2011-11-06, 19:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Glöm inte bort att sossarna under ledning av Sahlin hade över 45% opinionen två år innan valet och såg ut att gå mot en jordskredsseger bara ett halvår innan valet. Sen allierade dom sej med vänstern och resten är, som man brukar säga, historia.

Kanske var det så men nu är de definitivt borta för alltid, sosseriet tillhörde en generation som dör bort och invandrarna fyller inte på tillräckligt fort.
2011-11-06, 19:45
Medlem
Klosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Glöm inte bort att sossarna under ledning av Sahlin hade över 45% opinionen två år innan valet och såg ut att gå mot en jordskredsseger bara ett halvår innan valet. Sen allierade dom sej med vänstern och resten är, som man brukar säga, historia.
Fast de siffrorna innehöll också en hel del luft under en tid då sossarna ägnade all kraft åt att kritisera alliansen för allt utan att precisera egna alternativ. Vi var många som sa att sossarnas ledning inte kommer att hålla bara Måna börjar prata och synas och när hon gjorde det rasade det.
2011-11-07, 07:37
Medlem
sWeePerrs avatar
AB/United Minds.

Sossarna nere under 25%:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13895427.ab

DN/Synovate:

Juholt i nya bottennoteringar:

http://www.dn.se/nyheter/politik/juholt-star-sig-slatt-som-statsminister

UM siffror:

V+S+MP 42,4 % (–3,4)

KD+M+FP+C 48,3 % (+2,3)

M 32,8 % (+3,6)

FP 7,2 % (+0,2)

C 4,7 % (–1,3)

KD 3,6 % (–0,2)

MP 10,6 % (+0,4)

S 24,9 % (–5,1)

V 6,9 % (+1,3)

SD 7,7 % (+0,6)

Övriga 1,6 % (+0,5)
Senast redigerad av sWeePerr 2011-11-07 kl. 07:53.
2011-11-07, 07:56
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
AB/United Minds.

Sossarna nere under 25%:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13895427.ab

DN/Synovate:

Juholt i nya bottennoteringar:

http://www.dn.se/nyheter/politik/juholt-star-sig-slatt-som-statsminister

UM siffror:

V+S+MP 42,4 % (–3,4)

KD+M+FP+C 48,3 % (+2,3)

M 32,8 % (+3,6)

FP 7,2 % (+0,2)

C 4,7 % (–1,3)

KD 3,6 % (–0,2)

MP 10,6 % (+0,4)

S 24,9 % (–5,1)

V 6,9 % (+1,3)

SD 7,7 % (+0,6)

Övriga 1,6 % (+0,5)

Jag tror vi börjar se en del av Jonas Sjöstedt effekten. V blir starkare och tar främst från S. Han har varit skicklig i debatter nu kring euro krisen och framstår som mer seriös än Juholt. Om nu Sjöstedt blir ny partiledare för V, så tror jag att de kommer växa en del, kanske även på MP bekostnad.
2011-11-07, 07:58
Medlem
Mittpunkts avatar
Ska det vara så jävla svårt för att SD att klättra över 8%? Ja, det verkar som det
2011-11-07, 08:01
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Jag tror vi börjar se en del av Jonas Sjöstedt effekten. V blir starkare och tar främst från S. Han har varit skicklig i debatter nu kring euro krisen och framstår som mer seriös än Juholt. Om nu Sjöstedt blir ny partiledare för V, så tror jag att de kommer växa en del, kanske även på MP bekostnad.
Ja, det är väl det enda smolket i bägaren. Annars ser det ganska hyfsat ut må jag säga.
2011-11-07, 08:39
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Ska det vara så jävla svårt för att SD att klättra över 8%? Ja, det verkar som det

Glöm inte "skäm-faktorn" - många vågar nog inte svara ärligt eftersom gammelmedia systematiskt försöker utmåla sd-sympatisörer som "hemska rasister". En sak till - SD har gått mycket bra i skolvalen hos den berikade generationen - många hinner fylla 18 innan valet 2014.
2011-11-07, 09:23
Medlem
Jag har tidigare tippat 22,5% i någon opinionsundersökning innan årsskiftet för (S)...
Det närmar sig
2011-11-07, 10:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backflash1971
Jag har tidigare tippat 22,5% i någon opinionsundersökning innan årsskiftet för (S)...
Det närmar sig

Hur lågt tror ni att S kan sjunka? Dvs var finns gränsen för den "hårda kärnan" av väljare? 15 %?

Teoretiskt kan de givetvis sjunka till noll, men jag menar i ett relativt kort perspektiv.
2011-11-07, 11:05
Medlem
KaptenBs avatar
Enligt artikeln i AB så sa en stadsvetare att den hårda kärnan är 25%. Och att det skulle bli svårt att komma under det, ens om man försökte.
2011-11-07, 11:19
Medlem
Kannans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesbonde
Glöm inte "skäm-faktorn" - många vågar nog inte svara ärligt eftersom gammelmedia systematiskt försöker utmåla sd-sympatisörer som "hemska rasister". En sak till - SD har gått mycket bra i skolvalen hos den berikade generationen - många hinner fylla 18 innan valet 2014.
Fast den där skäm-faktorn är inte så betydelsefull som många tror. UM brukar ju dessutom vara det institut som visar högst siffror för SD, så personligen tror jag SD ligger strax över 7 % just nu. Men vill du föra djupare diskussion får du ta det i SD-opinions-tråden

Hur länge sitter Juholt tror ni? Jag kan inte bestämma mig vad jag tror är det bästa för S - att kicka Juholt och således tappa stoltheten och det professionella anseendet fullständigt och genomgå en ny utdragen valprocess - eller att låta denne klåpare sitta kvar? Underhållande är det iaf
2011-11-07, 11:31
Medlem
Vaftrudners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur lågt tror ni att S kan sjunka? Dvs var finns gränsen för den "hårda kärnan" av väljare? 15 %?

Teoretiskt kan de givetvis sjunka till noll, men jag menar i ett relativt kort perspektiv.

Har mycket svårt att se (s) sjunka under 20%. Dels har du hela rörelsen (ABF, LO, HSB osv), dels alla bidragstörstande invandrare och sist men inte minst, alla traditionsröstare. 25% är nog en ganska hård kärna de närmaste 10-15 åren. Sedan dör traditionsröstare ut och ersätts med det unga vänster-miljö-feministkollektivet som väljer vänstern och miljöpartiet istället. Summan av andelen människor som anser att det är absolut rätt att låta andra jobba för sitt eget uppehälle är dock mer konstant; s+v+mp-kollektivet kan även fortsättningsvis röra sig upp och över 50%-gränsen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in