2019-11-15, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Tyvärr har du rätt! Inte för att opinionssiffrorna ljuger - tror SD har högre än 24% och S mindre än 22%, men det är en annan fråga. Det som gör att du har rätt är att folk är fega vanemänniskor som nästan alltid när skiten träffar fläkten, röstar efter ryggmärg- och magkänslan och då blir S mycket större än nu och hemska SD minskar... S profiterar på folks dumhet och svaghet.
Nej,det handlar inte om fega vanemänniskor. Det handlar om det enkla faktum att en övervägande majoritet är idioter, som regelbundet bevisar att allmän rösträtt är dödfött.
2019-11-15, 19:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
S, MP, C, L: 38,6

Efter att de snodde halva alliansen.

"Mästerförhandlaren Löfvén"

Han snodde riksdagsmännen men inte väljarna.
2019-11-15, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Detta är sanningen! Personligen tror jag inte 50,1% skulle räcka heller, utan det vore startsignalen för ren diktatur. Man skulle ALDRIG tillåta att SD fick makten! Aldrig någonsin!! Många pratar om foliehattar etc, men jag hade vågat satsa allt jag äger på att man ALDRIG kommer att ge SD makten, ens vid övervägande faktisk majoritet.

Jag tror du har rätt faktiskt. Jag tror faktiskt folket såväl SD också underskattar de diktatoriska krafterna som existerar i Sverige just nu.

25%, 50,1% eller ens 75% spelar liten roll, dessa krafter som styr just nu kommer alltid att styra misstänker jag.
2019-11-15, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FastFreezer
Hur kan du veta bättre än opinionsundetsökningar med tusentals tillfrågade menar du?
Opinionssiffrorna såg likadana ut inför valet förra året, och visade sig alltså vara helt fel.
2019-11-15, 19:55
Moderator
Strix m/94s avatar
Anknytande tråd infogad.

Strix/Mod
2019-11-15, 19:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Detta är sanningen! Personligen tror jag inte 50,1% skulle räcka heller, utan det vore startsignalen för ren diktatur. Man skulle ALDRIG tillåta att SD fick makten! Aldrig någonsin!! Många pratar om foliehattar etc, men jag hade vågat satsa allt jag äger på att man ALDRIG kommer att ge SD makten, ens vid övervägande faktisk majoritet.

Mycket möjligt. Man ser redan tendenser till det. Små saker som att man redan övergivet det som ska gälla att ge SD som tredje största parti det som gällt tidigare. Man kommer säkert hitta på nya saker för att hålla partiet borta från det ens lite lilla att säga till om. Dagarna innan val och det eventuellt kommer bli egen majoritet så drar man till någon lagändring eller helt sonika ställer in valet. Det behöver man inte vara foliehatt för att fatta.
2019-11-15, 20:27
Medlem
RedSavinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swe1227
Det är mycket förvånande när Sverige börjar komma upp 3 miljoner invandrare och en massa vänsterfolk.

Konstigt att det fortfarande är möjligt för SD att växa.

Finns många invandrare som röstar på SD. Vi har en neger på jobbet som öppet berättar att han röstar på SD då de hatar muslimer. Jobbarkompisen är en djupt religiös etiopier. Kristen ska kanske tilläggas.
2019-11-16, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Opinionssiffrorna såg likadana ut inför valet förra året, och visade sig alltså vara helt fel.

På vilket sätt såg de likadana ut, samt på vilket sätt visade de sig vara fel?

Så här såg opinionssiffrorna ut i genomsnitt hos opinionmätningsföretagen i november 2017 jämfört med valreslutatet tio månader senare i riksdagsvalet i september 2018:

S i november 2017: 28,5%, S valresultat: 28,26%

SD i november 2017: 17,2%, SD valtresultat: 17,35%

M i november 2017: 21,2%, M valresultat: 19,84%

V i november 2017: 7,4%, V valresultat: 8,00%

C i november 2017: 10,0%, C valresultat: 8,61%

L i november 2017: 4,6%, L valresultat: 5,49%

MP i november 2017: 4,4%, MP valresultat: 4,41%

KD i november 2017: 3,2%, KD valresultat: 6,32%

Jag kan personligen inte se enorma skillnader eller vad som uppenbart var fel. Speciellt inte när det gäller S och SD. Jag kan inte heller se att mätningarna i snitt visade samma siffror för S och SD som de gör nu. Jag valde november under 2017 helt enkelt för att det är november nu, då jag behövde välja någon månad. SD fick förvisso lite högre siffror under sista månaderna inför valet, men backade sedan igen under sista månaden med ett snitt på 18,8%, vilket inte var radikalt mer än valresultatet, speciellt inte om man utgår ifrån att SD just då hade en negativ trend och mätningarna utfördes under hela månaden, då stödet naturligt nog är lägre vid valet än under genomsnittet för hela månaden.

Genomsnitt räknade kontinuerligt enligt sidan status.st (sidan länkar även till de gamla mätningarna):

http://status.st/

Valresultatet:

https://data.val.se/val/val2018/slutresultat/R/rike/index.html
Senast redigerad av Inte-nog-PK 2019-11-16 kl. 03:38.
2019-11-16, 03:53
Medlem
Citat:

Vi har närmast en mjuk diktatur nu. Jag är dock inte säker på att man skulle nödvändigtvis våga gå hur långt som helst. Möjligtvis skulle man trixa, fixa och fuska lite här och där, så länge man fortfarande tror att svensken kommer att svära, knyta näven i fickan och skriva av sig på sociala medier. Jag är däremot inte säker på att de skulle våga sätta hårt mot hårt, som i riktigt hårda diktaturer, om svenskarna upprörda tog till gatorna. Det finns en anledning till att hårda diktaturer ser till att i allra högsta grad ha en fungerande och även överdimensionerad militär och polis. I Sverige sitter man istället med en illa fungerande och underdimensionerad militär och polisiär makt. Och även om jag är den sista att tro att svenskarna skulle stå upp för sig mot makten, så skulle inte ens jag svära på att svenskarna inte tar till gatorna om tillräckligt många når kokpunkten.

Men det finns många om och men. Det är inte lönt att sia för mycket om framtiden. Antingen får de av oss som fortfarande lever ändå uppleva den och vet då med säkerhet, eller så lever man inte längre och det hela är kanske inte så viktigt för en rent praktiskt.
2019-11-16, 10:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyanBrosling
Varför skulle inte media bry sig? Om jag förstår det rätt så är det väl media som har anlitat bolag som tex Norstat Sverige AB för inhämtning av data?
Dom kanske har skrivit om OU-resultatet också.
Men tråden handlar inte om skriverier i största allmänhet utan om avsaknad av skriverier om en mycket specifik aspekt av resultatet.
2019-11-16, 15:20
Medlem
Mongoglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cauvie
År 2022 har Sverige nog 11 miljoner invånare och ca. 300.000 - 400.000 nya i landet vilket kan ta upp socialdemokraterna åtminstone till 25% med 2-3 nya procentenheter.

Jag undrar verkligen om så många som 1/4 av väljarbefolkningen kommer med att kunna rösta på SD 2022. Många är ganska nervösa när de går att röstar på ett parti som inte är en del av etablissemanget.
Knappast troligt, sossarna kommer tappa 2/3 av rösterna till nya Nyans. Tro mig!
2019-11-16, 15:22
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
SVD/Sifos senaste mätning utförd mellan 4-14/11, 8175 personer tillfrågades. Ca 1 000 av intervjuerna är gjorda med telefon, resten genom en webbpanel.

Telefonintervjuerna ges ett större värde (viktas högre) än webbintervjuerna, så att 50 procent av totalresultatet baseras på telefonintervjuerna och 50 procent baseras på webbintervjuerna.

S 24,4% (-0,5)
V 9,7% (+0,5)
MP 4,7% (-0,3)

C 8,3% (-0,1)
L 3,5% (-0,4)

SD 23,0% (+0,3)

M 17,0% (-0,7)
KD 7,8% (+1,1)

Övriga 1,5% (+-0)

https://www.svd.se/sd-jamnstora-med-s--oklart-vilka-som-ar-storst/i/senaste

Verkar som om priset för JÖKen och JÖKpartierna börjar märkas på allvar.
Regeringens handlingsförlamning vad gäller den misslyckade migrationspolitiken, brottslighet och kollapsande samhällskontrakt skall bara få verka in lite till så kanske vi kan få lite väl genomtänkta utredningar som skall få jobba i några år till.

L verkar ligga på dödsbäden, otroligt hur ett mikroparti kan husera så många falanger och in i döden slåss om den rätta irrläran, Fjamåts anarkoliberala globalistparti står still och får allt mer skit för sina globalisttankar, S kollapsar inför våra ögon, bakbunden av JÖKstolligheter, passivitet och intern radikalism som får många av de kvarvarande LO Medlemmar att lämna partiet.
Endast V verkar kapitalisera på de övriga Jökparternas bekostnad.
Mp lever och har hälsan och trivs som fiskar i vattnet nu när kärnkraften läggs ner, bilismen beskattas, massinvandringen fortgår och friår införs.

Endast tre härliga år av massinvandring, skenande brottslighet, konjukturnedgång, ökande arbetslöshet, kollapsande offentlig välfärd och skolor, politiserad myndighetsutövning, blattevurmande, klimatskrämsel, överföring av makt till överstatliga organisationer, handlingsförlamning inför stora nutidsproblem och överdimensionerat inflytande för ytterlighetsextrema partier som V, C och MP
Kämpa på alla Jökar, snart kommer belöningen😎

Nya "nya" moderaterna kämpar på för att ömsa ödleskinn, man skall ju gud bevars införa "strama" regler vad gäller massinvandring.
Ni vet partiet som lade ner beredskapspolisen, försvaret, minskade tullpersonalen med 30% och tryckte massinvandringspedalen i botten under sina 8 regeringsår.
Man lyckades också införa en smygväg till för massinvandring, arbetskraftsinvandring av städare, diskare, frisörer och andra kompetensyrken, så att dessa välavlönade experter kan ta hit sina 10-barnsfamijer och sjukliga föräldrar på skattebetalarnas bekostnad.
Lite plundring av den offentliga sektorn hann man också med, den obefintliga styrningen av Statliga vattenfalls ägardirektiv från expansion med kolkraft och kärnkraft till avveckling och övergång till miljövänliga alternativ, och assistansskojeri som tömmer kommunernas socialbudgetar är några av paradexemplen på de ansvarstagande alliansårens framgångar.
I åtta år var man dessutom hypereffektiva i lagstiftningsarbetet mot terrorism, gängbrottslighet, bedrägerier mot välfärdssektorn.
Man hade ju bara justieministerposten i 8 år.
Bra jobbat!
Senast redigerad av medelklassman 2019-11-16 kl. 15:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in