2019-11-15, 15:26
Medlem
Gustaf.Horns avatar
SD är på god väg att bli störst:

http://pollofpolls.se/poll_img/pollofpolls.svg

Det skulle vara första gången på 100 år som Sossarna inte blir största parti:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Resultat_i_val_till_Sveriges_riksdag

Snacka om att ett statsskick är dysfunktionellt om sossar kan dominera i 100 år.
2019-11-15, 15:34
Medlem
kristofferGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaf.Horn

Snacka om att ett statsskick är dysfunktionellt om sossar kan dominera i 100 år.
Varför skulle ett statsskick må bättre om fler maktskiften förekommer? Konstigt resonemang.
2019-11-15, 15:39
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaf.Horn

Sossarna klänger sig fast vid makten med både näbbar och klor.

Genidraget att göra SVT till en skattefinansierad propagandakanal lönade sig stort före förra valet, då det pågick en intensiv påverkanskampanj på bästa sändningstid mot SD och Jimmie Åkesson.

Och SAP´s systerparti NSDAP lyckades även dom dra med sig hela landet och folket i "Der Untergang".

Får se om Löfvén stilenligt tar en kula i munnen samtidigt som han biter i giftkapseln, han med, var väl till sådana högtidstillfällen som Glock pistolerna i regeringskansliet skulle användas till.
2019-11-15, 15:42
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
I Demoskops opinionsundersökning som presenterades idag får SD 24,0% och (S) bara 22,2%. I min värld är det dagens största nyhet, mycket större än att Morgan Johansson klarade misstroendeomröstningen eller att SEB får frågor om penningtvätt. Men förutom de inblandade (SvD och Aftonbladet, dom som beställde undersökningen) verkar ingen reagera. Inget i DN, inget på SvT Nyheter. Jag antar att man bedömer nyheter olika. Det må vara hänt.

Men vet ni vad? Det är bara en del av story'n! Åkessons "konservativa block", den han drömt om före valet, får 49,4% i samma undersökning. Alltså SD+M+KD. Samtidigt får partierna till vänster 48,4%. Dom är alltså mindre även om både (L) och (MP) skulle råka klara sig kvar (vilket ju inte är så troligt utifrån dagens opinionssiffror).

Det tycks alltså som om Januariavtalet sågas av svenskarna, och det rejält! Bara kommunisterna går bra, och det är väl för att dom inte var del av Januariöverenskommelsen.

Nu är jag politiskt oövertygad och tycker egentligen inte om något av partierna. Jag är alltså inte en av dem som jublar eller gråter idag. Jag är dock chockad över det totala ointresse som dagens besked mottagits med.
Är det bara jag som tycker det är sensationellt och borde toppa alla svenska medier? Om inte, vad har hänt idag som skulle vara av större nyhetsvärde?
Det finns inget "konservativt block". M fyllde landet med invandrare. Kristersson talar inte med SD. M och KD tillhör Sjuklövern
SD får köra själva.
Därför reagerar ingen.
2019-11-15, 15:49
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Opinionsundersökningarna stämmer ju nästan aldrig med verkligheten, därför lägger inte folk någon större vikt vid dem. SD skulle inte få över 20% om det vore val idag. S skulle få närmare 30%.

Det är vad en gråtande Löfven upprepar om och om igen i en monoton röst samtidigt som han ligger i fosterställning gråter.
2019-11-15, 15:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
En opinionsundersökning tre år före valet har inte något nämnvärt nyhetsvärde. Dessutom långt ifrån självklart att siffrorna håller i sig, låt mig statuera ett exempel:

I augusti 2007, tre år före riksdagsvalet 2010, hade Socialdemokraterna 48% i flera opinionsmätningar. De erhöll runt 30% av rösterna i riksdagsvalet som följde.

Det är intressant att följa utvecklingen. Självklart kommer inte dessa siffror gälla 2022. S kommer fortsätta tappa och SD kommer fortsätta växa. När valet 2022 närmar sig kommer det inte ens vara en match om vilket parti som är Sveriges största.
2019-11-15, 16:01
Avslutad
Så länge Afs eller med motsvarande politik inte får över 50% själva eller tillsammans med ett parti som vill genomföra deras politik så spelar det ingen som helst roll.

Det är bara så.
2019-11-15, 16:07
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Varför skulle ett statsskick må bättre om fler maktskiften förekommer? Konstigt resonemang.

För att (vänskaps)korruption och maktfullkomlighet inte ska få överhanden. Partiets väl och ve blir över tid viktigare än själva ämbetet de är satta att sköta med medborgarnas intressen som primär drivkraft. Sverige har råkat särskilt illa ut på grund av att vi varit den enda de facto enpartistaten i västvärlden.

Den svenska demokratin har inte fungerat särskilt väl, sittande regim drev allt till sin spets istället för att bli avsatta i tid. Ingenting har fungerat, inte ens massmedia har gjort sin uppgift vilket iofs kanske inte är så konstigt eftersom de till stora delar är subventionerade av den korrupta regimen. Nu befinner sig Sverige i ett läge mellan krig och fred, allt på grund av en maktfullkomlig regim som förlorade kontakten med verkligheten och därmed inte kunde agera i tid.
2019-11-15, 16:10
Medlem
Gustaf.Horns avatar
Citat:

Ett statsskick som leder till sosserier och folksjälvmord är ett dåligt statsskick, oavsett hur det är utformat eller många maktskiften som det ger upphov till.

För övrigt är jag en förespråkare av monarki, eller som demokrater föredrar att kalla det: "diktatur". Det blir ännu färre maktskiften det.
2019-11-15, 16:11
Medlem
RyanBroslings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är väl här i forumet som folk drömmer om sådant. Inte så mycket i verkligheten. Och det är väl en förklaring till att media inte bryr sig.

Jag har ibland frågat vad M+KD+SD skulle föra för politik. Dvs vad dom skulle kunna komma överens om. Men svaren uteblir. Eller rättare sagt så kommer det svar på nivån: "ööh ja det öööh finns liksom öööh saker de kan öööh liksom komma överens om öööh".
Tomt med andra ord.

Detta är på samma nivå som vad M+KD+V skulle kunna komma överens om. Det är inte mycket. Men varför tror folk att det skulle bli mer om man byter ut V mot SD?

Eller finns någon tanke på att M inte längre är högerpartiet. Skulle M ha gått och blivit ett "kommunistparti"? (ibland kan man faktiskt undra. Men jag tror väl inte det).

Varför skulle inte media bry sig? Om jag förstår det rätt så är det väl media som har anlitat bolag som tex Norstat Sverige AB för inhämtning av data?
2019-11-15, 16:13
Medlem
Proras avatar
Om man begränsar sig till de partier som sitter i riksdagen så får S+V+Mp+L+C 48,4% och M+Kd+SD 49,4%, övriga partier 2,2% och de sistnämnda räknas inte vid fördelningen av riksdagsmandat.

Det innebär att av de röster som skulle ha avlagts på ett riksdagsparti utgör röster på högerblocket M+Kd+SD 49,4/(48,4+49,4) = 50,5%, således en majoritet.

Om man tar hänsyn till att L i undersökningen fick 3,9%, under gränsen för riksdagen, blir andelen ännu större 49,4/(44,5 + 49,4) = 52,6%

Givetvis är detta bara en opinionsundersökning, dessutom tre år innan nästa val, men att det faktum att SD för första gången i en seriös undersökning är Sveriges största parti och att M+Kd+SD är i majoritet, fullständigt ignoreras av SR:s största samhällsprogram Studio ett i P1är skandalöst, om än inte oväntat.

Programmet startade nu strax efter fyra, de brukar inleda med att översiktligt presentera innehållet i de två timmarnas sändning (egentligen 2 x 45 min), men inte ett knyst om detta.
Senast redigerad av Prora 2019-11-15 kl. 16:16.
2019-11-15, 16:13
Medlem
Mongoglads avatar
2022 får vi hoppas på en stadsminister värd sitt namn. Jimmie Åkesson är den bästa jag kan tänka mig!
Heja Jimmie,efter allt skit, spott och spe du fått utstå i så många år FÖRTJÄNAR DU titeln Stadsminister till skillnad från den nuvarande "stassssminisstej" som inte gör mer än förstör exakt allt han rör vid med sitt sluddrande tal och problem att hålla rätt på vilket land han besöker eller uppehåller sig i!

Vem skulle inte gråta av lycka den dagen aftonhoran kastar ur sig krigsrubriken " Nazistchock i rosenbad, annie lööf i tårar, löfven på rehab" mm, kanske till och med "ryssland har hackat svenska valet -margot talar Putin till rätta". Rena Donald Trump/expoexpert uttalar sig om antisemitism på barnkanalen och säffles kebab och flyttjänst"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in