems sida stämmer.

Sedan vet vi inte att elbolaget inte har kontaktat socialen.

Det är lite obehagligt med sådana här uppviglarfasoner, som du och många uppvisar. Dessutom sår du bara förvirring.

Nej, uppvigling är bra, om tänstemän som hanterar folks väl och ve vet om att deras klavertramp kan leda till att det blir jobbigt för dom är det nog bara bra, det håller dom på tårna och ser till att dom inte glömmer att kontakta SOC när strömmen skall pluggas ur.

Men ja, jag hade nog fel om elbolaget där.
Citera
2011-09-22, 23:02
  #1506
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negerslavar
Jag tror inte du förstår.

At skuldbelägga en konstaterad mördare känns lite onödigt, rätten kommer att ta bort henne från samhället i låg tid framöver.

Jag är nu mer intresserad av att utröna om något kunde gjorts för att förebygga - t ex då vad soc gjorde eller inte gjorde.

Jag håller med din analys.

Något under Kenyaresan har gått åt helvete. Hennes mor har hon kommit i kraftig konflikt med och det har gett mentalt eko i henne.
Jag undrar om inte slakten av sina barn kan ha varit en reaktion på eller en försvarsmarkanism av något slag, svårt att svara på vad.

Men åter till det jag började med, att du inte förstår;
om det nu är så att SOC hade all information som framkommit (elen skulle stängas, skolan har tagit kontakt på olika sätt, väninnor har kontaktat dom och varit oroliga, man vetat att hon varit ensamstående med flera barn) så är det ett så oerhört gravt åsidosättande av sina FÖRBANNADE JÄVLA plikter att hela SOC och ansvarig politiker skall inte bara sparkas utan åtalsanmälas på stubinen.

så du menar att om man råkat bli av med elen ska soc som regel åka dit på momangen och omhänderta barnen??
Citera
2011-09-22, 23:02
  #1507
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerslavar
Nej, uppvigling är bra, om tänstemän som hanterar folks väl och ve vet om att deras klavertramp kan leda till att det blir jobbigt för dom är det nog bara bra, det håller dom på tårna och ser till att dom inte glömmer att kontakta SOC när strömmen skall pluggas ur.

Men ja, jag hade nog fel om elbolaget där.

Ja det var ju logiskt, eller inte. Mana till uppvigling utan att veta om det rätt företag/person som onmämns.
Citera
2011-09-22, 23:04
  #1508
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Ja det var ju logiskt, eller inte. Mana till uppvigling utan att veta om det rätt företag/person som onmämns.

Logik pratar du om? Du har inte alla ponyer i stallet så att säga, eller hur?

Man uppviglar i syfte att ta reda på exakt vem som är skyldig och sedan hänger man ut när bevis på skuld är presterat. Lär tråden om Terje Hellesö - vem vet, du kanske lär dig något.
Citera
2011-09-22, 23:06
  #1509
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaziAraben
Som vanligt så skylls det på samhället, inget eget ansvar här inte

http://svt.se/2.33538/1.2542249/sigtunamamman_nekades_socialbidrag?lid=puff_254224 9&lpos=rubrik
Vad fan... Hur är det relevant om mamman blev nekad socialbidrag eller inte? Det finns ju INGEN koppling mellan en sån händelse och det faktum att hon har dränkt barnen! Patetiska jävla media.
Citera
2011-09-22, 23:07
  #1510
Medlem
4thFloors avatar
Skyldig i det här fallet är ju tveklöst mamman, sen kan man ju alltid diskutera vad som kunde ha skötts annorlunda av samtliga inblandade. Vad vet vi, kanske Fortum/Vattenfall/Whoever skickade brev till socialen men Posten slarvade bort det. Ska vi hänga en brevbärare?
Citera
2011-09-22, 23:08
  #1511
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerslavar
Att har barn i ett hus/lägenhet som saknar el går inte - om du inte kan förstå det är Flashback inte ett forum du skall använda - då kan jag rekomendera ett dagcenter - el dyl.

En mycket stor del av jordens befolkning bor i hus/hyddor/skjul utan el.
Citera
2011-09-22, 23:11
  #1512
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodanbollekalle
så du menar att om man råkat bli av med elen ska soc som regel åka dit på momangen och omhänderta barnen??

Nu kommenterar jag ditt jävla trams ändå. *biter sig i knogen*

Ponera att soc visste följande och ändå inte agerade - ja då kanske det kommer i ett nytt ljus för dig?

SOC visste att GM var en ensamstående kvinna med flera barn.
SOC visste (genom hennes egna kontakter med dom) att hon inte hade några pengar.
SOC hade fått flertalet (?) medelanden från skolan som undrat hur det stod till med familjen.
SOC hade fått medelande från kvinnans väninna som undrat hur det stod till med familjen.
SOC visste att strömmen skulle brytas.

Lägg ihop dom där fem punkterna, skaka om, smaka på det och fråga dig sedan - vad har vi SOC för, vilken funktion fyller dom i samhället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in