2010-04-02, 20:06
Medlem
LeonBlanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Meatball
Nu hade jag äntligen tänkt göra något som jag planerat länge, nämligen att läsa Pestens tid på dess originalspråk. Problemet är dock att jag vill ha den förlängda versionen och CDON har flera olika utgåvor av The Stand utan att det står om den är den förlängda eller ej. Någon som har koll på hur man kan veta skillnaden?

Alla 4 böcker på CDON är oavkortade. Antingen kan du se det på framsidan, där det står "Complete & Uncut" eller kika på sidantalet som är drygt 1300.
Citera
2010-04-02, 22:05
Medlem
wermlandboys avatar
Det mörka tornet

Hej alla FB-are inom litteratur.

En fråga angående Stephen King´s serie Det mörka tornet.
Är alla böckerna en lång serie?
Börjar serien med Revolermannen år 2006?

Frågan är kanske dum, men jag har precis upptäckt SK.

Har precis köpt boken det mörka tornet VII, men det verkar som jag måste köpa
hela serien innan jag kan läsa boken.
MVH wermlandboy
Senast redigerad av wermlandboy 2010-04-02 kl. 22:23.
Citera
2010-04-02, 22:09
Medlem
slayer73s avatar
Det är mycket riktigt en lång serie och du ska absolut läsa dom i rätt ordning.
Citera
2010-04-02, 22:12
Medlem
wermlandboys avatar
Då var det som jag misstänkte.

Det mörka tornet VII, är det sista boken?
Citera
2010-04-03, 11:34
Medlem
Köpte Varsel för ett tag sedan och jag måste säga att jag har väldigt svårt att fastna för den. Vad tycker ni om den?

Fick även boken Lida idag, hur är den? Har den några övernaturliga inslag eller är det mer en vanlig thriller?
Citera
2010-04-03, 11:45
Medlem
SweetAsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf
Köpte Varsel för ett tag sedan och jag måste säga att jag har väldigt svårt att fastna för den. Vad tycker ni om den?

Fick även boken Lida idag, hur är den? Har den några övernaturliga inslag eller är det mer en vanlig thriller?

Varsel läste jag för en massa år sen, jag läste bara några sidor, fastnade inte. Konstigt nog,
Lida är riktigt bra i min mening. Thriller.
Citera
2010-04-03, 14:39
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Läste den för kanske fem år sedan och tyckte att den var helt okej, dock inte lika bra som Kubricks filmversion.
Citera
2010-04-03, 14:58
Medlem
SweetAsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Läste den för kanske fem år sedan och tyckte att den var helt okej, dock inte lika bra som Kubricks filmversion.

Det var nog för att jag jämförde boken med filmen som jag slutade läsa efter ett tag. Det är en stor skillnad tycker jag på boken och filmen. Ja, Kubricks film menar jag.

Jag ska dock införskaffa den såsom flera till S.K böcker så kommer göra ett nytt försök.
Citera
2010-04-03, 15:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweetAss
Det var nog för att jag jämförde boken med filmen som jag slutade läsa efter ett tag. Det är en stor skillnad tycker jag på boken och filmen. Ja, Kubricks film menar jag.

Tja, nu jämförde jag inte så mycket med filmen då jag läste boken utan hade den mera i baktanken hela tiden och lät boken berätta sin "version" i stället. Men jag hade tyvärr tv-filmen av boken regisserad av King rätt färskt i huvudet så mycket gick ju enbart bort där i upplevelsen.
Citera
2010-04-03, 15:51
Medlem
Mitt största problem med Varsel är nog språket och dialogen. Den känns väldigt Stel och inte alls lika verklig och levande som i många andra King böcker. Det gör det väldigt svårt att leva mig in i boken.
Citera
2010-04-03, 16:07
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Mitt största problem med Varsel är nog språket och dialogen. Den känns väldigt Stel och inte alls lika verklig och levande som i många andra King böcker. Det gör det väldigt svårt att leva mig in i boken.

Det kanske bara känns så nu i början om du är ovan med att läsa hans tidigare böcker som hade ett annat flow i texten, men mycket av Varsel går också ut på att bygga upp mystiken och spänningen bitvis och således blir det en del dödtid som gör sig bättre i filmformat i mitt tycke.
Citera
2010-04-03, 18:34
Medlem
Continental Ops avatar
jag läste mkt stephen king på högstadiet o läste nog nästan allting, jag slutade emellertid läsa honom sådär ungefär boken innan tommyknockers kom. Det vore kul om ngn kunde mkt kort sammanfatta om hans författarskap förändrats på ngt grundläggande sett därefter o om han blivit bättre eller sämre? jag såg nåt på wikipedia att han tydligen haft nåt slags knarksammanbrott 87 så det känner jag till.

som många andra får jag nog framhålla pestens tid. Jag var dock aldrig så inne på själva skräckgrejerna utan tyckte mest att han var bra på att hitta på roliga karaktärer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in