2009-06-28, 19:28
Medlem
Patient67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronoparks hund
Just nu håller jag på med Köplust och den är än så länge kanon.

.

Köplust är en av min favoriter, en av dom böckerna som knappt nämns i sådana här sammanhang. Försvinner lätt bland kings övriga verk, Det,pestens tid,Talismanen mfl....en bra bok och ett grymt slut!!
Citera
2009-06-28, 19:30
Medlem
Kronoparks hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeremy-jones
Är det en skräckis? Eller i samma kaliber som Geralds Lek?
aldrig varit särskilt lockad av den.
nu när jag tänker efter har jag kanske missat mycket av herr king ändå. Som Rasande Rose till exempel. Eller den där Drakögon.. Drakens ögon.. Den där fantasyboken vad den nu heter.

Har inte läst hela Geralds lek, har försökt mig på många gånger med den men det vekar inte så jätte bra men måste läsa den någon gång Den kanske är lite lik Geralds lek men tror nog att Tom Gordon boken är bättre eftersom jag läste ur den. Men det är väll en smak sak antar jag!
Citera
2009-06-28, 19:33
Medlem
Kronoparks hunds avatar
Oj vad dåligt jag stavade Raseri ska det ju vara så klart! Vet dock inte om denna bok går att få tag i längre men morsan fick tag i den för flera årsedan.

Taget från Wikipedia.

Romanen finns inte längre i tryck, eftersom King ville slippa kritik från folk som ansåg att den kunde inspirera våldsfixerade ungdomar till dödsskjutningar i skolan; en idé han fick sedan han fått veta att en tonåring som gjort detta hade ett ex av boken i sitt skåp, och en annan citerade boken när han sköt sin lärare: "Visst är det här bättre än algebra?"
Citera
2009-06-28, 19:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Oj vad dåligt jag stavade Raseri ska det ju vara så klart! Vet dock inte om denna bok går att få tag i längre men morsan fick tag i den för flera årsedan.

Går säkert att få tag på den genom secondhand eller antikvariat som jag gjorde, fick den i nästan nyskick inbunden på svenska för en femma eller så tror jag.
Citera
2009-06-28, 20:04
Medlem
Kronoparks hunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Går säkert att få tag på den genom secondhand eller antikvariat som jag gjorde, fick den i nästan nyskick inbunden på svenska för en femma eller så tror jag.

Ah fan va nice, den är ju sjukt bra
Citera
2009-06-28, 20:06
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ah fan va nice, den är ju sjukt bra

Ja, Raseri är mycket bra och i särklass den bästa boken han skrev "som" Richard Bachman. Maratonmarschen och sedan Blaze (som jag läste igen under helgen) hamnar på andra och tredje plats på min lista.
Citera
2009-06-28, 20:11
Medlem
Kronoparks hunds avatar
Citat:
Ja, Raseri är mycket bra och i särklass den bästa boken han skrev "som" Richard Bachman. Maratonmarschen och sedan Blaze (som jag läste igen under helgen) hamnar på andra och tredje plats på min lista.

Maratonmarchen är ocskå mkt bra Har du läst Vägbygge?
Citera
2009-06-28, 20:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patient67
Undrar med vad ni tycker om "Liseys Story"?! Har den i min bokhylla, funderar på om jag ska läsa den eller om jag ska börja med revolvermannen, någon av dom två blir det....Håller på att läsa Joe Hill's bok "En hjärtformad ask", Den håller inte samma klass som Stephen King's verk men den börjar blir riktigt bra halvägs in i boken

Heart-Shaped Box utav Joe Hill var ingen direkt höjdare även om den anspelar lite väl mycket på populärkulturella anekdoter plus att hela temat med att huvudkaraktären samlar snuff-videokasetter och dylikt är lagom långsökt och larvigt, annars är boken i sina bästa stunder okej, inte mer. Gillade dock Vålnader mera utav Joe Hill, där han verkligen glänser och fick ett välförtjänt Bram Stoker-pris för den boken.

Lisey's Story har jag hemma men har aldrig orkat ta mig igenom den då det var planlöst hjärtesorg-kärleksdravel igenom hela boken, på samma sätt som genomsyrade Benrangel som jag inte heller tyckte om. Mitt tips är att skippa Lisey's och i stället läsa någon av hans nyare alster, som Blaze eller Duma Key.

Revolvermannen (som är den första boken i Mörka Tornet-sviten på sju böcker) är väldigt läsvärd, men känns mer som en introduktion till de två uppföljarna, varav serien fallerar lite i och med Magiker och glas, såväl Vargarna i Calla. Men om du ska läsa King, så läs Revolvermannen först.
Citera
2009-06-28, 20:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jeremy-jones
Är det en skräckis? Eller i samma kaliber som Geralds Lek?
aldrig varit särskilt lockad av den.

The Girl who loved Tom Gordon är långt ifrån skräck man kan komma... Känns mer som en halvt som halvt tråkig kärleksförklarning av Stephen King själv till Boston Red Sox.
Citera
2009-06-28, 20:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Maratonmarchen är ocskå mkt bra Har du läst Vägbygge?

Japp, har alla Bachman-böcker hemma förutom Thinner, som jag aldrig har kommit över. Dock saknar jag en del King-böcker hemma för att ha en komplett samling, men de flesta känns inte direkt läsvärda heller efter man gått igenom det bättre av hans alster i katalogen.

Vägbygge läste jag för tre år sedan sist om jag minns rätt, den var okej men knappast i samma kaliber som Raseri eller Maratonmarschen.
Citera
2009-06-28, 20:18
Medlem
Kronoparks hunds avatar
Citat:
The Girl who loved Tom Gordon är långt ifrån skräck man kan komma... Känns mer som en halvt som halvt tråkig kärleksförklarning av Stephen King själv till Boston Red Sox.

Sant men fortfarande läsbar, tar väll inte mer en 2 timmar att läsa ur den
Citera
2009-06-28, 20:30
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Sant men fortfarande läsbar, tar väll inte mer en 2 timmar att läsa ur den

Iof, tar inte många timmar ändå för min del att läsa igenom den lagom tjock bok med min hastighet, men gäller ju också att boken skall bidra med någonting själv i gengäld. Tyckte inte att historien ens var något att hänga i granen, en flicka går vilse, lyssnar på baseball-matcher på en medhavd radio och drömmer om stjärnan i laget. Mjae, i samma veva läste jag Narnia-sviten på semestern i Lappland och den var ju betydligt bättre och hade en bättre tankeställare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in