2011-11-29, 13:07
Medlem
Manifestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Tycker du verkligen att den fria rörligheten av europeér är en dålig idé bara för att denna rättighet utnyttjas sämre än i USA? Och därmed tycker du EU är en dålig idé i stort!?
Frågan ej ställd till mig men jag kan ju svara ändå
Precis som den du citerade så har vi svårt att göra oss förstådda då vi talar olika språk i Europa. Det är inte precis ett litet hinder. Fri rörlighet av européer inom Europa funkar på papperet men inte på riktigt och är alltså inte en realistisk idé, även om den var god från början.
Citera
2011-11-29, 13:17
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Nej, i EU flyttar inte folk lika mycket som i USA, men mycket mer än innan EU fanns. Jag har aldrig sett den fria rörligheten av människor i Europa som ett sätt att lösa ekonomiska problem, jag har sett det som sätt att öka människors frihet.

Och det är inte bara turister och studenter som utnyttjar rörligheten, en och annan arbetare eller bankchef har utnyttjat möjligheten att bosätta sig och arbeta i ett annat land.

Tycker du verkligen att den fria rörligheten av europeér är en dålig idé bara för att denna rättighet utnyttjas sämre än i USA? Och därmed tycker du EU är en dålig idé i stort!?

Frihet är naturligtvis önskvärt. Tyvärr så har det en baksida som så mycket annat. Som Mboudini påpekar så är kapitalet mer flyttbenäget än människor. Vissa länder drabbas hårdare och när kapitalet flyr så investeras det och satsas mindre på hemmaplanen. Steg två blir då att de med utbildning och ambitioner ser ingen framtid i sitt hemland och flyttar dit där de kan gå en ljusare framtid till mötes. Exempelvis Grekland lider idag utav stor braindrain. Hur kommer framtiden att bli för ett land där först kapitalet försvinner och sedan en stor del utav humankapitalet/högutbildade?
Kvar blir fattiga och lågutbildade..
Citera
2011-11-29, 13:21
Medlem
MBoudines avatar
Citat:

Den fria rörligheten som idé är ok, men i praktiken och på grund av språksvårigheter fungerar inte den kanske viktigaste av de fyra friheterna - friheten att söka jobb överallt i unionen där jobb finns. Därför är EU ett under av ineffektivitet, och därmed förblir EU - som skulle bli den mest konkurrenskraftiga regionen i världen inom 10 år enligt den högtidliga utfästelsen i Lissabon 2000 - en skitsnackarklubb av format som inte ens överträffas av FN.

Ja, EU är en dålig idé rent allmänt. En europeisk union borde bildats omedelbart efter första världskriget, då hade vi sannolikt kunnat undvika det andra, och införandet av en gemensam valuta kan närmast liknas vid allmänfarlig verksamhet av olympiska mått. Euron kommer innan den försvinner ha orsakat oerhörda skador på det finansiella systemet som vi inte kan överblicka förrän det är över och gått några år, kanske ett decennium.
Senast redigerad av MBoudine 2011-11-29 kl. 13:26.
Citera
2011-11-29, 13:32
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Frihet är naturligtvis önskvärt. Tyvärr så har det en baksida som så mycket annat. Som Mboudini påpekar så är kapitalet mer flyttbenäget än människor. Vissa länder drabbas hårdare och när kapitalet flyr så investeras det och satsas mindre på hemmaplanen. Steg två blir då att de med utbildning och ambitioner ser ingen framtid i sitt hemland och flyttar dit där de kan gå en ljusare framtid till mötes. Exempelvis Grekland lider idag utav stor braindrain. Hur kommer framtiden att bli för ett land där först kapitalet försvinner och sedan en stor del utav humankapitalet/högutbildade?
Kvar blir fattiga och lågutbildade..
Hmm... jag förstår. Det var nog det som Mboudini menade. Jag uppfattade inte det först men nu förstår jag er position.

Ni menar alltså att kapitalet rör sig snabbare än människor trots att rättigheten till rörlighet på pappret är lika stor för båda vilket leder till spänningar och klyftor enligt ovan. Och därmed menar ni att dessa rättigheter till rörlighet borde avskaffas både för kapital och människor, dvs en stor invändning till hela idén med EU.
Citera
2011-11-29, 13:50
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Hmm... jag förstår. Det var nog det som Mboudini menade. Jag uppfattade inte det först men nu förstår jag er position.

Ni menar alltså att kapitalet rör sig snabbare än människor trots att rättigheten till rörlighet på pappret är lika stor för båda vilket leder till spänningar och klyftor enligt ovan. Och därmed menar ni att dessa rättigheter till rörlighet borde avskaffas både för kapital och människor, dvs en stor invändning till hela idén med EU.

Precis! men nej jag säger inte att det borde avskaffas. Dock så är det en tråkig baksida. Tanken var god men en så stor förändring måste få ta tid. Skillnaden mellan EU länderna idag är för stor för att de ska kunna klara av dessa rättigheter. EU vurmare såg och ser fortfarande EU-projektet som ett mål att bli som USA. Tyvärr då så är USA väldigt strukturellt och ekonomiskt segregerat. Vissa delstater är bankrupta och många städer urbefolkas och lider utav svåra missförhållanden såsom hög kriminalitet osv. Den stora skillnaden är att folket köper detta eftersom hur fattiga de själva är/deras stad är så kan de slå sig för bröstet och säga."Jag är minsann amerikansk medborgare och bor i det rikaste och bästa landet i världen" En Spanjor som ser sitt land urholkas på kapital och humankapital kommer knappast att slå sig för bröstet och säga " jag är minsann EU medborgare och bor i det rika och starka EU"
Citera
2011-11-29, 14:09
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Nej, riktigt så illa är det nog inte. Men antagligen rätt nära. EU-projektet "beskylls" med all rätt för att vara ett "judeprojekt" och Bonnierpressen, vari DN ingår, är ett judekontrollerat propagandaministerium där bland andra förre Folkpartiledaren och sionismens frontfigur och beskyddare i Sverige, Pehr Ahlmark, har fri tillgång till högtalarna. Även kommunism är en judisk innovation och då äpplet inte fallar långt från trädet finner vi inte oväntat f.d. kommunisten J M Barroso som EU-Kommissionens ordförande. Synar man i sömmar brukar mycket hänga ihop som bekant.
Nu hoppas jag verkligen att detta var ironi
Citera
2011-11-29, 14:29
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
Precis! men nej jag säger inte att det borde avskaffas. Dock så är det en tråkig baksida. Tanken var god men en så stor förändring måste få ta tid. Skillnaden mellan EU länderna idag är för stor för att de ska kunna klara av dessa rättigheter. EU vurmare såg och ser fortfarande EU-projektet som ett mål att bli som USA. Tyvärr då så är USA väldigt strukturellt och ekonomiskt segregerat. Vissa delstater är bankrupta och många städer urbefolkas och lider utav svåra missförhållanden såsom hög kriminalitet osv. Den stora skillnaden är att folket köper detta eftersom hur fattiga de själva är/deras stad är så kan de slå sig för bröstet och säga."Jag är minsann amerikansk medborgare och bor i det rikaste och bästa landet i världen" En Spanjor som ser sitt land urholkas på kapital och humankapital kommer knappast att slå sig för bröstet och säga " jag är minsann EU medborgare och bor i det rika och starka EU"

Med en statsskuld som närmar sig 20 000 miljarder dollar (i 1-dollar mynt blir det en stapel som tar sig förbi solen) och den industrialiserade västvärldens fattigaste befolkning med 45 miljoner hemlösa varav många uteliggare, med den folkrikaste staten - Kalifornien - i ett sämre ekonomiskt läge än Grekland och med flera orter längs Appalacherna matbombade genom Rödakors-insatser kan nog bara konstateras att USA är en Hollywoodkuliss men fullkomligt genommurket bakom fasaden. Det mesta av värde i det USA vi ser ägs av utlänningar, främst av kineser och araber, så amerikanerna är inte längre herrar i sitt eget hus. Tror spanjorer generellt är rikare än amerikaner. Finns många vandringssägner, och påståendet om amerikanskt välstånd är en av dem.
Senast redigerad av MBoudine 2011-11-29 kl. 14:42.
Citera
2011-11-29, 14:35
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Nu hoppas jag verkligen att detta var ironi

Det var faktiskt inte avsett som ironi, bara en reflektion av förhållanden som jag menar är korrekt beskrivna. Du har en annan beskrivning av verkligheten ?
Citera
2011-11-29, 17:04
Medlem
SibirienKalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Det var faktiskt inte avsett som ironi, bara en reflektion av förhållanden som jag menar är korrekt beskrivna. Du har en annan beskrivning av verkligheten ?
Jag respekterar din åsikt men tror själv inte på någon judisk konspirationsteori. Eller på konspirationsteorier över huvud taget.

Min erfarenhet är att verkligheten brukar vara mycket mer komplex än så och att folk och organisationer ytterst sällan är så listiga och samtrimmade att de lyckas med några konspirationer i den större skalan.
Citera
2011-11-29, 18:03
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SibirienKalle
Jag respekterar din åsikt men tror själv inte på någon judisk konspirationsteori. Eller på konspirationsteorier över huvud taget.

Min erfarenhet är att verkligheten brukar vara mycket mer komplex än så och att folk och organisationer ytterst sällan är så listiga och samtrimmade att de lyckas med några konspirationer i den större skalan.

Fröet till kommunism har sin grobädd i judiska hjärnor i Ryssand långt innan Lenin och juden Lev Trotskij införde sovjetsystemet, och idén med kolchoser tog judiska migranter med sig till Palestina och kallade kibbutzer. Kapitalet satt i stor utsträckning i händerna på judar i mellankrigstidens Tyskland och gör så även i dag i USA. Verkligheten är komplex precis som du säger, men judar är betydligt listigare i meningen förslagna och ambitiösa än "folk och organisationer" i allmänhet och därtill samtrimmade av nödvändighet och sin religiösa åskådning. Duktigt folk och det är därför de ständigt förföljts genom årtusenden. Det är fakta och inga teorier, vare sig konspirations- eller någon annan teori. Men du tror det handlar om tillfälligheter att judarnas inflytande i den globala ekonomin är långt större än vad som motiveras av antalet judar ?
Senast redigerad av MBoudine 2011-11-29 kl. 18:06.
Citera
2011-11-29, 18:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Låt oss nu hålla oss till ämnet - EMUs förväntade undergång. Kommunism, konspirationer och judar finns det andra delfora för.

Strix/Mod
Citera
2011-11-29, 20:13
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Tja, vad tror ni? Kommer EMU och Euron att gå i graven, kollapsa inom något år eller så i en våldsam Eurogheddon? Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tro (trots att jag hatar Euron som ett helt misslyckat och ovetskapligt, farligt projekt).

Känslan just nu är att Euroländerna, inklusive Tyskland ändå kommer att anse att ett sammanbrott är värre, och att man på något sätt kommer att kringå ECB-reglementet för att ändå stötta Italien/Spanien "direkt". Som Telegraph rapporterar nu i kväll: According to the anonymous sources, finance ministers will discuss channeling ECB loans to cash-strapped eurozone nations through the IMF, aiming to bring the central bank onto the front lines without violating its ban on direct lending to governments.

En mycket desperat och odemokratisk metod, men man tar som sagt till alla medel nu, se bara på tvångsinsättningen av icke-valda teknokrater som premiärminstrar i Grekland och Italien.

Om man nu lyckas rädda Euron akut med dessa desperata och odemokratiska metoder (vilket kanske är allra bäst ändå för oss alla på kort sikt), vad tror ni då kommer att hända när det mest akut har stabiliserat sig något:

A. Man tar det förnuftiga i att ordnat och systematiskt avskaffa Euron och återgå till nationella valutor

B. Man kör vidare, mot nästa ännu större kris, och Eurozonen döms till långsiktigt dålig tillväxt, hög arbetslöshet, dålig konkurrenskraft, hög inflation

Jag gissar på B. Barrosso, Van Romhoy mfl borde fasiken skjutas som landsförrädare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in