Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-09-13, 16:34
  #1
Medlem
Civilizations avatar
Det ser mycket dystert ut just nu i Europa. Är detta slutet på det Europeiska ekonomiska samarbetet?

EMU ser mer eller minder dödsdömt ut. Grekland kommer att defaulta de närmsta veckorna. Effekten blir troligen att många stora banker framförallt banker i Frankrike och Tyskland som har störst exponering mot Grekland kommer att behöva räddas. Detta kommer att smitta av sig och inte en enda bank i Europa kommer att få det lätt den närmsta tiden. Ännu värre blir det när nästa land faller. Frågan är vilket utav PIGS-länderna som det blir som faller härnäst? Portugal eller Spanien?. Finanskrisen 2008 då det ett tag var näst intill omöjligt att låna pengar kommer vara som en krusning på vattnet till skillnad från den tsunami som väntar. Vi är redan mer eller mindre i en recession och stor arbetslöshet kommer att komma vilket leder till en djup depression i hela Europa.

Kort sammanfattning utav vad jag tror nu är på väg att hända. Är jag för pessimistisk eller är det fler än jag som har denna framtidstron?

OT: Jag har följt Greklandstråden men då denna gäller mestadels enbart Grekland medans det nu är ett faktum att problemet berör hela västvärlden så tänkte jag att en ny tråd där EMUs framtid kan diskuteras vore på sin plats.
Citera
2011-09-13, 16:38
  #2
Medlem
Mujahids avatar
Tycker att du gör en sund bedömning då domino-effekten existerar i allra högsta grad.
EMU lär ju gå i graven och må det aldrig resa sig igen från helvetiska grav.
Konsekvenserna lär ju bli att det uppkommer lokala och regionala samarbeten-
Tex Norden + Tyskland.
Citera
2011-09-13, 17:53
  #3
Medlem
ruckaalis avatar
Blir spännande att följa dem närmsta månaderna. Som Borg sa i agenda i söndags- det är tur att vi inte har EMU i läget som är just nu.
Citera
2011-09-13, 18:34
  #4
Medlem
zizacons avatar
Nej jag tror knappast att det är realistiskt att EMU faller, man har investerat alldeles för mycket kraft och pengar i det. Det troliga är väl istället i värsta fall att de som inte kan sköta sig åker ur, eller att det görs om på något vis. Ungefär som vid en rekonstruktion, de livskraftiga delarna behålls och skräpet kastas.

Jag tror att kontentan av alltihop kommer att sluta i en ökad överstatlighet, förmodligen genom att man samkör finanspolitik och säkerställer budgetkontroll i medlemsländerna.

Och om hela Europa börjar få problem, vad hindrar oss då från att börja trycka pengar? Sudda ut skulderna och återföra likvida medel till banksektorn? Ungefär som ett enskilt land i kris hade gjort. Det skulle dessutom få rejäl fart på tyska exportföretag o.s.v.
Citera
2011-09-13, 18:40
  #5
Medlem
HC47s avatar
Att EMU faktiskt blev ett så pass omfattande projekt ligger verkligen under mitt förstånd. Hur tänker folk och speciellt ekonomer som förespråkar detta? Även som lekman så förstår man att länder med så skilda ekonomier aldrig kan ha en gemensam valuta. Vad kommer härnäst? Ska USA och Mexiko ha samma valuta? Nord- och Sydkorea? Indien och Pakistan? Det som hände Grekland var enkelt att förutse. Samma sak med det som håller på att hända i Spanien och Portugal. Det enda landet som råkat illa ut som var lite otippat var Irland.

Nej, avskaffa detta destruktiva projekt omgående så länder som Spanien och Grekland åter igen kan få blomstra med hjälp av turism mm.
Citera
2011-09-13, 18:52
  #6
Medlem
Slutet? Knappast. Politikerna kommer gå över lik för att hålla liv i EMU. På bekostnad av vår frihet givetvis.

Citat:
I am sure the Euro will oblige us to introduce a new set of economic policy instruments. It is politically impossible to propose that now. But some day there will be a crisis and new instruments will be created.
- Romano Prodi, EU Commission President, December 2001
Citera
2011-09-13, 18:57
  #7
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag delar helt TS resonemang, och tycker att det är närmast ofattbart att utbildade ekonomer har kunnat förespråka och skapa EMU-systemet. Även som lekman är det lätt att inse att ett system med gemensam valuta och gemensam räntepolitik (styrränta) inte har förutsättningar att fungera utan en gemensam finanspolitik. Och gemensam finanspolitik (skatter, obligationer) är man inte beredda att införa, därför är EMU helt dödsdömt.

Till detta kommer problemet att EMU-området är alltför heterogent för att kunna fungera. Ett land kanske behöver stimulans i form av låga styrräntor, medan ett annat land behöver kylas av med höga d.o. Det säger sig själv att det inte går.

Nu ser vi Grekland på gränsen till kollaps, med ett närmast groteskt marknadsräntegap (>20%) mot sundare länder i norr. Grekland kan i princip inte låna pengar som läget ser ut nu, ingen litar på att landet fungerar länge till.

Mot denna bakgrund skriver Folkpartiet så här förra torsdagen:
http://hamiltonsblandning.blogspot.c...et-skadar.html

Hur verklighetsfrånvänd får man bli? Enda orsaken till att vissa politiker och ekonomer fortfarande försvarar detta groteska system är:
- Egen personlig vinning i form av ett glassigt jobb/glassiga arbetsresor till Bryssel och övriga Europa
- Att karriären skulle ta skada av att vara EMU-skeptisk, säga Ja är alltid bra för karriären
Citera
2011-09-13, 19:00
  #8
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag läste ett intressant inlägg på en Engelsk nyhetssida, om den egentliga orsaken till att politikerna är så oerhört korkat måna om att hålla kvar Grekland i systemet:

Orsaken är att om Grekland lämnar, och återinför en egen flytande valuta och egen styrränta, så kommer landet börja växa starkt, efter en stabiliseringsperiod på några månader. Valutan faller, landets varor blir konkurrenskraftiga, turismen kommer att blomma upp och välståndet i landet kommer att växa. Då ser andra PIIGS-länder, och dess medborgare detta, och så kommer kraven att växa sig ohållbart starka att även de ska lämna. Och vips har hela EMU fallit ihop som ett korthus.
Citera
2011-09-13, 19:29
  #9
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Att EMU faktiskt blev ett så pass omfattande projekt ligger verkligen under mitt förstånd. Hur tänker folk och speciellt ekonomer som förespråkar detta? Även som lekman så förstår man att länder med så skilda ekonomier aldrig kan ha en gemensam valuta. Vad kommer härnäst? Ska USA och Mexiko ha samma valuta? Nord- och Sydkorea? Indien och Pakistan? Det som hände Grekland var enkelt att förutse. Samma sak med det som håller på att hända i Spanien och Portugal. Det enda landet som råkat illa ut som var lite otippat var Irland.

Nej, avskaffa detta destruktiva projekt omgående så länder som Spanien och Grekland åter igen kan få blomstra med hjälp av turism mm.

Ett av villkoren för Tysklands återförening var att de övergav sin valuta, då Frankrike(och britterna) har haft en historiskt kluven roll i sin relation till Tyskland.

Valet mellan ett tyskt Europa eller ett europeiskt Tyskland helt enkelt.

https://www.flashback.org/sp30579770

Citera
2011-09-13, 19:33
  #10
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mujahid
Tycker att du gör en sund bedömning då domino-effekten existerar i allra högsta grad.
EMU lär ju gå i graven och må det aldrig resa sig igen från helvetiska grav.
Konsekvenserna lär ju bli att det uppkommer lokala och regionala samarbeten-
Tex Norden + Tyskland.

Detta scenario skulle definitivt britterna och Frankrike motsätta sej eftersom det förskjuter tyngdpunkten i Europa till just Tyskland och de maktkonstellationer som rådde 1938.
__________________
Senast redigerad av Rektangel 2011-09-13 kl. 19:35.
Citera
2011-09-13, 19:40
  #11
Medlem
Civilizations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Ett av villkoren för Tysklands återförening var att de övergav sin valuta, då Frankrike(och britterna) har haft en historiskt kluven roll i sin relation till Tyskland.

Valet mellan ett tyskt Europa eller ett europeiskt Tyskland helt enkelt.

https://www.flashback.org/sp30579770


För övrigt så ser jag inte att EMU går under när PIGS länderna faller. Vilket såklart är den utlösande faktorn, utan EMU går under när Tyska folket har fått nog utav att betala för resten utav europa och detta misslyckande projekt. När så Tyskland lämnar EMU så kommer inget annat land vilja vara kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag läste ett intressant inlägg på en Engelsk nyhetssida, om den egentliga orsaken till att politikerna är så oerhört korkat måna om att hålla kvar Grekland i systemet:

Orsaken är att om Grekland lämnar, och återinför en egen flytande valuta och egen styrränta, så kommer landet börja växa starkt, efter en stabiliseringsperiod på några månader. Valutan faller, landets varor blir konkurrenskraftiga, turismen kommer att blomma upp och välståndet i landet kommer att växa. Då ser andra PIIGS-länder, och dess medborgare detta, och så kommer kraven att växa sig ohållbart starka att även de ska lämna. Och vips har hela EMU fallit ihop som ett korthus.

Mycket intressant. Kan kanske till en viss del stämma.
Citera
2011-09-13, 20:02
  #12
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civilization
För övrigt så ser jag inte att EMU går under när PIGS länderna faller. Vilket såklart är den utlösande faktorn, utan EMU går under när Tyska folket har fått nog utav att betala för resten utav europa och detta misslyckande projekt. När så Tyskland lämnar EMU så kommer inget annat land vilja vara kvar.



Mycket intressant. Kan kanske till en viss del stämma.

Du missförstår mej. EMU handlar om att sätta bojor på det återförenade Tyskland och har främst initierats från Frankrike. Läs bifogad länk i mitt inlägg ovan.

Vilket Europa har vi med ett återförenat Tyskland med en egen valuta och utan EU...?

Vi har den situation som fanns 1914 och 1939...där Tyskland (och Österike) förnekas det inflytande i Europa som deras demografi och ekonomiska styrka,och vars politiska språkrör främst är Frankrike såsom Tysklands förmyndare.

Ett starkt självständigt Tyskland (och Österike) som slipper ta ekonomiskt ansvar för Sydeuropa har ett stort folkligt stöd i tyskland men även i Norden,men de som främst har anledning att frukta en EMU-kollaps är Frankrike och i förlängningen britterna.även om de sen länge abdikerat från EMU-samarbetet och främst beskådar sin egen navel på sin ö.

Helt naturligt har vi såsom förr främst varit Tysklands följeslagare mot sydeuropéerna...
__________________
Senast redigerad av Rektangel 2011-09-13 kl. 20:06.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback