2011-09-22, 23:11
  #1513
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vem tog hand om barnen när hon arbetade och samtidigt finns inget som tyder på att hon gick till ett arbete.

Men i vilket fall som helst, om detta stämmer så tror jag ännu mindre på att det var hennes ekonomiska situation som ensamt låg till grund för denna händelse.

Enligt samma inslag hade hennes väninna Sophia Njronge och hennes son Jerry ingen kontakt med henne under de senaste två veckorna. De "trodde att mamman hade fullt upp med sitt nya jobb".
Utan barnpassning, får man förmoda.

Nej, det låter skumt.
Citera
2011-09-22, 23:12
  #1514
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Vad fan... Hur är det relevant om mamman blev nekad socialbidrag eller inte? Det finns ju INGEN koppling mellan en sån händelse och det faktum att hon har dränkt barnen! Patetiska jävla media.

Skärp dig - det har all jävla relevans i världen.
Om SOC visste om att kvinnan var påväg käpparätt mot avgrunden och inte agerade, då är det vår plikt att påtala det och göra deras liv jobbigt.

Vill du att det skall vara frivilligt för brandmannen att åka och släcka en brand?

Skall det vara frivilligt för polisen att rycka ut och stoppa en hustrumisshandel (ja jag vet ibland undrar man ju ?

Skall det vara frivilligt för ambulanspersonalen att åka ut på ett larm?
__________________
Senast redigerad av negerslavar 2011-09-22 kl. 23:17.
Citera
2011-09-22, 23:16
  #1515
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerslavar
Nej, uppvigling är bra, om tänstemän som hanterar folks väl och ve vet om att deras klavertramp kan leda till att det blir jobbigt för dom är det nog bara bra, det håller dom på tårna och ser till att dom inte glömmer att kontakta SOC när strömmen skall pluggas ur.

Men ja, jag hade nog fel om elbolaget där.

Ja, ja, en sådan där bagatell som att peka ut fel person/företag - det är sådant som händer! Lyncha först, och sedan kan man ta reda på om man har lynchat rätt. Seriöst, mycket seriöst...
Citera
2011-09-22, 23:16
  #1516
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerslavar
Skärp dig - det har all jävla relevans i världen.
Om SOC visste om att kvinnan var påväg käpparätt mot avgrunden och inte agerade, då är det vår plikt att påtala det och göra deras liv jobbigt.
Visst, men inte i bemärkelsen att det skulle ursäkta hennes agerande, vilken artikeln som länkades till verkar vilja påskina.
Citera
2011-09-22, 23:17
  #1517
Medlem
Och jag undrar fortfarande hur länge pojkarna egentligen legat i vattnet eller varit döda. Tydligen har inte ens "mormor" sett dem på 14 dagar. Vilka har sett dem?
Citera
2011-09-22, 23:17
  #1518
Medlem
VanitaToftbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Att ringa till soc. och prata om någon annan person tror jag inte är tillåtet och därav avspisningen.
Trams och åter trams, tills du presenterar ett lagrum som styrker ditt påstående.
Citera
2011-09-22, 23:19
  #1519
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Visst, men inte i bemärkelsen att det skulle ursäkta hennes agerande, vilken artikeln som länkades till verkar vilja påskina.

Läs gärna min EDIT på det inlägg du citerade också.

Nej nej nej, inte alls.

Jag menar dock att kenyanskan är en mördare, hon har erkännt och tinget kommer att ge henne sitt straff och sen tas hon bort från samhället unde rmycket lång tid.

Nu tycker jag det finns alla skäl att ta reda på om var så att den här katastrofen kunde ha förebygts av myndigheter.
Citera
2011-09-22, 23:24
  #1520
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerslavar
Skärp dig - det har all jävla relevans i världen.
Om SOC visste om att kvinnan var påväg käpparätt mot avgrunden och inte agerade, då är det vår plikt att påtala det och göra deras liv jobbigt.

Vill du att det skall vara frivilligt för brandmannen att åka och släcka en brand?

Skall det vara frivilligt för polisen att rycka ut och stoppa en hustrumisshandel (ja jag vet ibland undrar man ju ?

Skall det vara frivilligt för ambulanspersonalen att åka ut på ett larm?

Du börjar nästan bli rabiat nu, försök att hålla huvudet kallt och även att väga in alla aspekter.

Hur modern hanterade hela situationen är A och O i detta och har inget att göra med att man skuldbelägger ett offer.

När inte ens väninnan anade något då hon trodde kvinnan hade fullt upp med det nya jobbet tyder på att det inte fanns så solklara tecken på att det var ett akut problem.

Visst kan man fördöma och hitta fel på hur sociala hanterar det men det går det alltid att göra. Om kvinnans två barn hade blivit omhändertagna på grund av samma omständigheter så hade du suttit och skrikit att sociala gjorde fel iallafall.

Jag förstår absolut vad du säger och även vad du är ute efter, missförstå mig inte, men jag försöker säga att saker och ting inte är så enkelt att förklara i detta fall då vi fortfarande inte har så pass mycket information.
Citera
2011-09-22, 23:24
  #1521
Medlem
4thFloors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negerslavar
Nu kommenterar jag ditt jävla trams ändå. *biter sig i knogen*

Ponera att soc visste följande och ändå inte agerade - ja då kanske det kommer i ett nytt ljus för dig?

SOC visste att GM var en ensamstående kvinna med flera barn.
SOC visste (genom hennes egna kontakter med dom) att hon inte hade några pengar.
SOC hade fått flertalet (?) medelanden från skolan som undrat hur det stod till med familjen.
SOC hade fått medelande från kvinnans väninna som undrat hur det stod till med familjen.
SOC visste att strömmen skulle brytas.

Lägg ihop dom där fem punkterna, skaka om, smaka på det och fråga dig sedan - vad har vi SOC för, vilken funktion fyller dom i samhället?

Ensamstående kvinna med flera barn. I sig inte grund för någon form av oro, stryk den punkten.
Soc visste att hon inte hade några pengar. Men vi vet inte hur det gått till. Har dom kanske bett henne skicka in bankkontoutdrag? Visa hyresavier etc för att bedömma behovet? Det kan omöjligt vara så att Soc ska funka som en bank där du får pengar bara du ringer och säger att du behöver det. Med så lite som vi vet om mamman så kanske hon hade pengar som skulle ha täckt elräkningen, hon hade ju trots allt pengar till pizza.
Socialen fick in orosanmälan på torsdagen samma vecka som hon dödar barnen, dom hade behövt vara Saida för att förstå att barnen var i livsfara, för att förstå att mamman var så jävla illa däran att hon skulle till att döda dom. Och så vitt jag förstår så har väninnan ringt och undrat över varför mamman inte fått socialbidrag, väninnan var ju själv inte införstådd i hur dåligt mamman mådde så vad tror du hon har sagt till socialen som skulle ha förvarnat dom? Nä du, mamman har lyckats dölja sin misär för alla i sin närhet, vi ska inte förvänta oss att socialen ska kasta sig över en familj för att mamman vill ha pengar till hyran direkt hemkommen efter en resa till afrika. Däremot kanske man borde ha sett till att elen fått vara på, där har något gått tokigt i hanteringen, det köper jag. Men om mamman inte svarar i telefonen så är det ju omöjligt att hjälpa henne. Kanske soc fick brevet samma vecka och har försökt kontakta henne?

Egentligen vet vi ingenting. Så jävla enkelt är det.
Citera
2011-09-22, 23:28
  #1522
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cleoress
Vad är det MED vissa människor här?!
Det är inte under NÅGON omständighet ursäktat,förminskat,OK osv att mörda sina barn, varesig man har el,vatten,tak över huvudet eller vad som helst.
Du har inte rätt att mörda dina barn för att du bor utomhus, eller för att du inte har råd att vara hemma varje dag, eller av tusen andra anledningar.
Du skall inte mörda dina barn. Helt enkelt.
Tycker att det är verkligen en anledning som räcker. Att diskutera frågan för man är intresserad (ja alla vi FBare är gamar, inklusive jag) är en femma. Men att ursäkta kvinnans dåd!
Jag blir mörkrädd!!!

Det är väl ändå ingen här som har sagt att en mamma har rätt att döda sina barn.

Mamman har erkänt men man har inte efter häktningsförhandlingen fått veta varför hon dödade barnen. Hon ska genomgå en psykiatrisk undersökning och det troligaste är väl att man finner att hon var psykiskt störd/sjuk när morden begicks.

Men av det vi fått veta om att hon isolerade sig med barnen, inte öppnade när folk ringde på, inte lät barnen gå i skolan och på dagis, hade ont om pengar och bad om hjälp hos kommunen så måste man ju förstå att något har hänt.
Skolan och mammans väninna hade kontaktat socialen och den här gången hade det litet tur och kan komma undan med att så kort tid gått. Men om det hade gått längre tid och fler anmälningar kommit in så tvivlar jag på att de hade agerat. De lägger sina papper åt sidan, väntar och låter veckorna gå trots att de ska ingripa snabbt när det är barn med i bilden.

Jag har noll förtroende för den myndigheten.
Och gång på gång får man höra om nya fall där socialförvaltningen inte skött sitt jobb.
Citera
2011-09-22, 23:31
  #1523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Du börjar nästan bli rabiat nu, försök att hålla huvudet kallt och även att väga in alla aspekter.

Hur modern hanterade hela situationen är A och O i detta och har inget att göra med att man skuldbelägger ett offer.

När inte ens väninnan anade något då hon trodde kvinnan hade fullt upp med det nya jobbet tyder på att det inte fanns så solklara tecken på att det var ett akut problem.

Visst kan man fördöma och hitta fel på hur sociala hanterar det men det går det alltid att göra. Om kvinnans två barn hade blivit omhändertagna på grund av samma omständigheter så hade du suttit och skrikit att sociala gjorde fel iallafall.

Jag förstår absolut vad du säger och även vad du är ute efter, missförstå mig inte, men jag försöker säga att saker och ting inte är så enkelt att förklara i detta fall då vi fortfarande inte har så pass mycket information.

Jag vet inte var du kommer ifrån, men där jag kommer ifrån så tar vi hellre en jobbig och upphettsad debatt om felaktigt omhändertagna barn än sörjer mördade barn.
Men ja, jag diskuterar nog i affekt just nu. :-)
Citera
2011-09-22, 23:34
  #1524
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Enligt samma inslag hade hennes väninna Sophia Njronge och hennes son Jerry ingen kontakt med henne under de senaste två veckorna. De "trodde att mamman hade fullt upp med sitt nya jobb".
Utan barnpassning, får man förmoda.
Nej, det låter skumt.
Inte alls särskilt skumt. De trodde väl att barnen var i skolan och på dagis medan deras mamma jobbade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in