Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-10-23, 15:52
  #15385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Mätningen gjordes mellan 8-21/10 om jag såg rätt så det lär inte ha påverkat särskilt mycket att M hade sin partistämma 17-20/10 och där Reinfeldt höll sitt tal 18/10
Just detta tapp har inte att göra med att Reinfeldt talade, men det kommer hela tiden dubbla signaler från Kristersson.

Alliansen är död ”just nu” men kanske återuppstår när vi närmar oss valet. Fel att samarbeta med SD i kommunerna men nu kanske rätt, det är åtminstone inget som leder till sanktioner från partiledningen. ”Det var något som brast när SD inte bjöds in till regeringens samtal om gängvåldet” sa han häromdagen men själv vill han inte sätta sig i ett rum med Åkesson.

Väljarna vet inte vad en röst på M innebär. Är det en regering med C eller med SD? Om inte denna oklarhet reds ut så riskerar M att fortsätta rasa i opinionen.
2019-10-23, 15:54
  #15386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Mätningen gjordes mellan 8-21/10 om jag såg rätt så det lär inte ha påverkat särskilt mycket att M hade sin partistämma 17-20/10 och där Reinfeldt höll sitt tal 18/10

...och sedan ombuden applåderade hejdlöst efter Ruinfeldt hållit sitt tal. Hade han blivit utbuad hade det varit en sak men nu får (M) verkligen hoppas på att inga stora väljarskaror ser inspelningar från stämman.

Hur man ens kommer på tanken att släppa in Ruinfeldt i lokalen är obegripligt. Hade de haft något vett hade ju vakterna haft order att hålla honom utanför. Ett tips till (S) är nog att spara filmen och köra TV reklam där Ruinfeldt får applåder på stämman inför nästa val. Sprids det så lär (M) förlora ett par %-enheter. Visserligen skulle nog förlusterna gå tilL (SD) eller (KD) men det måste ju vara ett strategiskt mål för (S) att sabotera för huvudkonkurrenten...
2019-10-23, 15:57
  #15387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Mätningen gjordes mellan 8-21/10 om jag såg rätt så det lär inte ha påverkat särskilt mycket att M hade sin partistämma 17-20/10 och där Reinfeldt höll sitt tal 18/10

Då var det inte det som hände på partistämman som var orsaken till opinionstappet till SD. Personligen tycker jag att M har försökt att ta ledningen i media vad det gäller gängbrottsligheten, så jag hade nog inte trott att de skulle tappa väljare just nu.
Jag är dock inte förvånad över att S tappar väljare nu. Frågan är hur mycket de kan ta tillbaka i nästa valrörelse. Fram tills dess får de hoppas på att inte sjunka ännu mera.
2019-10-23, 16:01
  #15388
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Det intressanta är att M går så kraftigt bakåt. Tyvärr kunde jag inte läsa hela artikeln i DN, så jag vet inte under vilken period som mätningen gjordes. Var det före, efter eller under den tid som M hade sin partistämma?
Vad är det som gör att M tappar väljare just nu?
Sedan måste jag tyvärr medge att det ser ut som om SD snart kommer att bli det största partiet i Sverige. Jag har hela tiden trott att deras glansdagar var över nu, men så fel jag verkar ha haft.
Vad gör SD just nu som är så väldigt bra? Är det att de inte syns så mycket i medierna för tillfället?


Jag tror att du läser in för mycket. Det är bara en enstaka mätning.

M har legat på ungefär samma nivå runt 18% sedan valet:
https://val.digital/Party-M/

Och i oktober:
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Oktober så här långt:

Demoskop: SD 22,8 / S 23,1 / M 19,5
Sifo: SD 22,7 / S 24,9 / M 17,7
Inizio: SD 22,6 / S 24,7 / M 19,3
Ipsos: SD 23 / S 24 / M 16

(Samlad träffbild deluxe)

(19,5 +17,7 + 19,3+ 16) / 4 = 18.125%


Ipsos kan visa på en trend, men sannolikt är det bara brus.

"SD upp, S ner"-trenden ser man dock i alla mätningarna.
2019-10-23, 16:59
  #15389
Avstängd
Om SD går förbi M+KD kommer de då att acceptera att bli stödhjul? Och skulle riksdagen acceptera en regering med bara 24% stöd mandat? Eller är det då allt brakar samman fullständigt till slakt på gatorna?
2019-10-23, 17:26
  #15390
Medlem
arbetets avatar
Å Herre Gud! Stefan Löfven har sin egen mycket speciella analys av OU-läget:

Löfven: Vem håller i taktpinnen, Kristersson?

KALMAR. Sverigedemokraterna är i princip lika stora som Socialdemokraterna i mätningarna.
Men Stefan Löfven menar att det är Ulf Kristersson (M) som har problem.
– Vem håller i taktpinnen i det högerkonservativa blocket när SD är lika stora som de andra två tillsammans, säger Löfven.
Ja, det är inte fel att hålla modet uppe iofs:
Men statsministern tar det hela med ro.

Han menar att det är naturligt att siffrorna är lägre nu än senare i mandatperioden. Det har hänt S-regeringar tidigare, som ändå har vunnit nästa val, framhåller han.

Med Januariavtalet, som många av Löfvens partikamrater tycker innehåller för stora eftergifter till framför allt Centerpartiet och Liberalerna, anser Löfven att S redan nu kan visa att man levererar på sina vallöften.

– Vi levererar bland annat 30 punkter från Socialdemokraternas valmanifest som vi nu kan ta in i budgeten, inte bara i Januariavtalet, utan i den första budget vi lägger tillsammans. Det är S-politik som vi gått till val på, säger han.

Därefter slår Stefan Löfven fast att problemen i dag framför allt inte ligger hos honom och hans parti. I stället menar han att det är M-ledaren som har problem då mätningarna också visar att SD ensamt i princip är lika stort som Moderaterna och Kristdemokraterna tillsammans.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...en-kristersson

Jag börjar förstå hur Anders Lindberg et al. tänker i den förnekelsebubbla de sitter i.

2019-10-23, 18:31
  #15391
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Å Herre Gud! Stefan Löfven har sin egen mycket speciella analys av OU-läget:

Löfven: Vem håller i taktpinnen, Kristersson?

KALMAR. Sverigedemokraterna är i princip lika stora som Socialdemokraterna i mätningarna.
Men Stefan Löfven menar att det är Ulf Kristersson (M) som har problem.
– Vem håller i taktpinnen i det högerkonservativa blocket när SD är lika stora som de andra två tillsammans, säger Löfven.
Ja, det är inte fel att hålla modet uppe iofs:
Men statsministern tar det hela med ro.

Han menar att det är naturligt att siffrorna är lägre nu än senare i mandatperioden. Det har hänt S-regeringar tidigare, som ändå har vunnit nästa val, framhåller han.

Med Januariavtalet, som många av Löfvens partikamrater tycker innehåller för stora eftergifter till framför allt Centerpartiet och Liberalerna, anser Löfven att S redan nu kan visa att man levererar på sina vallöften.

– Vi levererar bland annat 30 punkter från Socialdemokraternas valmanifest som vi nu kan ta in i budgeten, inte bara i Januariavtalet, utan i den första budget vi lägger tillsammans. Det är S-politik som vi gått till val på, säger han.

Därefter slår Stefan Löfven fast att problemen i dag framför allt inte ligger hos honom och hans parti. I stället menar han att det är M-ledaren som har problem då mätningarna också visar att SD ensamt i princip är lika stort som Moderaterna och Kristdemokraterna tillsammans.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...en-kristersson

Jag börjar förstå hur Anders Lindberg et al. tänker i den förnekelsebubbla de sitter i.


Taktpinnen, patetiskt. Varenda gång han själv eller någon annan s-märkt minister uttalar sig, så heter det i efterhand att de uttalat sig som sossar, för att mp inte håller med. MP å sin sida, uttalar sig alltid som ”regeringen”.

Ingen annan regering har nånsin varit så patetisk, att det det alltid ska förklaras i efterhand av MP vad de inte menade. Så jävla dåligt, men det är bara att vänja sig. Det är så här det kommer låta de närmaste tre åren.

Och så kommer han och pratar om taktpinnen.

UK ska inte låta sånt dravel passera obemärkt.
__________________
Senast redigerad av ealdorman3 2019-10-23 kl. 18:51.
2019-10-23, 18:32
  #15392
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Är det bara jag som tänker lite att det börjar bli lite smått parodiskt om debatten nu handlar om hur M och KD ska förhålla sig till SD? Bör snart vara snarare hur SD ska förhålla sig till dem. Vill SD ta med M och KD i sin regering?
Jag menar, SD kan för fan bli största parti. Vad har M och KD att säga till om? SD är 3ggr så stora som KD enligt en del mätningar.

MEN, de alla tre partierna bör snarast inse att de behöver varandra för att ta makten. SD klarar sig inte självt. M o KD klarar sig definitivt inte själva.

Nej, jag har också skrivit om hur jag anser det märkligt i hur SD på något vis ska smöra för M och KD. Det ena partiet är visserligen stort, men KD? Båda dessa partier har dessutom i närtid stått för den politik som gjort att SD blivit populära.

Det skulle vara något festligt om vi senare hamnar i en typ av situation där SD kan ta med KD + X men där detta X inte nödvändigtvis är M. Redan nu, och efter valet, är det också så att S+SD+X = Majoritet. S har dock försökt göra SD till huvudmotståndare istället, något de verkar misslyckats med då folk går från S till SD (men inte M som fortfarande verkar räknas som mer huvudmotståndare).
2019-10-23, 20:02
  #15393
Medlem
Erik van der Heeg på Facebook.
Citat:
Hur röstar män och kvinnor?
Forskare vid Göteborgs och Amsterdams universitet har kommit fram till att skillnaden mellan män och kvinnor inte är så stor om det bara handlar om sakfrågor. Kvinnors egentliga åsikter ligger exempelvis mycket närmare högerkanten på det politiska spektrumet än vad de faktiska valresultaten visar - under förutsättning att kvinnor inte vet vilka det är som framför åsikterna.

Denna skillnad kan enligt de fyra forskarna förklaras utifrån socialpsykologiska orsaker: kvinnor vill i högre grad än män helt enkelt inte rösta på ett parti som uppfattas som "ofräscht" av kändisar, väninnorna, folk på jobbet etc.

Generaliserat så röstar män efter åsikt och kvinnor efter hur deras åsikter uppfattas av andra.
Kvinnor är i högre grad än män rädda för att sticka ut, medan män i större utsträckning tar ställning för en uppfattning och står för den även om den är "obekväm".
Detta betyder i fallet Sverige och SD att det kortsiktigt är rationellt av partiets motståndare att sämpla och stigmatisera det, oavsett om påståendena är sanna eller inte.
Citat:
Däremot kan kvinnornas inställning till detta parti ändras mycket snabbt när det har kommit över en viss "normaliseringströskel". Kvinnor byter då synkroniserat inställning i ett enda huj - precis som ett sillstim.
Detta har de flesta av oss, både män och kvinnor redan listat ut, och det är lönlöst att klaga över det då det helt enkelt är så män och kvinnor fungerar.

Då är det roligare att ta fasta på den sista meningen. När kvinnor väl upptäcker att de kan rösta på SD utan att väninnorna bryter kontakten så kan det gå väldigt snabbt från ett stöd på 15 procent till 30 procent.
2019-10-23, 21:01
  #15394
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Nej, jag har också skrivit om hur jag anser det märkligt i hur SD på något vis ska smöra för M och KD. Det ena partiet är visserligen stort, men KD? Båda dessa partier har dessutom i närtid stått för den politik som gjort att SD blivit populära.
Vad jag tycker är märkligt är snarare hur detta alltid framställs som att SD ”smörar”, ”kryper”, ”fjäskar”, ”cuckar”, ”uppvaktar”, ”slickar röv”... Det låter i mina öron som att betraktaren själv har internaliserat en roll som lägst i hackordningen och projicerar den på SD.

Ingen beskriver jämstora S i samma nedvärderande termer. Ingen beskriver Löfven som Sjöstedts dörrmatta, Lööfs knähund eller Sabunis gimp trots den uppenbara beroendeställningen. Så det vore ju rimligt om åtminstone SD:s egna väljare beskrev det som att Åkesson ”inbjuder” de mindre partierna M och KD till samtal och förhandlingar istället för olika kreativa varianter på ”står med mössan i hand”. SD är snart största parti. Äg det.
2019-10-23, 21:09
  #15395
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Just detta tapp har inte att göra med att Reinfeldt talade, men det kommer hela tiden dubbla signaler från Kristersson.

Alliansen är död ”just nu” men kanske återuppstår när vi närmar oss valet. Fel att samarbeta med SD i kommunerna men nu kanske rätt, det är åtminstone inget som leder till sanktioner från partiledningen. ”Det var något som brast när SD inte bjöds in till regeringens samtal om gängvåldet” sa han häromdagen men själv vill han inte sätta sig i ett rum med Åkesson.

Väljarna vet inte vad en röst på M innebär. Är det en regering med C eller med SD? Om inte denna oklarhet reds ut så riskerar M att fortsätta rasa i opinionen.
Huvudet på spiken!
Kristersson inger inte någon tillit. Han petar i "småfrågor" men vill eller vågar inte föra fram en vision om varför M skulle kunna vara ett regeringsalternativ.

Skall M gå med SD/KD, C (Alliansen) eller försöka med S? Det stora problemet är att Kristersson är mer än oklar vad det gäller framtidsvisionen.
Och jag tror att M's egna väljare känner oro för att Kristersson kan tänka sig ett framtida samarbete med C och/eller S.

Det blir nog så att Kristersson får gå i förtid.
2019-10-23, 22:57
  #15396
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Huvudet på spiken!
Kristersson inger inte någon tillit. Han petar i "småfrågor" men vill eller vågar inte föra fram en vision om varför M skulle kunna vara ett regeringsalternativ.

Skall M gå med SD/KD, C (Alliansen) eller försöka med S? Det stora problemet är att Kristersson är mer än oklar vad det gäller framtidsvisionen.
Och jag tror att M's egna väljare känner oro för att Kristersson kan tänka sig ett framtida samarbete med C och/eller S.

Det blir nog så att Kristersson får gå i förtid.

Kristersson är en svag ledare och vet dessutom inte hur opinionsläget ser ut kring nästa val. Han väntar nog närmare inpå valet och på att gruppen för Ms idéprogram har en tydligare utstakad väg för vilken politik som skall föras.

Ifall Kristersson skulle på något sätt ställas mot väggen av partiet skulle han omedelbart ta ställning för det majoriteten stödjer, långt innan han blir avsatt.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback