Citat:
Ursprungligen postat av
IKN
Drygt 40 % är dock något som allra tidigast inträffar 2022, knappast 2018. Sedan måste nog SD ha en stabil majoritet över tid om de ska åstadkomma något. De kommer att behöva många mandatperioder och knappast endast ett där de hade tur med mandatfördelningen (många partier utanför riksdagen osv). Sedan ser jag fortfarande inte vad SD ska åstadkomma om de är livrädda för ordet repatriering, men det är väl en annan diskussion antar jag.
Nää varför då? Mp 3,9% L 3,9% Kd 3,9% Fi 3,9 % Piratpartiet 1% Alternativ för Sverige 2% Svenska Motståndsrörelsen 1% = 19,6% bortkastade röster.
Sd styr Sverige med 41% av rösterna.
Vilka av dessa skulle ge upp år 2022? Inte anrika partier som L och Kd, de försöker igen. Knappast rabiata som Mp och Fi. Inte arga och upproriska som PP, SMR, AFD. Fullt teoretiskt möjligt att samma ska återupprepar sig en gång till. Sannolikheter för det vågar jag däremot inte uttala mig om.
Eller så kommer SMR och AFS in i riksdagen 2022 och ger Sd lite konkurrens om de nationellt sinnade väljarna.
Eller att muslimerna bildar ett parti på resterna av feministiskt initiativ. De är duktiga på att suga upp muslimer och invandare som slängts ut från mer sansade partier.
Faktiskt tror jag att tiden spelat ut Liberaler Miljöpartister och Kristdemokrater. In kommer hårda högernationalister, Feministiska muslimer (jo för fan i vår sjuka värld fungerar det) och Nazister.
Tiden är mogen för polarisering mellan ont och gott.