Citat:
Ursprungligen postat av
Simora
Jag vill bara påpeka att det inte automatiskt blir extraval bara för att regeringen inte får igenom sin budget och tvingas avgå. Det har hänt flera gånger i Sverige att regeringen har avgått och så har man bildat en ny utan extraval, t.ex. 1978 och 1990.
Det troligaste resultatet om SD fäller budgeten är att S+MP-regeringen avgår, för att sedan bilda en ny S+MP-regering någon vecka senare. SD kan aldrig tvinga fram ett extraval, den makten ligger i händerna på Stefan Löfven.
Makten ligger, noga taget, i händerna på riksdagen. Anser en riksdagsmajoritet att situationen blir omöjlig blir det extraval.
Det finns två faromoment i ett sådant beslut: Det ena är att knuten inte löses upp, dvs att SD kvarstår som bromsande minoritet eller att blocket med V-Mp-S (eller, för all del Alliansen, men kanske inte så troligt mitt i ledarturbulensen) för majoritet. Vem som tycker det ena eller andra är en risk kan man ju lätt förstå.
Att SD skulle få några procent hit eller dit spelar mindre roll, i alla fall för tillfället. Det vi kan förvänta oss är möjligen ett annat minoritetsblock än det vi har nu.
Jag tror ingen är särskilt sugen kanske inte ens SD, som troligen räknat med att exploatera sin unika position ytterligare.