2010-07-22, 11:34
Medlem
stora_ostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donbistotovarr
Vad i sjävlaste helvetet! Jag hade helt och hållet glömt bort att jag hade läst Flickan som älskade Tom Gordon! Men det är iallafall ett jävla bra tips.. SHIT MÄN. Iallafall, den bästa filmen som givits ut baserat på Stephen King's böcker är lätt Jurkyrkogården 1 och 2, Det, Dreamcatcher, Rose Red, Green Mile, Fan.. kommer fan inte på mer, men jag gillar verkligen hans böcker och även de filmer som är baserade på böckerna ifråga.

Är Rose Red baserad på en bok alltså? Jag har tänkt på det ett tag o spanat lite på följeslagarna men inte lyckats få någon riktig klarhet.
Citera
2010-07-22, 11:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stora_osten
Är Rose Red baserad på en bok alltså? Jag har tänkt på det ett tag o spanat lite på följeslagarna men inte lyckats få någon riktig klarhet.

Bygger inte den löst på den där boken om Emily Rimbaud som King INTE har skrivit, utan bara hämtat inspiration ifrån?
Citera
2010-07-22, 12:27
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Bygger inte den löst på den där boken om Emily Rimbaud som King INTE har skrivit, utan bara hämtat inspiration ifrån?
Ellen Rimbauer är ju en fiktiv person King skrev manuset till serien men nån bok blev det aldrig.
Citera
2010-07-22, 13:38
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Ellen Rimbauer är ju en fiktiv person King skrev manuset till serien men nån bok blev det aldrig.

Japp, men har sett en bok på biblioteket som är någon slags roman om henne och hennes liv i herrgården. Har du läst den?

Ursäktar för OT.
Citera
2010-07-22, 13:39
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Japp, men har sett en bok på biblioteket som är någon slags roman om henne och hennes liv i herrgården. Har du läst den?

Ursäktar för OT.

Finns en bok som lanserades tillsammans med TV-serien som heter The Diary of Ellen Rimbauer.

EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Diary_of_Ellen_Rimbauer:_My_Life_at_Rose_Red
Citera
2010-07-22, 13:42
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Finns en bok som lanserades tillsammans med TV-serien som heter The Diary of Ellen Rimbauer.

EDIT: http://en.wikipedia.org/wiki/The_Diary_of_Ellen_Rimbauer:_My_Life_at_Rose_Red

Ja, det är den som jag såg på biblioteket. Däremot har jag bara sett lite av tv-serien men blev snabbt avskräckt av dess kvalité... får se om man läser boken.
Citera
2010-07-22, 14:16
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ja, det är den som jag såg på biblioteket. Däremot har jag bara sett lite av tv-serien men blev snabbt avskräckt av dess kvalité... får se om man läser boken.

Jag gillade tv-serien när den kom. Har inte sett den sedan dess men som jag minns den var den riktigt underhållande.
Citera
2010-07-23, 15:40
Medlem
bravehs avatar
Läser Langoljärerna nu. Efter att ha läst några av hans senare böcker där han är väldigt fokuserad, så blir jag förvånad över hur ofokuserat hans språk är i Langoljärerna. Riktigt dåligt redigerat är det.

Tex. instick som "Albert tyckte han såg ut som en skunk som hoppade upp ur en soptunna", baseballhistorier, konstigt ironi och massa annat onödigt. Sådant som bara distraherar en från huvudstoryn. Är det här ett typiskt drag för hur han skrev på 80-talet och början av 90-talet?
Citera
2010-07-23, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Läser Langoljärerna nu. Efter att ha läst några av hans senare böcker där han är väldigt fokuserad, så blir jag förvånad över hur ofokuserat hans språk är i Langoljärerna. Riktigt dåligt redigerat är det.

Tex. instick som "Albert tyckte han såg ut som en skunk som hoppade upp ur en soptunna", baseballhistorier, konstigt ironi och massa annat onödigt. Sådant som bara distraherar en från huvudstoryn. Är det här ett typiskt drag för hur han skrev på 80-talet och början av 90-talet?

Han gav ju karaktärerna mer liv förritiden och han var väll hög under tiden han skrev.
Citera
2010-07-23, 17:57
Medlem
bravehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dserve
Han gav ju karaktärerna mer liv förritiden och han var väll hög under tiden han skrev.

Japp men jag tror han är nykter sedan 86/87. Iofs så är Duma Key den enda av hans senare böcker som jag läst och i den är just trovärdiga karaktärer och fokuserat språk hans styrka. I Langoljärerna tycker jag att det är tvärtom.
Citera
2010-07-23, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av braveh
Japp men jag tror han är nykter sedan 86/87. Iofs så är Duma Key den enda av hans senare böcker som jag läst och i den är just trovärdiga karaktärer och fokuserat språk hans styrka. I Langoljärerna tycker jag att det är tvärtom.

Kommer inte ihåg om karaktärerna i Langoljärerna är så genomtänkta, men gillar att en kille drömmer drömer att han är en revolverman och det anspelar ju lite på mörka tornet serien.

Du läser novellen i boken Mardrömmar va? Isåfall så kommer Hemligt fönster, Henlig trädgård efter och den är mycket bättre än filmen Secret Window.
Citera
2010-07-26, 21:33
Medlem
Läste igenom större delar av hans Novell samling Strax efter solnedgången, helt okej novell samling med några få guldkorn.

Hur är hans andra novell sammling Everythings eventual : 14 dark tales?

Tror den heter Allting kan hända eller något i den stilen på Svenska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in