2011-12-01, 15:21
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Sentios novemberundersökning enligt Avpixlat:

C 5,4 (+0,5)
FP 6,4 (-0,4)
M 34,3 (-0,6)
KD 4,1 (±0,0)
S 26,6 (+1,0)
V 6,4 (-0,5)
MP 9,6 (+0,6)
SD 6,4 (-0,7)
2011-12-01, 16:45
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Åsa-Nietzsche
Sentios novemberundersökning enligt Avpixlat:

C 5,4 (+0,5)
FP 6,4 (-0,4)
M 34,3 (-0,6)
KD 4,1 (±0,0)
S 26,6 (+1,0)
V 6,4 (-0,5)
MP 9,6 (+0,6)
SD 6,4 (-0,7)

Egen majoritet för borgarna: 50,2 - 42,6.
2011-12-01, 17:03
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Egen majoritet för borgarna: 50,2 - 42,6.

Man undrar hur länge det kan hålla. Svårt att sia om S kommer att börja arbeta sig upp mot 30%-nivån igen. Det beror på hur svårt sargat Juholts förtroende är ute i landet och om han fortsätter att komma med konstiga utspel som han tar tillbaka.

Opinionsundersökningar är alltid spännande, men det säger ju som vi alla vet inte mycket om hur valresultatet blir. På lite längre sikt tror jag att V kommer att klättra lite, i alla fall om de väljer Sjöstedt som partiledare. SD kommer nog också att smyga sakta uppåt. Rimligen borde också M falla ner från sin 35%-nivå.

Men man kan aldrig veta. Den vanlige väljaren är inte speciellt intresserad av politik och olika sakfrågor utan röstar på samma parti av tradition eller på den partiledare/det parti som gör sig bäst i tv.

Jag läste för övrigt någon undersökning häromdagen, som jag inte hittar nu, där regeringen fick högre betyg än S, eller om det var oppositionen, rörande vilket förtroende man hade för vilka som bäst kunde sköta viktiga frågor som ekonomi och arbetsmarknad osv. Om det är någon som har en länk kan ni väl posta den här.
2011-12-01, 17:47
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Man undrar hur länge det kan hålla. Svårt att sia om S kommer att börja arbeta sig upp mot 30%-nivån igen. Det beror på hur svårt sargat Juholts förtroende är ute i landet och om han fortsätter att komma med konstiga utspel som han tar tillbaka.

Opinionsundersökningar är alltid spännande, men det säger ju som vi alla vet inte mycket om hur valresultatet blir. På lite längre sikt tror jag att V kommer att klättra lite, i alla fall om de väljer Sjöstedt som partiledare. SD kommer nog också att smyga sakta uppåt. Rimligen borde också M falla ner från sin 35%-nivå.

Men man kan aldrig veta. Den vanlige väljaren är inte speciellt intresserad av politik och olika sakfrågor utan röstar på samma parti av tradition eller på den partiledare/det parti som gör sig bäst i tv.

Jag läste för övrigt någon undersökning häromdagen, som jag inte hittar nu, där regeringen fick högre betyg än S, eller om det var oppositionen, rörande vilket förtroende man hade för vilka som bäst kunde sköta viktiga frågor som ekonomi och arbetsmarknad osv. Om det är någon som har en länk kan ni väl posta den här.
Det har antagligen varit flera men här är SVT/SIFO:s:

http://svt.se/2.22620/1.2623251/fortroendet_rasar_for_s
2011-12-01, 20:41
Medlem
Åsa-Nietzsches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Det har antagligen varit flera men här är SVT/SIFO:s:

http://svt.se/2.22620/1.2623251/fortroendet_rasar_for_s

Det var den jag tänkte på, tackar. Några siffror:

Citat:
Alliansen/S-ledd regering

Bäst på att sköta ekonomin:
59 procent/24 procent

Bäst på att sköta sysselsättningen:
49 procent/31 procent

Bäst på att styra landet:
55 procent/28 procent

Bäst på att trygga välfärden:
46 procent/34 procent
2011-12-01, 21:07
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Det var den jag tänkte på, tackar. Några siffror:
Det intressanta med den undersökningen var att nästan lika många sossar trodde Alliansen skulle sköta ekonomin bättre än en Juholt-ledd oppositition som sossar som trodde tvärtom. Det sa dom i Aktuellt iaf.
2011-12-04, 09:36
Medlem
sWeePerrs avatar
Lite förtroende siffror från SKOP:

Fortsatt stort stöd för regeringen
Citat:
Nära sex av tio svenskar anser att regeringen gör ett mycket eller ganska bra jobb. För S, V och MP – som regeringsalternativ – fortsätter förtroendet att dala.
http://www.dn.se/nyheter/politik/fortsatt-stort-stod-for-regeringen

2011-12-04, 14:27
Medlem
Igår så hade Aftonbladet en undersökning: "vilket parti skulle du rösta på om det var val idag?"

Idag är den omöjlig att hitta, har letat överallt. Nån som vet hur det gick?
2011-12-04, 15:27
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Igår så hade Aftonbladet en undersökning: "vilket parti skulle du rösta på om det var val idag?"

Kolla i tråden "Sverigedemokraterna i opinionsundesökningar", det är fest där idag.
2011-12-04, 17:25
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin

Dom har en fråga varje dag. När dagen är slut så kommer det en ny och den gamla försvinner.
2011-12-04, 22:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag tycker denna nätomröstning i Aftonbladet är intressant:

http://mobil.aftonbladet.se/a/14026675?pollAnswer=1&pollSectionPath=/&pollShowResultOnly=true

Dels för det stora antalet svarande, 27000.

Men framför allt för att resultaten för de olika partierna stämmer väldigt väl med aktuella opinionssiffror, med 2 undantag:

FP, M, KD, V, C och MP ligger alla inom max några procent från vad de får i undersökningarna.

Den stora, jättestora, skillnaden är att S har givit ca 10% till SD (samt att SD har tagit någon enstaka procent från andra partier). Men S är det jättestora tappet.

Vad tror ni att detta beror på?
a) Just S är väldigt oaktiva på nätet? Äldre? MENA.invandrare?
b) Just S väljare hyser "smygsympatier" med SD i väldigt stor utsträckning
c) En kombination av a+b ?
d) Annat?

Jättemärkligt faktiskt. Just för att resultatet för övriga partier stämmer så väldigt väl, så blir det intressant att analysera just skillnaden för SD och S.
2011-12-04, 22:31
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag tycker denna nätomröstning i Aftonbladet är intressant:

http://mobil.aftonbladet.se/a/14026675?pollAnswer=1&pollSectionPath=/&pollShowResultOnly=true

Dels för det stora antalet svarande, 27000.

Men framför allt för att resultaten för de olika partierna stämmer väldigt väl med aktuella opinionssiffror, med 2 undantag:

FP, M, KD, V, C och MP ligger alla inom max några procent från vad de får i undersökningarna.

Den stora, jättestora, skillnaden är att S har givit ca 10% till SD (samt att SD har tagit någon enstaka procent från andra partier). Men S är det jättestora tappet.

Vad tror ni att detta beror på?
a) Just S är väldigt oaktiva på nätet? Äldre? MENA.invandrare?
b) Just S väljare hyser "smygsympatier" med SD i väldigt stor utsträckning
c) En kombination av a+b ?
d) Annat?

Jättemärkligt faktiskt. Just för att resultatet för övriga partier stämmer så väldigt väl, så blir det intressant att analysera just skillnaden för SD och S.
Annars så kan du ju gå över till SD-tråden. Det grupprunkas för fullt där över det där undersökningen.

Alla utom SD:arna på FB vet att en sån där poll inte har nån som helst relevans över huvud taget. Så, nej den är inte det minsta intressant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in