2010-04-22, 15:12
Bannlyst
Läste The Shining för väldigt längesen och minns att boken var rätt obehaglig, man får många svar på saker som inte förklaras i filmen också.
Citera
2010-04-22, 15:16
Medlem
Affelindos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squadrista
Läste The Shining för väldigt längesen och minns att boken var rätt obehaglig, man får många svar på saker som inte förklaras i filmen också.
Filmen är ju väldigt annorluna än boken.
Citera
2010-04-22, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Affelindo
Filmen är ju väldigt annorluna än boken.

Både ja och nej. Man känner ju verkligen igen en hel del scener, men boken har mycket annat också, t.ex stora buskar/häckar formade som djur som får liv istället för labyrinten och så berättas det om något maffiamord som skett på hotellet, ungen kan se saker som hänt för längesen men lämnat spår i tiden i hotellet, detta förklaras inte helt och hållet i filmen som jag minns det, i boken får man en förklaring till varför kvinnan dött i badkaret, det får man inte i filmen väl? Så jag rekommenderar filmen starkt, men också boken.
Citera
2010-04-22, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squadrista
Både ja och nej. Man känner ju verkligen igen en hel del scener, men boken har mycket annat också, t.ex stora buskar/häckar formade som djur som får liv istället för labyrinten och så berättas det om något maffiamord som skett på hotellet, ungen kan se saker som hänt för längesen men lämnat spår i tiden i hotellet, detta förklaras inte helt och hållet i filmen som jag minns det, i boken får man en förklaring till varför kvinnan dött i badkaret, det får man inte i filmen väl? Så jag rekommenderar filmen starkt, men också boken.

Visst, men det är också med en del saker i filmen som inte är med i boken, alternativ får större utrymme i filmen. Jag gillar boken, men filmen är fan ett mästerverk.
Citera
2010-04-30, 18:48
Medlem
shaqims avatar
Har just läst klart "Det" och känner mig helt tom just nu. Helt jävla fantastisk bok. Jag tycker dock att den blev lite för mycket "monster" i slutet men den var riktigt bra. Det görs ju en ny film av boken nu 2012 såg jag, hade ingen aning om detta.

Nu blir det nog till att hoppa in i Pestens tid istället!

(Ville bara dela med mig av lite tankar då boken var så fantastiskt bra)
Citera
2010-05-01, 22:32
Medlem
QOTSAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shaqim
Har just läst klart "Det" och känner mig helt tom just nu. Helt jävla fantastisk bok. Jag tycker dock att den blev lite för mycket "monster" i slutet men den var riktigt bra. Det görs ju en ny film av boken nu 2012 såg jag, hade ingen aning om detta.

Nu blir det nog till att hoppa in i Pestens tid istället!

(Ville bara dela med mig av lite tankar då boken var så fantastiskt bra)

Håller med dig, fantastisk bok. Har den som ljudbok och lyssnar på jobbet, det är så man längtar att gå och jobba så man får lyssna vidare.

Är det helt bestämt att det skall göras en ny film? underbara nyheter isåfall
Citera
2010-05-01, 23:36
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QOTSA

Tydligen är det så, även om jag har på känn att det mest i nuvarande stadiet är mer rykten än sanning, men man vet ju aldrig. Undrar också hur det går för Eli Roth med filmatiseringen utav Cell.

Kul med initiativet att släppa de gamla klassikerna i nytappning med bättre format i storpocket, speciellt med Det som nu slipper vara uppdelad i två band, men å andra sidan går vi miste om Franzkéns fantastiska omslag till Legendas gamla utgåvor.
Citera
2010-05-03, 23:44
Medlem
The Meatballs avatar
Jag började fundera på en Kingnovell jag läste för väldigt många år sedan, som handlade om ett par löständer med egen vilja. Är det någon som har koll på i vilken novellsamling den finns?
Citera
2010-05-03, 23:51
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Jag började fundera på en Kingnovell jag läste för väldigt många år sedan, som handlade om ett par löständer med egen vilja. Är det någon som har koll på i vilken novellsamling den finns?

http://en.wikipedia.org/wiki/Nightmares_%26_Dreamscapes
Citera
2010-05-03, 23:59
Medlem
The Meatballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
http://en.wikipedia.org/wiki/Nightmares_%26_Dreamscapes
Ja se där, tackar. Många bra historier i den boken. Det blir nog ett köp senare i månaden.
Citera
2010-05-04, 07:19
Medlem
shaqims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QOTSA
Håller med dig, fantastisk bok. Har den som ljudbok och lyssnar på jobbet, det är så man längtar att gå och jobba så man får lyssna vidare.

Haha! Ändå sade SK innan Det gavs ut att han jobbade på en bok som aldrig skulle bli ljudbok då den hade behövts köras ut till läsaren=)

I efterordet till min nyupplaga av det står det i alla fall att det kommer bli en omfilmatisering, där presenteras det i alla fall som fakta och inte rykten. Men har inte hört mycket mer om det.
Citera
2010-05-04, 13:12
Medlem
xharleyhavocxs avatar
Citat:
Kul med initiativet att släppa de gamla klassikerna i nytappning med bättre format i storpocket, speciellt med Det som nu slipper vara uppdelad i två band, men å andra sidan går vi miste om Franzkéns fantastiska omslag till Legendas gamla utgåvor.

Minns med stor kärlek utgåvorna från Legenda. Den första bok jag köpte för egna pengar var Staden som Försvann. Betalade tre kronor på en norrländsk gårdsloppis, praktiskt taget enbart för det illavarslande huset på framsidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in