2012-05-04, 20:15
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
De andra partiernas siffror ligger inom felmarginalen.

Demoskop anger nivån för statistiskt säkerställda förändringar i undersökningen här:
http://www.demoskop.se/filearchive/1/1704/V%C3%A4ljarbarometer%20%C3%96ver%20tid%201998-Maj2012.pdf

Mer om statistiskt säkerställd skillnad finns här, på statistiska centralbyråns hemsida:
http://www.scb.se/Grupp/valfard/2008-4/LE0001_2008K04_TI_07_A05TI0804.pdf
Det där begriper jag ingenting av.

SD har haft de här siffrorna förut. Andra partier har liknande nu. Men det är första gången jag ser SD som utpekat säkerställt. Och endast SD.

Kom med en bättre förklaring.
2012-05-04, 21:11
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Det där begriper jag ingenting av.

SD har haft de här siffrorna förut. Andra partier har liknande nu. Men det är första gången jag ser SD som utpekat säkerställt. Och endast SD.

Kom med en bättre förklaring.

Fast det är ju förklaringen...

Fast du erkänner å andra sidan att du inte begriper.
2012-05-04, 21:18
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitNeger

Tack för absolut ingenting.
2012-05-04, 21:19
Medlem
SD 4,6% i Demoskop. det här duger absolut inte, det är dags för lite utspel och en högre växel nu.

Väntar med spänning på Sentio som kommer snart, kanske med 8% för SD?
2012-05-04, 22:07
Medlem
unsungs avatar
Självklart får även SDs siffror diskuteras här men det finns en dedikerad tråd just för detta ämne så den är generellt lämpligare.

// moderator
2012-05-04, 22:18
Medlem
rejdars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
MP hade 7,34% i valet 2010. På vilket sätt är 10,2% inte en ökning?
De har legat uppåt 12 procent i snitt, december/januari (en mätning på 14,6 från Demoskop januari som max), men tappat när Löfven tillträdde, det är den minskningen som åsyftas
2012-05-04, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejdar
De har legat uppåt 12 procent i snitt, december/januari (en mätning på 14,6 från Demoskop januari som max), men tappat när Löfven tillträdde, det är den minskningen som åsyftas

Och min urspungskommentar är den stora trenden. Små partier går bakåt generellt just nu, förutom MP.
2012-05-05, 11:00
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrpreben
MP hade 7,34% i valet 2010. På vilket sätt är 10,2% inte en ökning?
Om jag inte minns fel så låg man en bra bit över 10 % i höstas, var man inte uppe runt 14 % och nosade.
Men vem vet, när valrörelsen börjar och glopen Fridolin och tattar Romson blir granskade och satta under lite press så lär de växa till 6-7 %
Senast redigerad av Svithjod 2012-05-05 kl. 11:02.
2012-05-05, 11:10
Medlem
Svithjods avatar
Citat:

de olika undersökningarna svajar hej vilt, att ens sitta och analysera som vi gör här i tråden är rena tramset, de ger endast en signal om vart de olika partierna är på väg om man slår samman alla institut. Jag har själv jobbar på demoskop när jag pluggade, ingen längre tid men undersökningarna kunde utföras ungefär så här.
Först en rad frågor om vilken läsk du föredrar sen om vilken tidning du helst läser sen en fråga om vilket parti du skulle rösta på om det vore val idag, sen om du sett reklam för en viss produkt nyligen.
Fladdrigt och rätt tröttsmat för den som tillfrågades.
2012-05-05, 11:38
Medlem
VitNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
de olika undersökningarna svajar hej vilt, att ens sitta och analysera som vi gör här i tråden är rena tramset, de ger endast en signal om vart de olika partierna är på väg om man slår samman alla institut. Jag har själv jobbar på demoskop när jag pluggade, ingen längre tid men undersökningarna kunde utföras ungefär så här.
Först en rad frågor om vilken läsk du föredrar sen om vilken tidning du helst läser sen en fråga om vilket parti du skulle rösta på om det vore val idag, sen om du sett reklam för en viss produkt nyligen.
Fladdrigt och rätt tröttsmat för den som tillfrågades.

Detta vet väl alla? Det ger en signal om hur den politiska opinionen ligger. Ju närmare valet vi kommer desto mer "säkra" blir de. Inga konstigheter.

Ser inte riktigt poängen att sitta och klaga på siffrorna, undersökningarna och det ena eller det andra. Vissa tycker det är kul att kika på såna här undersökningar. Då är det naturligt att man kommenterar dem på ett ställe som Flashback. Gillar man inte det behöver man ju inte kika i den här tråden.
2012-05-05, 12:05
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Detta vet väl alla? Det ger en signal om hur den politiska opinionen ligger. Ju närmare valet vi kommer desto mer "säkra" blir de. Inga konstigheter.

Ser inte riktigt poängen att sitta och klaga på siffrorna, undersökningarna och det ena eller det andra. Vissa tycker det är kul att kika på såna här undersökningar. Då är det naturligt att man kommenterar dem på ett ställe som Flashback. Gillar man inte det behöver man ju inte kika i den här tråden.
Absolut är det kul o kommentera, men ibland drars det oerhörda växlar på vad enskilda opinionsmätningar visar.
2012-05-05, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Om jag inte minns fel så låg man en bra bit över 10 % i höstas, var man inte uppe runt 14 % och nosade.
Men vem vet, när valrörelsen börjar och glopen Fridolin och tattar Romson blir granskade och satta under lite press så lär de växa till 6-7 %

Jag pratar fortfarande om större trender. MP är ett framtidsparti av den enkla anledning att det är ett socialliberalt stortstadsparti med miljöfokus i ett Sverige som blir mer och mer urbaniserat, detta till skillnad från C, socialliberalt landsbyggdsparti med miljöfokus, som är utdöende av exakt samma orsaker som MP är framtidsparti.

Jag tror att Löfvén kommer att locka fler väljare till MP när S-hysterin lagt sig eftersom Löfvén är betongsosse med 0% miljöfokus. MP på mer än 10% vid 2014 är ett fullt rimligt scenario.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in