2019-11-15, 17:54
Medlem
Brahmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valpen_
Det väsentliga är dock vad folk röstar på för parti när det är val och inte vad de kan tänkas rösta på mellan valen.

Det är faktiskt helt rätt och riktigt. Men i detta ytterst polariserade samhälle vi lever i idag, finns en enorm psykologisk aspekt att ta i beaktning. Att SD nu är det största svenska partiet, gör att mångas - till stor del tysta - funderingar om de verkligen bör tänka som de gör, legitimerar och rättfärdigar deras tankar och vidare vågar diskutera frågor öppet med släkt och vänner.

Det är av enorm vikt. Att bryta den svenska doktrinen är bland det svåraste man kan företa sig. Så allt medan jag håller med dig i obetydligheten av en OU, är det faktiskt av hög betydelse, tror jag.
2019-11-15, 18:17
Medlem
blir det möjligt att rösta hemma med bank-id 2022 slipper ju folk ta sd-valsedlar som nog kan kännas genant för en del smygSDare ,så blir garanterat SD största parti
2019-11-15, 18:29
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MCMLXXVII
Inte så konstigt. Det är nästan tre år till valet.

Detta. Jag gissar att det om drygt två år kommer börja ösas ut pengar i form av ökad statsskuld för att förbättra saker och ting. Sen sitter man inför valet och tittar på vilka "fantastiska" förändringar man gjort (när mycket antagligen handlar om att återställa saker och ting såsom sjukvård, skola med mera till den nivån dessa var på för bara något år sedan).
2019-11-15, 18:30
Medlem
SD har hittat ett sätt att gnaga sig in hos S:s väljarkår.

Klarar att Moderaterna att hitta ett sätt att ta väljare från januaripartierna?
2019-11-15, 19:17
Medlem
Det är ju roligt, men känns som att det kom alldeles försent, tyvärr. Endast om de gemensamt jobbar för en storskalig återvandring så kanske man kan börja se ljust på Sveriges framtid igen.
2019-11-15, 19:18
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Om man läser norska tidningar och kommentarer på nyheten så är alla(95%) överlyckliga att medelsvensson äntligen vaknat upp från dvalan och röstar rätt.
2019-11-15, 19:20
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Vad ska man reagera på? Är väl ingen som är förvånad? Är ju fullständigt normalt med tanke på dagens samhällsutveckling.
Det är mycket förvånande när Sverige börjar komma upp 3 miljoner invandrare och en massa vänsterfolk.

Konstigt att det fortfarande är möjligt för SD att växa.
2019-11-15, 19:22
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falkenberg91
är man för feg för att välja vadsedel så är man för feg för livet i stort, och gör bäst i att ta livet av sig. sådana ynkryggar vill ändå ingen befatta sig med. usch

Det är väl inte bara det som är problemet utan hanteringen av min valsedel efter att den lagts ner i lådan. Det borde vara spårsändare och vattenstämplar så att ingen sosse fipplar med kuvertet. I min sal där jag lämnar min valsedel så är alla tanter som ser suspekta ut.
2019-11-15, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Kommer ju dock bli intressant den dagen det bli val och SD kommer bli störst. Det är kutym att det största partiet får tillsätta sin talman och få ordförandeposter i de större utskotten. Det lär ju dock inte SD få. Man kommer göra oheliga allianser i absurdum för att hålla SD bort från minsta lilla makt. SD kommer behöva 50,1% för att få något att säga till om.
Detta är sanningen! Personligen tror jag inte 50,1% skulle räcka heller, utan det vore startsignalen för ren diktatur. Man skulle ALDRIG tillåta att SD fick makten! Aldrig någonsin!! Många pratar om foliehattar etc, men jag hade vågat satsa allt jag äger på att man ALDRIG kommer att ge SD makten, ens vid övervägande faktisk majoritet.
2019-11-15, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
Den ryska propagandan kommer säkerställa att SD förblir störst och skapa stora politiska klyftor i riksdagen.
Den ryska propagandan är uppenbarligen duktig på att se till att våra gång bombar och skjuter, som aldrig förr. Intressant att den ryska propagandan alltid fungerar bättre på platser med mycket MENA.
2019-11-15, 19:29
Medlem
Tamborinos avatar
SVT vägrar prata om SDs fantastiska siffror, om det gällt MP hade DDR tv gått i taket.

" Dom goda krafterna i Sverige har vaknat "

Nått sånt tror jag det blivit
2019-11-15, 19:32
Medlem
KFCnoggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
I Demoskops opinionsundersökning som presenterades idag får SD 24,0% och (S) bara 22,2%. I min värld är det dagens största nyhet, mycket större än att Morgan Johansson klarade misstroendeomröstningen eller att SEB får frågor om penningtvätt. Men förutom de inblandade (SvD och Aftonbladet, dom som beställde undersökningen) verkar ingen reagera. Inget i DN, inget på SvT Nyheter. Jag antar att man bedömer nyheter olika. Det må vara hänt.

Men vet ni vad? Det är bara en del av story'n! Åkessons "konservativa block", den han drömt om före valet, får 49,4% i samma undersökning. Alltså SD+M+KD. Samtidigt får partierna till vänster 48,4%. Dom är alltså mindre även om både (L) och (MP) skulle råka klara sig kvar (vilket ju inte är så troligt utifrån dagens opinionssiffror).

Det tycks alltså som om Januariavtalet sågas av svenskarna, och det rejält! Bara kommunisterna går bra, och det är väl för att dom inte var del av Januariöverenskommelsen.

Nu är jag politiskt oövertygad och tycker egentligen inte om något av partierna. Jag är alltså inte en av dem som jublar eller gråter idag. Jag är dock chockad över det totala ointresse som dagens besked mottagits med.
Är det bara jag som tycker det är sensationellt och borde toppa alla svenska medier? Om inte, vad har hänt idag som skulle vara av större nyhetsvärde?

Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
SVT vägrar prata om SDs fantastiska siffror, om det gällt MP hade DDR tv gått i taket.

" Dom goda krafterna i Sverige har vaknat "

Nått sånt tror jag det blivit

Det finns massor av opionsundersökningsinstitut. Detta var Aftonbladets, därför de skriver mycket om det men ingen annan. Se nästa gång är det SVT's då skriver inte Aftonbladet om det utan enbart SVT. Så man ska ta det mer som en fingervisning.

Må väl
Senast redigerad av KFCnogger 2019-11-15 kl. 19:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in