2011-11-07, 12:25
Medlem
MalusPaterFamiliass avatar
Man skall vara mycket försiktig med att dra för stora slutsatser, väljarna blir allt mera rörliga. Många bestämmer sig först i slutskedet av en valrörelse.
2011-11-07, 13:11
Medlem
Powergirls avatar
Jag är inte orolig för Sossarnas siffror är så dåliga i nuläget. Självklart är det effekt av Juholtaffären. Det som orar mig mer på längre sikt är hur mycket V kan komma att öka på bekostnad av S.
Att Alliansregeringen, i ett längre perpektiv, skulle få en majoritet av svenska folkets röster är enligt mig inte sannolikt men frågan är var väljarna tar vägen?
2011-11-07, 13:29
Medlem
fogel72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag är inte orolig för Sossarnas siffror är så dåliga i nuläget. Självklart är det effekt av Juholtaffären. Det som orar mig mer på längre sikt är hur mycket V kan komma att öka på bekostnad av S.
Att Alliansregeringen, i ett längre perpektiv, skulle få en majoritet av svenska folkets röster är enligt mig inte sannolikt men frågan är var väljarna tar vägen?

Vi är alla färgade av våra egna politiksa övertygelser. Jag har svårt att se att något av de två "blocken" idag, skulle få egen majoritet igen.

Tror inte heller att SAP kommer kunna bli mkt större än ett 30% parti igen. Mkt hänger naturligtvis på deras egna politik, samt vad V och MP gör.

V har ju en tendens att locka "vänster sossar" till sig, om S vill förhindra detta och själv röra sig mer mot vänster, tror jag att en del faktiskt kommer hoppa över till MP.

Även om många nu redan flytt S, så finns det väl säker både en och annan som kan tänkas hoppa både till FP och SD.

Tycker hursom att det är en nästan historisk dag, då 3 av 4 personer inte längre sympatiserar med SAP, det trodde jag aldrig att jag skulle få uppleva. Och ja, jag kommer ihåg sovjetunionen, Berlinmuren och Palme...
2011-11-07, 13:54
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:

Varför är det inte sannorlikt att alliansen skulle få egen majoritet? Det är ju på gränsen nu. Så det är väl lika rimligt som att de inte skulle få det.
2011-11-07, 14:36
Medlem
MalusPaterFamiliass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenB
Varför är det inte sannorlikt att alliansen skulle få egen majoritet? Det är ju på gränsen nu. Så det är väl lika rimligt som att de inte skulle få det.
Det är givetvis fullt möjligt, men tänk på att både kd och c ligger illa till, hamnar något av dessa under 4% lär det bli svårt.
2011-11-07, 14:36
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:

På ett längre perspektiv (t.ex till valet 2018) så kommer det nog att ske ett maktskifte, just nu så verkar det inte som om skiftet kan ske redan 2014 men vis av förra mandatperiodens opinionssiffror så säkrar jag inte en alliansseger så här långt i förväg.
2011-11-07, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur lågt tror ni att S kan sjunka? Dvs var finns gränsen för den "hårda kärnan" av väljare? 15 %?

Teoretiskt kan de givetvis sjunka till noll, men jag menar i ett relativt kort perspektiv.

Jag tror att de just nu är nere på den "hårda kärnan". en eller två procent till kan de kanske falla, men sen är det stopp.
2011-11-07, 16:08
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i.b.m
På ett längre perspektiv (t.ex till valet 2018) så kommer det nog att ske ett maktskifte, just nu så verkar det inte som om skiftet kan ske redan 2014 men vis av förra mandatperiodens opinionssiffror så säkrar jag inte en alliansseger så här långt i förväg.

Varför skulle det vara ett maktskift just 2018? Vet du något som vi andra inte vet? Vad är det i så fall som skulle ändras efter tre mandatperioder av alliansstyre?

Citat:
Ursprungligen postat av MalusPaterFamilias
Det är givetvis fullt möjligt, men tänk på att både kd och c ligger illa till, hamnar något av dessa under 4% lär det bli svårt.

Ja, det är alltså fullt möjligt som det ser ut nu. Att saker kan förändras är en helt annan sak.
2011-11-07, 16:40
Medlem
Powergirls avatar
Citat:

Socialdemokraterna ligger på katastrofala siffror för närvarande men kommer att återigen komma upp till siffror strax över 30% när Juholtsaffären lagt sig. V kommer att få ytterliggare några procent när de fått en ny partiledare. Miljöpartiet tror jag kommer att hålla ställningarna och i det läget finns helt enkelt ingen möjlighet för alliansen att få majoritet.
Som det just nu ser ut så håller SD sig kring 6,5 % och kan väntas ligga kvar där eller gå upp eller ned någon procent. KDs val av ev ny partiledare tror jag knappast blir någon hit och de ligger verkligen pyrt till.
2011-11-07, 18:19
Medlem
Gizurs avatar
Vem hade trott detta för tre-fyra år sedan? Socialdemokraterna under 25%.

Men kanske är det så att den Sverigedemokratiska ”skämsfaktorn” nu drabbat (S)? Dvs, kanske har de ett högre stöd än mätningarna visar för att folk nu tycker att det är pinsamt att i en intervju uppge att de skulle rösta på Socialdemokraterna.

För övrigt är det långt till nästa val. De rödgröna har bättre siffror än vad Alliansen hade vid motsvarande period förra mandatperioden. Alliansen hade då dock en fördel med att ha en statsminister som var mer förtroendeingivande än sin motkandidat. De rödgröna ligger nu efter i bägge kolumnerna.

Mer betydelsefullt än Juholts lägenhetsstrul blir hans förmåga att forma ett regeringsdugligt alternativ inför valet 2014. Kommer han få med sig Mp och V på en politik som inte stöter bort medelklassen och samtidigt entusiasmerar de egna denna gång? Lyckas han med detta så är det inte alls kört. Tidigare indikationer om att gå fram i valet på egen plattform utan att forma ett regeringsalternativ bör han dock glömma nu. Det funkar inte, i synnerhet inte med ett så lågt förtroendekapital som statsministerkandidat. Man kan ta Norge som ett varnande exempel på att inte ha ett regeringsalternativ, där är det den borgerliga oredan som håller vänsterpartierna kvar vid makten.
2011-11-07, 18:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaftrudner
Har mycket svårt att se (s) sjunka under 20%. Dels har du hela rörelsen (ABF, LO, HSB osv), dels alla bidragstörstande invandrare och sist men inte minst, alla traditionsröstare. 25% är nog en ganska hård kärna de närmaste 10-15 åren. Sedan dör traditionsröstare ut och ersätts med det unga vänster-miljö-feministkollektivet som väljer vänstern och miljöpartiet istället. Summan av andelen människor som anser att det är absolut rätt att låta andra jobba för sitt eget uppehälle är dock mer konstant; s+v+mp-kollektivet kan även fortsättningsvis röra sig upp och över 50%-gränsen.

Det tror jag Du har rätt i. Någon enstaka undersökning kan de nog halka under 25%, men inte över tid fram till nästa val. Då måste det hända något exceptionellt oväntat. Det sannolika är ändå att S i valet 2012 hamnar runt, eller strax under, 30%. Kanske 27,5%.

Men detta är ju givet vad de nuvarande undersökningarna ger vid handen. Det är nästan tre år till, och då kan så klart mycket hända. Man skall inte räkna ut Rörelsen.
2011-11-07, 18:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:

Jag ser det som en möjlighet. Vi såg 2010 hur någorlunda sansade väljare, som kunde övervägt att rösta S, istället avstod eller valde Alliansen, pga att man t ex skrämdes av Vs initiativ i utrikespolitiken. Tvinga USA att avveckla alla sina militärbaser utomlands. Det blir lätt litet vänsterpajasartat.

Ett V på strax under 10% skulle kunna vara ett säkrare Alliansstöd än ett S på 25%. Men Din fråga är intressant - vart går resten? Några kan nog gå till SD och några till Alliansen, men det kan bli sofflocket också. % är ju relativt av de som röstar, så minskar antalet röstande kan även det få konsekvenser. Det skall bli intressant att följa opinionsundersökningarna framöver.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in