Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Hur gör man ifall de vet, men vägrar svara? Helt ärligt så har jag ingen aning eftersom jag kan tänka mig att det är en större andel av SD som vägrar svara än MP, detta kommer då inte att synas även om man kompenserar för eventuell "bortfall".
Ibland försöker intervjuarna lirka ut svaret på något sätt, men om det vägrar att svara blir det helt enkelt ett bortfall som då bör redovisas och undersökningens resultat tolkas därefter.
Ett annat problem med opinionsundersökningar, eller intervjuer i allmänhet, är ju att folk helt enkelt kan ljuga. Om det t.ex är tabubelagt att rösta SD kan ju den intervjuade helt enkelt säga att den röstar på något annat. Det finns alltså många olika felkällor när det kommer till opinionsundersökningar.
Som du säger så är det ju så att ett systematiskt bortfall, t.ex att en stor del SD-sympatisörer vägrar svara, ett större problem än om en slumpmässig person faller bort. Bortfallen kan vara relativt stora så länge den kvarvarande "delen" fortfarande är representativt för populationen. Systematiska bortfall är som sagt knivigare.