2011-09-23, 11:52
  #1621
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Klargörande artikel om synen på kvinnor, och speciellt svenska sådana: "At Last, Masumbuko Has Fixed A Swedish Chick"

Lägger mej på golvet och skriker.
Citera
2011-09-23, 11:54
  #1622
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blabarslycka
Ett överskott måste hon ju haft eftersom hon kunde betala flygbiljett och uppehälle i Kenya. Jodå, detta är ett klassiskt exempel på en kvinna som tänkte leva på systemet. Dvs, jag tar mina pengar och åker till Kenya eftersom socialtjänsten kommer hjälpa mig. Hon använde barnen som skyddsnät tror jag. Hon var säkert väl medveten om att en av socialtjänstens uppgifter är att se till barnens bästa och chansade på att hon skulle kunna snyfta till sig pengar med barnen som skyddsmantel.

Ja, det är klart hon haft ett överskott innan hon åkte till Kenya, men skulle hon innan avresa ha räknat med att bli arbetslös när hon landat på svensk mark igen?

Jag har inte läst hela tråden, men har fått uppfattningen att hon inte fått försörjningsstöd tidigare. Hon har arbetat och tjänat pengar.

Snylta och snylta. Borde inte socialtjänsten åtminstone ha erbjudit henne ett lån tills vidare om de nu inte ville betala ut försörjningsstöd?
Citera
2011-09-23, 12:02
  #1623
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ja, det är klart hon haft ett överskott innan hon åkte till Kenya, men skulle hon innan avresa ha räknat med att bli arbetslös när hon landat på svensk mark igen?

Jag har inte läst hela tråden, men har fått uppfattningen att hon inte fått försörjningsstöd tidigare. Hon har arbetat och tjänat pengar.

Snylta och snylta. Borde inte socialtjänsten åtminstone ha erbjudit henne ett lån tills vidare om de nu inte ville betala ut försörjningsstöd?

Hon kanske fick pengar till resan via "harambee"? "Hot Gossip And Kenya-Stockholm Harambees – Part 2"
Citera
2011-09-23, 12:05
  #1624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ja, det är klart hon haft ett överskott innan hon åkte till Kenya, men skulle hon innan avresa ha räknat med att bli arbetslös när hon landat på svensk mark igen?

Jag har inte läst hela tråden, men har fått uppfattningen att hon inte fått försörjningsstöd tidigare. Hon har arbetat och tjänat pengar.

Snylta och snylta. Borde inte socialtjänsten åtminstone ha erbjudit henne ett lån tills vidare om de nu inte ville betala ut försörjningsstöd?
Nej, hur tänker du då? Socialtjänsten är och har aldrig varit en bank. Försörjningsstöd är till för de som inte har el har haft tillräckliga medel för sin egen försörjning. Så har det uppenbarligen inte varit här. Lönen har hon fått och bränt på en månads semester i Kenya.
Citera
2011-09-23, 12:06
  #1625
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Lägger mej på golvet och skriker.
Jag också!!
Lat är han också!! Bättre att få bidrag kanske.
Citera
2011-09-23, 12:19
  #1626
Medlem
theodor.busses avatar
Jag har lagt märke till en attityd till den svenska pappan i Kenya-Stockholms-bloggen, som jag finner lite hycklande - han anklagas för att inte tagit ansvar för sitt barn.

Nu kanske jag är offer för fördomar, men jag hade för mig att speciellt afrikanska pappor är notoriskt kända för att inte ta sitt familjeansvar. Observera att jag håller det öppet att min uppfattning inte har någon verklighetsförankring!
Citera
2011-09-23, 12:27
  #1627
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ja, det är klart hon haft ett överskott innan hon åkte till Kenya, men skulle hon innan avresa ha räknat med att bli arbetslös när hon landat på svensk mark igen?

Jag har inte läst hela tråden, men har fått uppfattningen att hon inte fått försörjningsstöd tidigare. Hon har arbetat och tjänat pengar.

Snylta och snylta. Borde inte socialtjänsten åtminstone ha erbjudit henne ett lån tills vidare om de nu inte ville betala ut försörjningsstöd?

Hon hade begärt ledighet men fick den inte beviljad. Kan inte vara allt för svårt att räkna ut att jobbet måste nyanställa. Varför annars begära ledighet om det vore okej att sticka ifrån jobbet utan konsekvenser? Hon inte är ifrån Sverige, men tror nog även Kenya vill att sina arbetare ska vara plikttrogna.
Citera
2011-09-23, 12:47
  #1628
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl

För att få försörjningsstöd måste du vara inskriven på Arbetsförmedlingen och stå till arbetsmarknadens förfogande. Annars blir det inget försörjningsstöd.
Det är inte ovanligt att de som beviljas försörjningsstöd dag 1 måste ut i sysselsättning på någon av kommunens arbetslöshetscenter redan dag 2. Du måste göra motprestation om du skall ha rätt till försörjningsstödet.


Jobba på ngt sätt måste man i alliansens arbetslinje. Och detta gäller även Försäkringskassan. Godkänner de inte sjukskrivningen blir det inga pengar. Det är inte heller säkert att du får pengar av soc i detta fall då de själva börjat granska sjukintyg. Är du för sjuk för att jobba, men vare sig soc eller FK anser det så måste du ut och jobba ändå - eller så står du helt utan ersättning från alla instanser.

Av egen erfarenhet så vet jag också att har du inte anmält egen sjukdom hos försäkringskassan from FÖRSTA dagen då du är hemma så är det kört för att få ersättning trots att du betalat skatt i hela ditt liv. Alltså hela periodens sjukskrivning blir helt värdelös och du får inte en sekin.

Så mår man så dåligt att man bara ligger och stirrar in i väggen och inte kommer sig för att ta sig till en läkare förrän 1-2 dagar efter så är det helt kört att få sjukersättning.
För försäkringskassan spelar det ingen roll om man är förkyld eller svårt deprimerad, ringer du inte första dagen är det kört.

Vi vet ju inte hela historien, och som rubbergirl säger "Är du för sjuk för att jobba, men vare sig soc eller FK anser det så måste du ut och jobba ändå - eller så står du helt utan ersättning från alla instanser"

Sådant kan få vem som helst tungt deprimerad och jag tror inte hon dödade sina barn för att hon tyckte det var så djävla roligt.
Hon åkte till Kenya och kom tillbaka till misär för hon (precis som många svenskar utan socialt skyddsnät) står helt utanför de trygghetsbarriärer vi ska vara så kända för.

Hon var ju tom känd för att ha varit en perfekt mamma och situationen blev henne övermäktig och hon gick djupare och djupare in i en psykos som kostade hennes barns liv.

Extremt tragiskt =(
Citera
2011-09-23, 12:48
  #1629
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theodor.busse
Jag har lagt märke till en attityd till den svenska pappan i Kenya-Stockholms-bloggen, som jag finner lite hycklande - han anklagas för att inte tagit ansvar för sitt barn.

Nu kanske jag är offer för fördomar, men jag hade för mig att speciellt afrikanska pappor är notoriskt kända för att inte ta sitt familjeansvar. Observera att jag håller det öppet att min uppfattning inte har någon verklighetsförankring!

I Afrika generellt är det kvinnor som föder barnen (inga män närvarande) kvinnor ammar barnen., kvinnor ser efter dem.
Pappledighet existerar inte.
Pappor kan arbeta i stan (där de bor med en annan kvinna) och hemma i byn är frun med barnen.
Att man har barn med flera partners är inte ovanligt.
Citera
2011-09-23, 12:58
  #1630
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ja, det är klart hon haft ett överskott innan hon åkte till Kenya, men skulle hon innan avresa ha räknat med att bli arbetslös när hon landat på svensk mark igen?

Jag har inte läst hela tråden, men har fått uppfattningen att hon inte fått försörjningsstöd tidigare. Hon har arbetat och tjänat pengar.

Snylta och snylta. Borde inte socialtjänsten åtminstone ha erbjudit henne ett lån tills vidare om de nu inte ville betala ut försörjningsstöd?

Ekonomiskt bistånd handlar inte om utlåningsverksamhet! Det vore olagligt ....
Citera
2011-09-23, 13:01
  #1631
Medlem
jojobantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13669592.ab



Upplevde hon barnen som en black om foten? Intentionen var kanske att arragera en olycka så att hon blev fri att flytta tillbaka till Kenya.

Känns som det mest troliga motivet, men som många säger, vem f*n dödar sina barn. Därav samtalet till mannen och erkännandet kort efter gripandet. Det gick inte att genomföra fullt ut, känslor och annat gick inte att hålla tillbaka. Hennes uppvaknande kom nog ganska snart efter dådet och detta kan ju inte klassas som annat än tillfällig sinnesförviring om ni frågar mig. Naturligtvis triggat av den taskiga situation hon befann sig i.
Citera
2011-09-23, 13:14
  #1632
Medlem
BaalZeBubs avatar
Ännu en feminist i pressen slår fast att kvinnor inte kan begå brott.


"när en mamma blir så desperat att hon dränker sina barn finns ingen ensam syndabock att skylla på eller ställa till svars"


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13669712.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in