2009-03-09, 15:03
Medlem
Tillbakadragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EcstaZy
Du har fått allt om bakfoten
Mycket möjligt, men vill du då också förklara vad King har att erbjuda litterärt utöver det jag nämnde?
Citera
2009-03-09, 15:10
Medlem
minimaggits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakadragen
Nu vill jag inte medvetet trampa på några tår, men är inte King typisk ungdomslitteratur som lämpar sig ungefär när man vuxit ifrån Fem-böckerna? Jag läste två-tre stycken när jag var yngre, och kände mest att det var ganska billig spänning. Typisk kiosklitteratur som på sin höjd duger för att döda tid. Den enda boken jag minns titeln på är Död Zon. Har jag fått King helt om bakfoten, har han något mer att erbjuda än den genomsnittlige deckarförfattaren?

Alla vet ju att när man vuxit från fem-böckerna så är det dags för Bert!!!

Men för att ge dig ett seriöst svar (från en som inte är ett King-fan). Karln skriver inte vad jag kallar stor litteratur, dock finns det en känsla för karaktärer och stämning som verkar vara ovanlig i denna typ av storsäljande spänningsböcker. Nu har jag iofs inte läst de flesta av de författare som jag hänvisar till (Camilla Läckberg m fl), jag gillar att gilla det jag läser, men Dan Brown t ex är betydligt sämre än SK.
Citera
2009-03-09, 15:13
Bannlyst
Citat:
Mycket möjligt, men vill du då också förklara vad King har att erbjuda litterärt utöver det jag nämnde?
Han kan skapa karaktärer, bra på miljöer, spänningen han bjuder en är också bra.

Men främst karaktärerna. Han är otroligt bra på att skapa karaktärer och att få läsaren att känna sympati för karaktären.

Jag har ju själv inte läst mycket utav King. Bara ett par novellsamlingar och The Dark Tower del I till IV. Men utav det jag har läst så ser jag 40 bra böcker framför mig att ta del av
Citera
2009-03-09, 15:15
Medlem
-deviant-s avatar
Kings böcker har följt mig genom de tidiga tonåren och ungdomsåren ända fram tills nu.

Fick den första romanen - Christine - i födelsedagspresent när jag var runt 10 år, och jag måste säga att den fortfarande tillhör en av favoriterna, trots att den kanske inte är så jättevälskriven.

Den absolut bästa av hans romaner anser jag utan tvekan är Pestens Tid.

EDIT: Vad gäller Kings noveller så är Höstgärning helt klart den bästa enligt mig.
Senast redigerad av -deviant- 2009-03-09 kl. 15:21.
Citera
2009-03-09, 15:23
Medlem
Corvs avatar
Serien om det mörka tornet är nog utan tvekan det bästa jag har läst. Satan i helvete vad bra den var. Kände mig helt tom flera veckor efter sista delen tog slut. Jag läste Song of Susannah och The Dark Tower på engelska, vilket jag rekommenderar att ni andra gör, det blir så mycket bättre.
Ska ta itu med att läsa böckerna med anknytning till Mörka Tornet -serien så fort jag är klar med Koontzs Odd Thomas(som jag rekommenderar varmt, EcstaZy). Jag tror att jag då börjar med Talismanen.
Citera
2009-03-09, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Corv
Serien om det mörka tornet är nog utan tvekan det bästa jag har läst. Satan i helvete vad bra den var. Kände mig helt tom flera veckor efter sista delen tog slut. Jag läste Song of Susannah och The Dark Tower på engelska, vilket jag rekommenderar att ni andra gör, det blir så mycket bättre.
Ska ta itu med att läsa böckerna med anknytning till Mörka Tornet -serien så fort jag är klar med Koontzs Odd Thomas(som jag rekommenderar varmt, EcstaZy). Jag tror att jag då börjar med Talismanen.
Skall plocka upp de återstående delarna jag inte har läst rätt så snart

Odd Thomas, you say? Har böckerna här bredvid mig Funderar dock på att läsa Dean R. Koontz bok Livstid före Odd Thomas.
Citera
2009-03-09, 15:47
Bannlyst
Orkar inte läsa hela tråden så jag antar folk har skrivit det innan, men satsa på den första delen av hans karriär det är då han skrev sina klassiska böcker.

Böcker som Djurtjyrkogården, Det, Cujo, Lida, och Staden som försvann

Speciellt Staden som Försvann (Salems´lot) vill jag rekommendera
En bok som innehåller alla de typiska stephen king - elementen men ändå inte är sådär överdrivet lång som det lätt blev när han började få betalt ebn miljon per sida, typ..

Spännande, otäck, vampyrer lite i zombiestuket, utspelar sig i Maine
+ att mytologin finns på andra ställen i Kings noveller, t ex. i den utmärkta
novellsamlingarna Dödsbädden och Den förskräckliga apan

Novellsamlingarna är mycket bra också. Nästan så jag vill säga underskattade.
Dessutom finns där flera noveller som blivit film på egen hand.
Citera
2009-03-09, 15:52
Bannlyst
Citat:
Nu vill jag inte medvetet trampa på några tår, men är inte King typisk ungdomslitteratur som lämpar sig ungefär när man vuxit ifrån Fem-böckerna? Jag läste två-tre stycken när jag var yngre, och kände mest att det var ganska billig spänning. Typisk kiosklitteratur som på sin höjd duger för att döda tid. Den enda boken jag minns titeln på är Död Zon. Har jag fått King helt om bakfoten, har han något mer att erbjuda än den genomsnittlige deckarförfattaren?

Tycker inte King är någon stor författare, men han är unik i sin genre och har förmågan att bygga upp spänning och skräck.

Sedan tycker jag egentligen inte att King är någon barnförfattare - det passar däremot in på Dead R Koontz som skriver böcker som verkar rikta sig till 12-åringar, där det är full action och billiga effekter från början till slut

King är egentligen inte så otroligt publikfriande för de yngre. I sina bästa böcker är det enormt långs atartsträckor som mest är fyllda med nån sorts gemytlig old time- americana med gubbar på verandor som berättar gamla minnen, miljöskildringar och äktenskapsproblem, och ganska vuxna stämningar. "Varsel" handlar ju egentligen om alkoholism och Jurthyrkogården handlar om familjeliv och rädslan för att förlora sitt eget barn. Det är långt mellan spänningsmomenten, och ibland är det ganska "experimentellt" uppfuckat i texten med stream-of-conciusness osv så jag tycker inte det stämmer riktigt att King skulle vara helt jättelättköpt och barnunderhållning.
Citera
2009-03-09, 15:57
Medlem
jesusfreaks avatar
Citat:

Jag har läst ungefär 30 böcker av Stephen King, och han har en förmåga att skriva skräck- och spänningslitteratur på ett litterärt, kultiverat och utmanande språk. Han har förnyat genren och låtit den sträcka sig åt olika håll, så att den touchar både SF, skönlitteratur och deckare.
Dessutom har han en jäkla förmåga att klämma ur sig bra storys.
Citera
2009-03-09, 16:12
Medlem
bravehs avatar
Citat:

Stephen King lyckades förnya skräcklitteraturen och återigen göra den populär. Han har skrivit historien bakom Shawshank redemption som är en av filmhistoriens mest hyllade filmer(etta på imdb top 250). Han har skrivit boken som ligger till grund för historiens kanske mest hyllad skräckfilm The Shining.

Han har skrivit många dåliga böcker men jag kan inte komma på en författare som har lyckats uppnå så mycket som Stephen King.
Citera
2009-03-09, 16:57
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jesusfreak
Ja långa Stephen King-böcker är riktigt fint, i alla fall om man är ledig så att man kan ta sig igenom runt 200-300 sidor en dag, samtidigt som man dricker lite för många öl, haha.

Fan vad skönt jag fick värsta flashbacken från The Running (stephen king)!
När han ligger på hotellet och väntar och läser bok efter bok snabbt som en savant och dricker öl samtidigt
Citera
2009-03-10, 12:06
Bannlyst
Jag lämnade tillbaka lite böcker och lånade Talismanen, Svarta Tornet (uppföljaren till Talismanen) och Benrangel.

Jag har goda förhoppningar om alla dessa, och hoppas på att få upp mitt läsande igen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in