Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-04-17, 12:19
  #13069
Medlem
Allons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter234
Jag kan tycka att det ganska oseriöst av Villmarksliv att inte själva ta tag i detta. Det handlar om att försvara prisets rykte, och är man inte ens beredd att utreda eventuellt misstänkt fusk så kan jag undra vad ett sånt där "Gulldiplom" egentligen är värt.
Förmodligen orkar de inte gräva själva eftersom de vet med sig att det inte är nödvändigt. De har svarat varför de inte tycker det är värt tiden och även gett er andra tips på hur ni själva kan gå tillväga för att finna vad ni söker. Det låter för mig som att de inte har något att dölja och nu är det upp till er grävare att bestämma om det är mödan värt. Kanske det är det, kanske inte.

Jag kan också förstå en del reaktioner från media, vad det gäller att ta avstånd just nu. Den som följer tråden borde ha insett att det numera handlar om att ett par användare älskar att slå sig för bröstet och hålla namnet Flashback vid liv i ett ämne (som för tillfället) ser ut att ha avstannat helt.

För att hålla sökandet på en seriös nivå, gör man bäst i att sluta dunka varandra i ryggen åt rena spekulationer. Ingen rök utan eld, hur mycket man än önskar att fickorna var fulla av tändstickor.

Osmakliga kommentarer som i dagsläget bara är förknippade med ett "tänk-om-resonemang" får lätt många att känna att trådens huvudsakliga syfte numera bytts ut i rent önsketänkande om hur saker och ting "skulle kunna ligga till," bara för man vill sparka ett par gånger till på någon som redan ligger ned.
Citera
2012-04-17, 12:23
  #13070
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allon
Förmodligen orkar de inte gräva själva eftersom de vet med sig att det inte är nödvändigt. De har svarat varför de inte tycker det är värt tiden och även gett er andra tips på hur ni själva kan gå tillväga för att finna vad ni söker. Det låter för mig som att de inte har något att dölja och nu är det upp till er grävare att bestämma om det är mödan värt. Kanske det är det, kanske inte.

Jag kan också förstå en del reaktioner från media, vad det gäller att ta avstånd just nu. Den som följer tråden borde ha insett att det numera handlar om att ett par användare älskar att slå sig för bröstet och hålla namnet Flashback vid liv i ett ämne (som för tillfället) ser ut att ha avstannat helt.

För att hålla sökandet på en seriös nivå, gör man bäst i att sluta dunka varandra i ryggen åt rena spekulationer. Ingen rök utan eld, hur mycket man än önskar att fickorna var fulla av tändstickor.

Osmakliga kommentarer som i dagsläget bara är förknippade med ett "tänk-om-resonemang" får lätt många att känna att trådens huvudsakliga syfte numera bytts ut i rent önsketänkande om hur saker och ting "skulle kunna ligga till," bara för man vill sparka ett par gånger till på någon som redan ligger ned.

Många bra poänger i det inlägget tycker jag. Ibland går det lite för fort.
Citera
2012-04-17, 12:24
  #13071
Medlem
Allons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
WOW! Utmärkt svar.

Citat:
Hi again

The official term of the competition in 1987 was actually Diplomjakta.
It ran during 10 months each year with possibility to enter up to 5 photos each month. At the end of the year all the golden photos were
judged together and then you had a final list for all the photos with gold. Terje Hellesø's photo was number 15. on that list in 1987. The term "Årets Naturfotograf" was
never used at that time or later in our competition.

Btw, the competition started in 1977 and is still running stronger than ever. It is the biggest and eldest of its kind in Norway (only for photographers living here).
It is now called "NM i Naturfoto" where NM means Norwegian Championship. As chairman of the jury I write the blogg from this competition - you will find the link
further down if interested.

Best regards,
Asle Hjellbrekke
Det var som...

Då får jag ju nästan ta tillbaks vad jag nyligen skrev.
Håller dock fast vid mina åsikter att tråden gör sig bäst utan osmakliga kommentarer kring saker som inte bevisats.
__________________
Senast redigerad av Allon 2012-04-17 kl. 12:27.
Citera
2012-04-17, 12:29
  #13072
Medlem
veyloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeMedKotlett
SVAR II FRÅN VILLMARKSLIV

Väldigt klargörande svar. Två tummar upp.

Citat:
Ursprungligen postat av Allon
ett ämne (som för tillfället) ser ut att ha avstannat helt.
Fast det har det ju egentligen inte nu. Det kommer ju upp mer och mer saker som är fullständigt förvirrande. Även om det just nu inte handlar om foton, kan det leda till just såna 'avslöjanden'.
Citera
2012-04-17, 12:30
  #13073
Medlem
KaffeMedKotletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allon
Det var som...

Då får jag ju nästan ta tillbaks vad jag nyligen skrev.
Håller dock fast vid mina åsikter att tråden gör sig bäst utan osmakliga kommentarer kring saker som inte bevisats.

Jag håller med om att det ska hållas sakligt. Men frågor måste få ställas. Jag trodde inte för fem öre att priset hade förfalskats. Men jag googlade lite förstrött. En fråga leder till en annan. Som i sin tur leder till en annan.

Frågor är som en kula i nedörsbacke. Finns det inga svar så fortsätter den rulla.
Citera
2012-04-17, 12:38
  #13074
Medlem
KaffeMedKotletts avatar
Jag är på väg ut (tvättdag) och har lite dåligt med tid. Men kan någon tänka sig att bussa waybackmachine på en blogg där terje svarar på frågor och säger att han har vunnit årets naturfotograf och tre andra platser i samma tävling?

Eller ta en skärmdump på det kort och gott. Vi ska inte förhasta oss men det är bra att kunna visa att han har sagt det på fler platser än sin blogg. Det är inte en engångsföretelse.
Citera
2012-04-17, 12:39
  #13075
Medlem
Lodjurens avatar

Citat:
Håller dock fast vid mina åsikter att tråden gör sig bäst utan osmakliga kommentarer kring saker som inte bevisats.

Det ligger något i det du säger, men som du själv upptäckte nyss så finns det faktiskt substans i tråden. Här pågår ett seriöst grävande som absolut är relevant.

Det finns, både externt (och säkert internt) skeptiker som inte riktigt fattar varför grävet pågår än. Vissa förefaller tycka att det är märkligt med en personfixering kring en naturfotograf, som pågår så länge.

Trots att du, Allon är motbevisad (här pågår faktiskt ett seriöst gräv) så har du 1/4-dels-poäng Vi kan absolut tänka på hur vi uttrycker oss.
Citera
2012-04-17, 12:44
  #13076
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allon
Osmakliga kommentarer som i dagsläget bara är förknippade med ett "tänk-om-resonemang" får lätt många att känna att trådens huvudsakliga syfte numera bytts ut i rent önsketänkande om hur saker och ting "skulle kunna ligga till," bara för man vill sparka ett par gånger till på någon som redan ligger ned.
Jag finner det lite lustigt, att så fort något nytt grävs fram om storbedragaren Terje och tråden vaknar till liv igen, så dyker det alltid upp någon som gubben ur lådan och tycker, att "nej gubbar nu packar vi ihop och går hem för nu finns det inget mer att se här".

Tur man inte är konspiratoriskt lagd. Hmm...
Citera
2012-04-17, 13:02
  #13077
Medlem
Allons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag finner det lite lustigt, att så fort något nytt grävs fram om storbedragaren Terje och tråden vaknar till liv igen, så dyker det alltid upp någon som gubben ur lådan och tycker, att "nej gubbar nu packar vi ihop och går hem för nu finns det inget mer att se här".

Tur man inte är konspiratoriskt lagd. Hmm...
Haha! Ja, då hade jag säkert anklagats för att vara Terje själv menar du?
Men jag blev ju motbevisad strax efter mitt inlägg och fick ställa mig i skamvrån.

Visst kan jag hålla med om att det är riktigt bra arbete som vissa i tråden gör. Men ett tag kändes det som att det grävdes bara för att man hoppades på att hitta något som kunde hålla tråden vid liv. Det var det jag reagerade på och likaså de kommentarer som jag inte tyckte hörde hemma innan bevisning fanns.

Jag kryper tillbaks och lurar i det tysta.
Citera
2012-04-17, 13:05
  #13078
Medlem
veyloons avatar
Angående diplomjakta är här ett svar på foto.no
Citat:
"Villmarkslivs konkurranse har lange tradisjoner, den var definitivt den største og viktigste naturfotokonkurransen i 1987, og den samme konkurransen kalles i dag NM i naturfoto. (Små regeelendringer, men samme opplegg.)

De kårer både en sammelagtvinner (i dag basert på opptil 50 bilder, den gang i praksis en del færre) og det beste enkeltbildet, så dobbeltsjekk hvem som vant begge i 1987. "

obs. privatperson, och inte från foto.no redaktion.
Citera
2012-04-17, 13:08
  #13079
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allon
Haha! Ja, då hade jag säkert anklagats för att vara Terje själv menar du?
Men jag blev ju motbevisad strax efter mitt inlägg och fick ställa mig i skamvrån.

Visst kan jag hålla med om att det är riktigt bra arbete som vissa i tråden gör. Men ett tag kändes det som att det grävdes bara för att man hoppades på att hitta något som kunde hålla tråden vid liv. Det var det jag reagerade på och likaså de kommentarer som jag inte tyckte hörde hemma innan bevisning fanns.

Jag kryper tillbaks och lurar i det tysta.
Jo, jag förstår hur du tänker. Om du har ett behov av att känna dig moraliskt upprörd och att stå på de svagas sida, så hjälper jag dig gärna med länkar till trådar där personer som aldrig skadat någon annan, inte bedragit någon, inte förskingrat några kommuner, och inte klippt och klistrat oskyldiga djur men ändå hängs ut till allmänt åtlöje och till Flashback pöbelns spott och spe. I de trådarna kan du säkert göra en insats.

Vad gäller Terje, så har jag för länge sedan tappat all sympati med karln. Han förtjänar vad han får och lite till. Karma is a bitch!
Citera
2012-04-17, 13:09
  #13080
Medlem
KaffeMedKotletts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veyloon
Angående diplomjakta är här ett svar på foto.no


obs. privatperson, och inte från foto.no redaktion.

skulle du kunna tänka dig att "rekrytera" någon på foto.no och se om det finns intresse av deckar-arbete? Det finns säkert någon som också är nyfiken och eventuellt kan tänka sig besöka ett bibliotek.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback