Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-28, 23:19
  #12469
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba
Robert Browning (1812 - 1889) är mer korrekt som ursprunget till Less is more. Det står i hans dikt över renässanskonstnären Andrea del Sarto och därifrån plockade säkert Mies van der Rohe (1886 - 1969), som oftast tillskrivs citatet, det.
Ah, just, så var det ja. Uppdaterar nästa gång.
Citera
2012-03-29, 00:04
  #12470
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legoboy
Har diskuterats lite med start här https://www.flashback.org/sp36306680.

Tack, letade tydligen inte tillräckligt lång tillbaka i tråden
Citera
2012-03-29, 00:07
  #12471
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
http://terjehelleso.se/?p=13814

Den mannen är ju otrolig

Kommenteras på bloggen: Terje om att ta andras texter
Citera
2012-03-29, 00:42
  #12472
Medlem
Här kommer nummer 13, av fotografen Edward Weston. Ett välciterat citat citerat av flera normala författare som anger källan (plus en respektlös fan som systematiskt struntar i det).

13. "Allt jag tycker är spännande ska jag fotografera – inte för att leta efter något ovanligt, utan för att göra det vanliga ovanligt."

Anything that excites me for any reason, I will photograph; not searching for unusual subject matter, but making the commonplace unusual.
- Edward Weston

http://books.google.se/books?id=7aLb...ed=0CGUQ6AEwCQ

Kod:
http://books.google.se/books?id=7aLbAAAAMAAJ&q=%22Anything+that+excites+me+for+any+reason%22&dq=%22Anything+that+excites+me+for+any+reason%22&hl=sv&sa=X&ei=bY5zT_X_NsPP4QT5xPSNDw&ved=0CGUQ6AEwCQ
Citera
2012-03-29, 00:50
  #12473
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legoboy
"Bildskaparens manifest", en sammanställning
..................

Ang listan, nr 24
#24 - ”Fotografi är inte en fråga om att ta bilder – det handlar om att se.” (6 mars)
har en identifiering men tveksam: Annie Greenwood
Det kanske skulle markeras på nåt sätt?
Citera
2012-03-29, 01:22
  #12474
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoBreak
Här kommer nummer 13, av fotografen Edward Weston. Ett välciterat citat citerat av flera normala författare som anger källan (plus en respektlös fan som systematiskt struntar i det).

13. "Allt jag tycker är spännande ska jag fotografera – inte för att leta efter något ovanligt, utan för att göra det vanliga ovanligt."

Anything that excites me for any reason, I will photograph; not searching for unusual subject matter, but making the commonplace unusual.
- Edward Weston

http://books.google.se/books?id=7aLb...ed=0CGUQ6AEwCQ

Kod:
http://books.google.se/books?id=7aLbAAAAMAAJ&q=%22Anything+that+excites+me+for+any+reason%22&dq=%22Anything+that+excites+me+for+any+reason%22&hl=sv&sa=X&ei=bY5zT_X_NsPP4QT5xPSNDw&ved=0CGUQ6AEwCQ

Underbart 62 procent (24/39).
__________________
Senast redigerad av Lodjuren 2012-03-29 kl. 01:36.
Citera
2012-03-29, 08:18
  #12475
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legoboy citerar Terjes blogg
#4 - ”När jag börjar söka efter bilder kommer jag märka att det enkla kan vara mycket komplicerat, det lilla kan verka enormt, och det obetydliga kan bli avgörande.” (13 feb)

Jag vet inte om det här verkligen är en solklar träff, men jag hittade följande på A PRACTICAL GUIDE TO CRITICAL THINKING:
Citat:
Doublespeak Jargon
The use of technical language to make the simple seem complex, the trivial seem profound, or the insignificant seem important, all done intentionally to impress others.

Även fast det inte är taget ur fotografisammanhang måste jag säga att likheten är slående. Kul, dessutom, att det citerade beskriver Terjes modus operandi ganska väl.
Citera
2012-03-29, 08:46
  #12476
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter234

Citat:
Ursprungligen postat av legoboy citerar Terjes blogg
#4 - ”När jag börjar söka efter bilder kommer jag märka att det enkla kan vara mycket komplicerat, det lilla kan verka enormt, och det obetydliga kan bli avgörande.” (13 feb)

Jag vet inte om det här verkligen är en solklar träff, men jag hittade följande på A PRACTICAL GUIDE TO CRITICAL THINKING:

Citat:
Doublespeak Jargon
The use of technical language to make the simple seem complex, the trivial seem profound, or the insignificant seem important, all done intentionally to impress others.

Även fast det inte är taget ur fotografisammanhang måste jag säga att likheten är slående. Kul, dessutom, att det citerade beskriver Terjes modus operandi ganska väl.

Snyggt. Ja, det är ju fullt möjligt att en del av Terjes manifestcitat-texter är hämtade från ursprungscitat som inta handlar om bilder.

Greg R. Haskins ser ut att vara upphovsperson bakom den här A PRACTICAL GUIDE TO CRITICAL THINKING.

Kan vi säga att det här är originalet? Jag hittar ingen annan liknande referens.
Citera
2012-03-29, 09:20
  #12477
Medlem
KaffeMedKotletts avatar
Ett tipps är att vi (läs ni) söker tills ni inte hittar mer. Sedan kan man utöka igenom att lägga ut en någorlunda Svenska -> Engelska översättning på något engelskt forum. Jag t.ex. läser nästan aldrig böcker och ännu mindre böcker om fotografering. Däremot så kan man nå ut till fler och kanske kan få en direkt referens eller om någon vet vem upphovspersonen är.

Google kan tyvärr inte slå i riktiga böcker.
Citera
2012-03-29, 12:08
  #12478
Medlem
Lodjurens avatar
Det är intressant att se med vilka google-sök-termer man hamnar hos terjadefoton.wordpress.com.
Idag visas, i bloggstatistiken, söktermen "spegelbildens upptäckt"
Citera
2012-03-29, 13:49
  #12479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petter234
Jag vet inte om det här verkligen är en solklar träff, men jag hittade följande på A PRACTICAL GUIDE TO CRITICAL THINKING:

jag håller med, jag känner mig också tveksam till den. Hade den innehållit nåt om konstverk, målning, bilder eller liknande så hade det varit solklart.
Citera
2012-03-29, 13:52
  #12480
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Jag vet inte om det här verkligen är en solklar träff, men jag hittade följande på A PRACTICAL GUIDE TO CRITICAL THINKING:

Citat:
Ursprungligen postat av NoBreak
jag håller med, jag känner mig också tveksam till den. Hade den innehållit nåt om konstverk, målning, bilder eller liknande så hade det varit solklart.

Somligt talar emot ja. Det som jag tyckte talade en del för (att det kan vara ett unikt citat) är att jag hittar inte citatet (eng) i något annat sammanhang. Men man bör kanske googla mer, ändra lite ord etc.

Ja, vi kanske inte bör ta med den då? Eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback