2019-10-22, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Sd ikapp S bland LO-väljare

"Stödet för Socialdemokraterna faller kraftigt bland LO-medlemmar, och för första gången är SD nu ikapp i den för S så viktiga väljargruppen. Det visar siffror som Sifo sammanställt för Expressen.

På marginalen är SD, som får 31 procent, till och med något större än S, med 30,6 procent.*

Och de som framför allt lämnar S är LO-kvinnorna, där SD tidigare haft svårt att nå fram, men där partiet nu gör stora inbrytningar.

– LO-medlemmarna har alltid varit Socialdemokraternas bas, så när de försvinner är det såklart mycket bekymmersamt för S, säger Toivo Sjörén, opinionschef på Sifo."

https://www.expressen.se/nyheter/sd-for-forsta-gangen-ikapp-s-bland-lo-medlemmar/

LO-kvinnor har väl insett att invällande hemmafruar har högre levnadsstandard på sina bidrag än de själva har på sina löner. Barnens skola sönderkaosad och egna bilen brandskadad. Vad annat kan man vänta sig när s förnekar alla problem eller vill lösa dem med fotboll och fritidsgårdar.
2019-10-23, 12:27
Moderator
v50s avatar
DN/Ipsos oktobermätning

S 24% (-2)
V 10% (+1)
MP 5% (+0)

C 8% (-1)
L 4% (-1)

SD 23% (+4)

M 16% (-3)
KD 8% (+1)

https://www.dn.se/nyheter/politik/dnipsos-toppnotering-for-sd-nara-att-bli-storsta-parti/
2019-10-23, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
DN/Ipsos oktobermätning

S 24% (-2)
V 10% (+1)
MP 5% (+0)

C 8% (-1)
L 4% (-1)

SD 23% (+4)

M 16% (-3)
KD 8% (+1)

https://www.dn.se/nyheter/politik/dnipsos-toppnotering-for-sd-nara-att-bli-storsta-parti/

På sätt och vis tur att (SD) missade största parti där. Visserligen hade det varit roligt att läsa DN:s "analys" men jag ser mycket hellre att antigen Aftonbladet eller SVT blir först. Rent strategiskt är nog SVT/Novus bäst eftersom det då uppmärksammas mest men blir det Aftonbnladet så måste ju Anders Lindberg skriva om det Det kan bli riktigt roligt att läsa...

Mätningen måste ju ses som ren katastrof av M-ledningen Det är fler än S som svettas nu. Frågan är hur länge Ulf Kristersson vågar vänta med att bekänna sig till ett konservativt-regeringsalternativ.
2019-10-23, 14:07
Medlem
JustZlatans avatar
S förlorar väljare till både SD och V. Det kommer göra att S förlorar första platsen på över 100 år.

Hur många röstar på S bara för att de är det största partiet? När SD väl har gått om kommer dessa väljare byta till SD bara för att de är det största partiet. Ingen vill rösta på förlorare, alla vill rösta på vinnare.
2019-10-23, 14:20
Medlem
Westerholms råd till Anders Lindberg 2014:
- Brunsmeta inte SD
- Stäng gränserna till ett absolut minimum
- Försvara inte Karl-Petter - se till att få honom avsatt. LO kommer implodera.

Lindbergs svar: "Dålig råd. Jag vet vad jag gör."

Svaret har vi nu.

S är i kollapstillstånd.
LO-förbund efter LO-förbund börjar knorra och dra sig ur förhandlingar
SD går ikapp S
2019-10-23, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Westerholms råd till Anders Lindberg 2014:
- Brunsmeta inte SD
- Stäng gränserna till ett absolut minimum
- Försvara inte Karl-Petter - se till att få honom avsatt. LO kommer implodera.

Lindbergs svar: "Dålig råd. Jag vet vad jag gör."

Svaret har vi nu.

S är i kollapstillstånd.
LO-förbund efter LO-förbund börjar knorra och dra sig ur förhandlingar
SD går ikapp S

Lindberg har alltid varit ett sänke för S, och tillika en av SD:s bästa valarbetare.

Helt otroliga mätningar vi sett senaste året. S mister förstaplatsen - för första gången på 100 år.
2019-10-23, 14:46
Avslutad
Är det bara jag som tänker lite att det börjar bli lite smått parodiskt om debatten nu handlar om hur M och KD ska förhålla sig till SD? Bör snart vara snarare hur SD ska förhålla sig till dem. Vill SD ta med M och KD i sin regering?
Jag menar, SD kan för fan bli största parti. Vad har M och KD att säga till om? SD är 3ggr så stora som KD enligt en del mätningar.

MEN, de alla tre partierna bör snarast inse att de behöver varandra för att ta makten. SD klarar sig inte självt. M o KD klarar sig definitivt inte själva.
2019-10-23, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Lindberg har alltid varit ett sänke för S, och tillika en av SD:s bästa valarbetare.

Helt otroliga mätningar vi sett senaste året. S mister förstaplatsen - för första gången på 100 år.

Saken är den att (M) under Ruinfeldt har varit störst i opinionsmätningar också även om det var då bägge partierna låg över 30%. Då samlade Ruinfeldt en större del av oppositionen än vanligt och ökade till (S) nivåer tillfälligt. Även om (S) hade sjunkit en del så var de fortfarande det stora statsbärande partiet...

Skillnaden denna gång är att det mestadels är (S) som imploderat snarare än att (SD) ökat till statsbärande nivåer. Det är alltså slutet för (S) som den självklara regeringsbildaren.

Det historiska blir 2022, eller i Extra valet, när (S) för första gången hamnar på 2:a eller 3:e platsen Annars var ju 2018 det sämsta någonsin för (S) med 28.3% mot 28.5% i valet 1911. Nu går det bara utför
2019-10-23, 14:56
Medlem
Om man vill undvika att ha med SD i regeringen nu så får man experimentera med en regering bestående av S-M-C-L, och snart räcker inte ens det.

Kristersson är ett sänke för Moderaterna. Han skickar ut dubbla signaler hela tiden som nu sist när han gav Reinfeldt en så framträdande roll på partistämman att det såg ut som att han var den andlige ledaren för partiet.

Hoppas M tappar ytterligare ett par procentenheter så att clownen slänger in handduken.
2019-10-23, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av v50
DN/Ipsos oktobermätning

S 24% (-2)
V 10% (+1)
MP 5% (+0)

C 8% (-1)
L 4% (-1)

SD 23% (+4)

M 16% (-3)
KD 8% (+1)

Det intressanta är att M går så kraftigt bakåt. Tyvärr kunde jag inte läsa hela artikeln i DN, så jag vet inte under vilken period som mätningen gjordes. Var det före, efter eller under den tid som M hade sin partistämma?
Vad är det som gör att M tappar väljare just nu?
Sedan måste jag tyvärr medge att det ser ut som om SD snart kommer att bli det största partiet i Sverige. Jag har hela tiden trott att deras glansdagar var över nu, men så fel jag verkar ha haft.
Vad gör SD just nu som är så väldigt bra? Är det att de inte syns så mycket i medierna för tillfället?
2019-10-23, 15:23
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
Det intressanta är att M går så kraftigt bakåt. Tyvärr kunde jag inte läsa hela artikeln i DN, så jag vet inte under vilken period som mätningen gjordes. Var det före, efter eller under den tid som M hade sin partistämma?
Sedan måste jag tyvärr medge att det ser ut som om SD snart kommer att bli det största partiet i Sverige. Jag har hela tiden trott att deras glansdagar var över nu, men så fel jag verkar ha haft.
Vad gör SD just nu som är så väldigt bra? Är det att de inte syns så mycket i medierna för tillfället?

Mätningen gjordes mellan 8-21/10 om jag såg rätt så det lär inte ha påverkat särskilt mycket att M hade sin partistämma 17-20/10 och där Reinfeldt höll sitt tal 18/10
Senast redigerad av v50 2019-10-23 kl. 15:25.
2019-10-23, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EjFBFan
8-21 september så det är bara 3 dagar på slutet som partistämman pågick.

Samtidigt fick UK höga betyg av tittarna efter partiledardebatten i Agenda, tror att han kom 2:a efter EBT och före JÅ.

Men det är ju fortfarande hos M som de allra flesta invandringskritiska och brott&straff-nitiska väljarna finns att hämta utanför SD, så i tider där SD suger upp extra mycket väljare pga samhällsutvecklingen i stort så kommer M att drabbas hårdast även ifall de gör allting rätt. Även om de så hade portat Reinfeldt från stämman och gjort ett stort PR-nummer av det, kvarstår det faktum att SD alltid är snäppet mer av vad de där väljarna efterfrågar. Så M kan inte värja sig. Skulle möjligen vara om de presenterade politik som är så knallhård att SD ser ut som rosa fittmössor i jämförelse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in