Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-29, 14:00
  #12481
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaffeMedKotlett
Ett tipps är att vi (läs ni) söker tills ni inte hittar mer. Sedan kan man utöka igenom att lägga ut en någorlunda Svenska -> Engelska översättning på något engelskt forum. Jag t.ex. läser nästan aldrig böcker och ännu mindre böcker om fotografering. Däremot så kan man nå ut till fler och kanske kan få en direkt referens eller om någon vet vem upphovspersonen är.

Google kan tyvärr inte slå i riktiga böcker.

Om man hittar nåt forum med rätt målgrupp så kan man lägga upp de googleöversatta citaten. Stora frågan är vilket forum?

Google kan inte slå direkt i riktiga böcker, men nästan. Projekt Google Books lär f.n. ha scannat in 20 miljoner av världens böcker (som av google uppskattas till 130 miljoner), enligt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Google_Books
http://books.google.se/
__________________
Senast redigerad av NoBreak 2012-03-29 kl. 14:04.
Citera
2012-03-29, 14:12
  #12482
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Somligt talar emot ja. Det som jag tyckte talade en del för (att det kan vara ett unikt citat) är att jag hittar inte citatet (eng) i något annat sammanhang. Men man bör kanske googla mer, ändra lite ord etc.

Ja, vi kanske inte bör ta med den då? Eller?

ja den känns tveksam för mig (tyvärr), lite som Annie Greenwoods.
Används förresten inte den typen av retorik i diverse sammanhang för att förstärka, att man radar upp några begrepp och dess motsatser?
Citera
2012-03-29, 14:35
  #12483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Det är intressant att se med vilka google-sök-termer man hamnar hos terjadefoton.wordpress.com.
Idag visas, i bloggstatistiken, söktermen "spegelbildens upptäckt"

Vem upptäckte spegelbilden? Svaret finns på terjadefotonbloggen
Citera
2012-03-29, 14:36
  #12484
Medlem
Lodjurens avatar
Det vi i alla fall bör kunna konstatera (?) är att vare sig citat nr 4 eller nr 24 är TH:s egna. Kan man ta med dom ändå, på något sätt, i en särskild kategori i Sammanställningen? Det lär ju knappast vara TH som har influerat Greenwood och Haskins (?).

Visst, i så fall visar vi inte, med någon 100 %-ig säkerhet vem som ÄR upphovspersonen, men vi skulle (med en extra-kategori) visa att upphovspersonen är någon annan än TH, vilket också kan vara en poäng.

Vet inte vad en sådan eventuell kategori skulle kallas för. T ex "Annat ursprung, med oklar upphovsman" ?

__________________
Senast redigerad av Lodjuren 2012-03-29 kl. 14:47.
Citera
2012-03-29, 21:36
  #12485
Medlem
legoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Det vi i alla fall bör kunna konstatera (?) är att vare sig citat nr 4 eller nr 24 är TH:s egna. Kan man ta med dom ändå, på något sätt, i en särskild kategori i Sammanställningen? Det lär ju knappast vara TH som har influerat Greenwood och Haskins (?).

Visst, i så fall visar vi inte, med någon 100 %-ig säkerhet vem som ÄR upphovspersonen, men vi skulle (med en extra-kategori) visa att upphovspersonen är någon annan än TH, vilket också kan vara en poäng.

Vet inte vad en sådan eventuell kategori skulle kallas för. T ex "Annat ursprung, med oklar upphovsman" ?

Vi kan i alla fall konstatera att #24 inte är TH:s eget citat. Han skriver nämligen själv på sin blogg http://terjehelleso.se/?p=11953 att:
Citat:
”Fotografi är inte en fråga om att ta bilder – det handlar om att se!” har en gång sagts. Att detta är ren sanning har jag tvingats inse många gånger.
Då det gäller #4 är jag mer tveksam. Visserligen finns det inget som säger att det bara måste vara fotografer han snor från. Men jag tycker att uttrycket inte är helt klockrent, det finns mer än bara nyansskillnader och det referar också till ett annat sammanhang än vad Terjes gör. En översättning skulle snarare bli:
Citat:
Haskins:
Doublespeak Jargon: The use of technical language to make the simple seem complex, the trivial seem profound, or the insignificant seem important, all done intentionally to impress others.

Översättning:
("Doublespeak Jargon" är användandet av ett formellt språk för att få) det enkla verka komplicerat, det triviala verka djupsinnigt eller det obetydlig verka viktigt (, allt gjort medvetet för att imponera på andra).
jämfört med Terjes
Citat:
(När jag börjar söka efter bilder kommer jag märka att) det enkla kan vara mycket komplicerat, det lilla kan verka enormt, och det obetydliga kan bli avgörande.

Han SKULLE ju kunna ha snott det av Haskins men lika gärna från någon annan.

Vad säger panelen?


Edit: mer än bara (nyansskillnader) hade fallit bort
__________________
Senast redigerad av legoboy 2012-03-29 kl. 21:40.
Citera
2012-03-29, 23:10
  #12486
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter234
Jag vet inte om det här verkligen är en solklar träff, men jag hittade följande på A PRACTICAL GUIDE TO CRITICAL THINKING:


Även fast det inte är taget ur fotografisammanhang måste jag säga att likheten är slående. Kul, dessutom, att det citerade beskriver Terjes modus operandi ganska väl.

Absolut inte originalet. Knappast något unikt citat på något sätt. Ganska vanlig språklig konstruktion att använda motsatspar på det sättet.

Dessutom nämner du ju själv modus operandi. Terjes modus operandi är att sno andra citat om FOTOGRAFERING.

Inte säkert att Terje har snott just det citatet överhuvudtaget. Vem som helst hade kunnat hitta på något liknande. Har han snott 100 % av citaten blir jag nästan imponerad.
Citera
2012-03-29, 23:56
  #12487
Medlem
HerrBormann:
nej du har fel, terjes modus operandi är att sno citat från andra, vem som helst om citatet passar hans syfte. Flera av de identifierade citaten kommer från icke-fotografer, tex S I Hayakawa.
Citera
2012-03-30, 00:03
  #12488
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Vet inte vad en sådan eventuell kategori skulle kallas för. T ex "Annat ursprung, med oklar upphovsman" ?

I listan med identifierade citat tycker jag man enbart ska ha klart identifierade. Så att listan inte ifrågasätts pga de andra.
I sammanställningen över samtliga citat kan man ange "osäker identifiering" e.dyl. för de två nämnda (ev med en kort förklaring). Tycker jag.
Citera
2012-03-30, 00:07
  #12489
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoBreak
I listan med identifierade citat tycker jag man enbart ska ha klart identifierade. Så att listan inte ifrågasätts pga de andra.

Ok.

I sammanställningen över samtliga citat kan man ange "osäker identifiering" e.dyl. för de två nämnda (ev med en kort förklaring). Tycker jag.[/quote]

Ja, det kan vara en lösning.
Citera
2012-03-30, 00:19
  #12490
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legoboy
Då det gäller #4 är jag mer tveksam. Visserligen finns det inget som säger att det bara måste vara fotografer han snor från. Men jag tycker att uttrycket inte är helt klockrent, det finns mer än bara nyansskillnader och det referar också till ett annat sammanhang än vad Terjes gör.

Instämmer, jag reagerade också på själva översättningen. Hade det hittade citatet handlat om att söka motiv/bilder, då hade jag inte haft invändningar mot översättningen. Men tillsammans med fel sammanhang så faller det.
Citera
2012-03-30, 02:23
  #12491
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radhusbiff
Nära skjuter ingen lodjur.

http://journalisten.se/nyheter/silve...dns-caremagrav

Vaknade upp precis (bokstavligen) och hade direkt denna tanke i huvudet: Vi närvarande på Gräv12 - via Skype - men vi stod inte upptagna på närvarolistan eftersom vi deltog anonymt och närvarolistan byggde på personnamn. Annars: såklart en röst till på Terjade foton -> delad 1a med DN.
Citera
2012-03-30, 15:01
  #12492
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
62 procent (24/39).

och ännu mer blir det om man analyserar manifesten som det såg ut när skrev sitt inlägg med de märkliga bortförklaringarna. Då innehöll manifestet 33 citat, vilket innebär:

minst 67% av manifestets texter tagna från andra fotografer och författare, utan källangivelser.

Eller: minst 70% om man även inkluderar den osäkra identifieringen Annie Greenword.

Allt detta multi-terjande är verkligen såå produktivt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback