2011-12-04, 22:41
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Annars så kan du ju gå över till SD-tråden. Det grupprunkas för fullt där över det där undersökningen.

Alla utom SD:arna på FB vet att en sån där poll inte har nån som helst relevans över huvud taget. Så, nej den är inte det minsta intressant.

Nej, nej, detta var en helt allmän fråga om denna Aftonbladet-poll.

Jag konstarerar alltså att 6 av partierna ligger mycket nära sina normala resultat i "vanliga" opinionsundersökningar. Allt från M's 34%, via MP's 9%, V & FP ca 4-5% ner till KD 3%. Det stämmer helt enkelt förbluffande väl.

Detta är min poäng. Det stämmer för dessa partier ner till max 1-2% skillnad mot opinionsundersökningar.

Sen undrar jag varför just de 2 andra partierna (S och SD om någon vill veta) har så väldigt stora skillnader mot opnionsundersökningar. Min fråga gäller närmast varför S har detta tapp, så den har främst med S att göra (den har inte i sig med SD att göra egentligen, så det vore fel att fråga detta i SD-tråden).

Varför tror ni S är så låga i denna undersökning?
a) Just S är väldigt oaktiva på nätet? Äldre? MENA.invandrare?
b) Just S väljare hyser "smygsympatier" med SD i väldigt stor utsträckning
c) En kombination av a+b ?
d) Annat?
2011-12-04, 23:18
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nej, nej, detta var en helt allmän fråga om denna Aftonbladet-poll.

Jag konstarerar alltså att 6 av partierna ligger mycket nära sina normala resultat i "vanliga" opinionsundersökningar. Allt från M's 34%, via MP's 9%, V & FP ca 4-5% ner till KD 3%. Det stämmer helt enkelt förbluffande väl.

Detta är min poäng. Det stämmer för dessa partier ner till max 1-2% skillnad mot opinionsundersökningar.

Sen undrar jag varför just de 2 andra partierna (S och SD om någon vill veta) har så väldigt stora skillnader mot opnionsundersökningar. Min fråga gäller närmast varför S har detta tapp, så den har främst med S att göra (den har inte i sig med SD att göra egentligen, så det vore fel att fråga detta i SD-tråden).

d) Annat?
Bara tillfälligheter att det verkar stämma för vissa partier, bortsett från att de som har internet i mobilen och surfar in på aftonbladet inte är ett representativt urval av svenska folket, beror resultatet främst på att ni lägger ut länkar som denna om man har förtroende för kungen: http://mobil.aftonbladet.se/a/14029476?pollAnswer=1&pollSectionPath=/
2011-12-05, 07:36
Medlem
sWeePerrs avatar
Vindstilla i opinionen enl UM:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/juholtskris/article14031395.ab

Ställning mellan blocken (röda - blåa)

43 - 48,8

....och Juholtarn är inte oroad.
2011-12-05, 08:16
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

d) Annat?
Kombination av a och b. Det är bara att inse, de flesta som röstar på S har ingen aning om varför dom gör det, och anledningen till det är att de inte är intresserade av medial upplysning överhuvudtaget.
2011-12-06, 23:52
Medlem
i.b.ms avatar
Strax under tio timmar kvar till SCB undersökningen presenteras. Kan Juholt och Hägglund sova gott inatt?
2011-12-07, 05:23
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
Strax under tio timmar kvar till SCB undersökningen presenteras. Kan Juholt och Hägglund sova gott inatt?
Fan också, Är på väg till Tyskland när SCB publiceras. Det blir att surfa vid ratten!

Hursomhelst, jag tror att fru Lööf har legat vaken hon med.
Senast redigerad av sWeePerr 2011-12-07 kl. 05:27.
2011-12-07, 06:19
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Fan också, Är på väg till Tyskland när SCB publiceras. Det blir att surfa vid ratten!

Hursomhelst, jag tror att fru Lööf har legat vaken hon med.

Lööfskan är så pass nyvald att hon inte behöver vara sömnlös, hennes framtid står och faller inte med en första taskig SCB, på samma sätt behöver inte Ohly som redan aviserat att han inte ställer upp för omval vara alltför sömnlös.

Reinfeldt sover nog gott, detsamma gäller Fridolin/Romson som drömmer om en taskig vinter. Björklund har mer skäl att vara orolig men verkar ha en stabilare väljarbas än c/kd så han sover nog gott även om uppvaknandet kan bli brutalt.

Åkesson är också en som inte behöver oroa sig över en eventuellt dålig SCB hans anhängare kommer hursomhelst anta att det riktiga stödet är en eller några procent högre.

Tre timmar kvar nu...
2011-12-07, 09:32
Medlem
i.b.ms avatar
OK...
SCB
http://www.scb.se/Pages/PressRelease____324965.aspx

C 5.5
FP 5.6
M 33.4
Kd 3.8
S 27.7
V 5.2
Mp 11.7
SD 5.7
Övriga 1.4
2011-12-07, 10:06
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
OK...
SCB

C 5.5
FP 5.6nästa val också.
M 33.4
Kd 3.8
S 27.7
V 5.2
Mp 11.7
SD 5.7
Övriga 1.4

Den urusla trenden för Håkan Juholt fortsätter, detta blir inte lätt för S att vända denna trend och dåliga start S fått sedan de bytt partiordförande.

I vanliga fall brukar ett ledarbyte ge ett plus i opinionen den första tiden, här ser vi tvärt om, till och med Mona fick nästan 50% i väljarstöd när fiffel damen tog över rodret för S.

Så händer det inget radikalt på politikerscenen innan valet så sitter de styrande säkert kvar efter valet också.
2011-12-07, 10:11
Medlem
i.b.ms avatar
0,2% saknade Kd röster fixas lätt med stödröster från moderater. Men om det här hade varit valresultatet så skulle m+c+fp och s+v+mp få lika många mandat 164 var (enligt valmyndighetens valsimulator) med 21 mandat för Sd. Regeringsbildningen skulle nog bli problematisk och förmodligen skulle Kd ersättas av Mp i regeringen i slutändan...
2011-12-07, 10:51
Medlem
Mittpunkts avatar

Citat:
Sverigedemokraterna skulle vid val i november få 5,7 (±0,4) procent av rösterna, vilket inte är någon statistiskt säkerställd förändring jämfört med maj.

Skitsnack!

Dom har inte frågat alla röstberättigade. Gissar på att SD hamnar över 10% om alla röstberättigade går till val imorgon.
Senast redigerad av Mittpunkt 2011-12-07 kl. 10:54.
2011-12-07, 11:17
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt

Skitsnack!

Dom har inte frågat alla röstberättigade. Gissar på att SD hamnar över 10% om alla röstberättigade går till val imorgon.

Där har du nog tyvärr fel. Du är medveten om att dessa undersökningar görs enligt vedertagna statistiska undersökningsmetoder? Ett sådant gap mellan undersökningsresultat och valresultat som du beskriver är inte alls sannolikt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in