2011-11-24, 19:47
Medlem
sWeePerrs avatar
Det blir värre:

S-väljare tror inte på Juholt

http://www.nyheterna.se/1.2375664/2011/11/24/s_valjare_tror_inte_pa_juholt

Citat:
En majoritet av de som röstade på Socialdemokraterna 2010 tror inte att Håkan Juholt kan leda partiet till seger i nästa val.
Och det är fler som tycker att han ska avgå än sitta kvar. Det visar en Novusmätning som TV4Nyheterna låtit göra.

Siffror:

http://www.nyheterna.se/polopoly_fs/1.2375664.1322159367!s%20om%20juholt%20-%20hela%20unders%C3%B6kningen.pdf

Edit:

Kvinnorna tycks ha blivit mer negativa.
Senast redigerad av sWeePerr 2011-11-24 kl. 19:49.
2011-11-24, 20:20
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Det blir värre:

S-väljare tror inte på Juholt

http://www.nyheterna.se/1.2375664/2011/11/24/s_valjare_tror_inte_pa_juholt

Siffror:

http://www.nyheterna.se/polopoly_fs/1.2375664.1322159367!s%20om%20juholt%20-%20hela%20unders%C3%B6kningen.pdf

Edit:

Kvinnorna tycks ha blivit mer negativa.

Ser illa ut. Dåligt ser det också ut när Juholt själv är den mest optimistiska och tycker att siffrorna är fullt naturliga, medan andra uttrycker hur bekymrade de är (tom Jämtin). Det vore mycket bättre om några toppsossar och kända S-sympatisörer nu kunde gå ut och säga att de tror starkt på Juholt och att han är den bäste personen att leda partiet i valet 2014. Varför inte ett posta ett sådant inlägg på DN debatt?

Antingen är det så få som vill stödja Juholt starkt att en lista skulle bli pinsamt kort, eller så är folk rädda om sina positioner och vill inte ha givit sitt stöd för Juholt om han skulle få gå.

Pdf:en med siffrorna ser gammal ut, kanske har TV4 postat fel länk eller länk till den gamla mätningen. I varje fall står det "Webbintervjuer 14 oktober" i den pdf jag får upp. Siffrorna i TV-inslaget ser däremot färska ut.
2011-11-24, 21:43
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Ser illa ut. Dåligt ser det också ut när Juholt själv är den mest optimistiska och tycker att siffrorna är fullt naturliga, medan andra uttrycker hur bekymrade de är (tom Jämtin). Det vore mycket bättre om några toppsossar och kända S-sympatisörer nu kunde gå ut och säga att de tror starkt på Juholt och att han är den bäste personen att leda partiet i valet 2014. Varför inte ett posta ett sådant inlägg på DN debatt?

Antingen är det så få som vill stödja Juholt starkt att en lista skulle bli pinsamt kort, eller så är folk rädda om sina positioner och vill inte ha givit sitt stöd för Juholt om han skulle få gå.

Pdf:en med siffrorna ser gammal ut, kanske har TV4 postat fel länk eller länk till den gamla mätningen. I varje fall står det "Webbintervjuer 14 oktober" i den pdf jag får upp. Siffrorna i TV-inslaget ser däremot färska ut.
Jag ser det men det är länken de hänvisar till.
2011-11-25, 08:30
Medlem
Gizurs avatar
Ny Synovate-mätning:

http://www.dn.se/nyheter/politik/s-raset-sanker-oppositionen

Siffrorna (ur tidningen):
V 5,3
S 25,1
MP 10,8
C 6,3
FP 6,3
M 35,9
KD 4,3
SD 5,3

"Blocken"
Alliansen: 52,7 procent
Rödgröna: 41,2 procent
2011-11-25, 08:41
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Ny Synovate-mätning:

Siffrorna (ur tidningen):
V 5,3
S 25,1
MP 10,8
C 6,3
FP 6,3
M 35,9
KD 4,3
SD 5,3

"Blocken"
Alliansen: 52,7 procent
Rödgröna: 41,2 procent
Kul om du hade tagit med förändringarna, tack!
2011-11-25, 11:52
Medlem
sWeePerrs avatar
Här är siffrorna med förändringarna:

Citat:
Så här fördelar sig väljarnas stöd enligt Synovates väljarbarometer, siffrorna i procent:

Parti Stöd i nov Förändring från okt

Moderaterna 35,9 +1,9

Folkpartiet 6,3 –0,4

Centerpartiet 6,3 +1,0

Kristdemokraterna 4,3 +0,3

Socialdemokraterna 25,1 –3,0

Vänsterpartiet 5,3 procent –0,5

Miljöpartiet 10,8 +0,8

Sverigedemokraterna 5,3 +0,2

2.699 väljare fick den 7–23 november frågan: Om det vore riksdagsval i dag, vilket parti skulle du rösta på då?

Källa: Synovate (TT)

M + C ser ut att vara vinnare medan S gör ett rejält tillbakakliv. Glädjande att MP:s framgång inte är så stor trots allt och att V faktiskt minskar.
2011-11-25, 13:07
Medlem
Dr_Kronas avatar
Det är ju otroligt att MP kan locka så många sympatisörer. Orsaken är förmodligen att dom aldrig har granskats kritiskt i media av någon konstig anledning.
2011-11-25, 14:09
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Det är ju otroligt att MP kan locka så många sympatisörer. Orsaken är förmodligen att dom aldrig har granskats kritiskt i media av någon konstig anledning.

De är ett parti som tilltalar en växande skara väljare, som vill definiera sig som vänster. Men leva som överklass. Rebellromantiken, men utan det gråa och trista som gammelvänster kan associeras med.

Mp är mer hurtigt, klämkäckt. Engagerar sig i trendiga, hippa frågor om ”papperslösa”, ”ensamkommande”, ”apatiska”. Inte de gamla osexiga industriarbetarna som bara vill ha bättre kollektivavtal.

(Inte helt oväntat finns heller inget parti som är så överrepresenterat bland journalistkåren).

Partiet utstrålar dessutom otrolig framgång, vilket alltid genererar några extra procent. Sedan SD blev vågmästare har alla partier ”uppvaktat” Mp som kaxigt har kunnat snäsa av raggen, gärna med syrliga kommentarer. Ett tag var det rena förneringsshowen där Mp kastade hån och smädelser åt M, som svarade med hyllningar tillbaka.

Tittar man på en kurva mellan S och Mp sedan valet så ser Mp siffror ut nästan som en spegelbild av Sossarnas. Varje gång S minskar, stiger Mp.

Men jag tror inte Mp kommer vara större i nästa val.
2011-11-25, 18:01
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
De är ett parti som tilltalar en växande skara väljare, som vill definiera sig som vänster. Men leva som överklass. Rebellromantiken, men utan det gråa och trista som gammelvänster kan associeras med.

Mp är mer hurtigt, klämkäckt. Engagerar sig i trendiga, hippa frågor om ”papperslösa”, ”ensamkommande”, ”apatiska”. Inte de gamla osexiga industriarbetarna som bara vill ha bättre kollektivavtal.

(Inte helt oväntat finns heller inget parti som är så överrepresenterat bland journalistkåren).

Partiet utstrålar dessutom otrolig framgång, vilket alltid genererar några extra procent. Sedan SD blev vågmästare har alla partier ”uppvaktat” Mp som kaxigt har kunnat snäsa av raggen, gärna med syrliga kommentarer. Ett tag var det rena förneringsshowen där Mp kastade hån och smädelser åt M, som svarade med hyllningar tillbaka.

Tittar man på en kurva mellan S och Mp sedan valet så ser Mp siffror ut nästan som en spegelbild av Sossarnas. Varje gång S minskar, stiger Mp.

Men jag tror inte Mp kommer vara större i nästa val.
Det är nog snarare att MP inte låser sej till nåt block utan håller dörren öppen åt båda hållen. MP är inte så vänster. Det är det partiet utav opinionen som är mest åt höger.
2011-11-25, 18:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Det är nog snarare att MP inte låser sej till nåt block utan håller dörren öppen åt båda hållen. MP är inte så vänster. Det är det partiet utav opinionen som är mest åt höger.

Fast den oheliga alliansen är kul, syndiklaisten Fridolin Jr med nyliberalen Borg.
2011-11-25, 18:09
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ateist2
Fast den oheliga alliansen är kul, syndiklaisten Fridolin Jr med nyliberalen Borg.
Jaså, han är syndikalist... Ok. Med tanke på hur många gånger jag har kallats för kommunist utav dej så lägger jag dina uttalanden i samma påse som jag har när jag plockar upp efter hunden.

Borg var liberal i sin ungdom. Numera är han det inte.
2011-11-25, 18:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Jaså, han är syndikalist... Ok. Med tanke på hur många gånger jag har kallats för kommunist utav dej så lägger jag dina uttalanden i samma påse som jag har när jag plockar upp efter hunden.

Borg var liberal i sin ungdom. Numera är han det inte.

Fast detta är ju för att Fridolin Jr själv skrivit i syndikalisternas tidning Arbetaren att han är syndikalist. Så i detta fall är jag ganska benägen att tro honom.

Borg var väl nyliberal i sin ungdom, idag är han välö vad som i folkmun, felaktiskt rent historiskt, kallas liberal. M är ju att se som ett liberalt parti.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in