Citat:
Ursprungligen postat av
P71
Mycket glädjande att regeringspartierna går nedåt, men samtidigt tråkigt att de borgerliga stödpartierna går uppåt. Uppgången för de fyra traditionellt borgerliga partierna är +3.2% vilket jag har svårt att tro på. Men det svänger förstås alltid upp och ned i enskilda mätningar.
Jag vet inte men gissar att L:s och C:s ökningar liksom V:s hänger samman med MP:s och S:s tillbakagång. D.v.s. att de missnöjda tidigare S- och MP-väljarna gått till just framförallt V, L och C. Det har alltid funnits stora flöden mellan S och V, går den ena upp sjunker den andra. Men jag tror det p.g.a. JÖK:en är möjligt att en del missnöjda S- (och MP-) sympatisörer numer också går till L och C då de kanske uppfattar dem tillhöra samma block.
Citat:
Gammelmedia rapporterar om krisen i Socialdemokraterna med ständigt sjunkande opinionssiffror. Men några krisrubriker runt Miljöpartiet hör man aldrig talas om, trots att deras ledare konstant parkerar sist i förtroendeligan och enligt denna mätning ligger en bra bit under riksdagsspärren.
Men det är som att normala regler inte gäller Miljöpartiet, Sveriges utan tvekan mest skadliga parti, på varenda politikområde.
MP, Sveriges mest skadliga parti. Jag utgår ifrån att du menar bland riksdagspartierna, utanför riksdagen finns andra än värre, t.ex. F!
Visst gäller helt andra regler för MP i media än för andra partier, det är väl känt sedan länge. Men till medias försvar för att de inte tar upp just väljarnas avsaknad av förtroende för MP:s språkrör kan man anföra att detta inte är någon nyhet. Det har mig veterligen sett likadant ut i åratal, kanske t.o.m. ända sedan de bildades? Men visst tycker jag de åtminstone ibland borde nämna det.