Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakadragen
Nu vill jag inte medvetet trampa på några tår, men är inte King typisk ungdomslitteratur som lämpar sig ungefär när man vuxit ifrån Fem-böckerna? Jag läste två-tre stycken när jag var yngre, och kände mest att det var ganska billig spänning. Typisk kiosklitteratur som på sin höjd duger för att döda tid. Den enda boken jag minns titeln på är Död Zon. Har jag fått King helt om bakfoten, har han något mer att erbjuda än den genomsnittlige deckarförfattaren?
Tycker inte King är någon stor författare, men han är unik i sin genre och har förmågan att bygga upp spänning och skräck.
Sedan tycker jag egentligen inte att King är någon barnförfattare - det passar däremot in på Dead R Koontz som skriver böcker som verkar rikta sig till 12-åringar, där det är full action och billiga effekter från början till slut
King är egentligen inte så otroligt publikfriande för de yngre. I sina bästa böcker är det enormt långs atartsträckor som mest är fyllda med nån sorts gemytlig old time- americana med gubbar på verandor som berättar gamla minnen, miljöskildringar och äktenskapsproblem, och ganska vuxna stämningar. "Varsel" handlar ju egentligen om alkoholism och Jurthyrkogården handlar om familjeliv och rädslan för att förlora sitt eget barn. Det är långt mellan spänningsmomenten, och ibland är det ganska "experimentellt" uppfuckat i texten med stream-of-conciusness osv så jag tycker inte det stämmer riktigt att King skulle vara helt jättelättköpt och barnunderhållning.