2011-08-09, 17:52
Citat:
Om 10 svenska familjer flyttar till Kina och endast skaffar barn med varandra kommer de fortfarande vara svenskar, deras barn, barnbarn osv. De förlorar inte sitt svenska ursprung bara för att de har bytt geografisk position. En människa är fortfarande en människa om den går på mars.
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Det har dock inget att göra med om du är svensk eller inte. Om vi flyttar 10 svenska familjer till t,ex, Kina sedan får de leva där i 500 år generation efter generation de är precis som vilken kines som helst efter några generationer och de vet inte ens vad Sverige är. De få dock bara barn med varandra. Sedan går vi ditt 25 generationer senare eller vad det nu är. De ursprungliga personernas barnbarnabrnabrnabarnbarns... har ingen aning om vad Sverige är, de kan absolut inget om Sverige etc däremot pratar de flyttande "kinesiska" och kan mycket om Kina precis som andra barn i Kina. Menar du då att dessa människor som inte ens vet vad Sverige är fortfarande är svenskar? Nej att människor är det de anser sig vara är betydligt mer logiskt. Därför bryr jag mig inte om svenskar nu skulle vara i "minoritet" i Sverige. Det betyder bara att en minoritet av de som bor i Sverige anser sig vara svenskar. Varför skulle jag bry mig om det? Det kanske redan är så idag vem vet, jag har inte koll på vad alla människor som bor i Sverige anser sig vara.
Ska vi kolla många generationer framåt så kan det hända saker. Om vi fortfarande utgår från att de endast skaffar barn med varandra kommer de fortfarande att ha svensk härstamning. Om vi låtsas att föräldrarna vägrar föra vidare eller berätta det minsta om sitt kulturarv och ursprung(varför skulle någon förälder göra det?) till sina barn och att de svenska barnen endast lär sig kinesiska och det kinesiska kulturarvet kommer de fortfarande ha svenskt ursprung. Givetvis är ingenting statiskt likaså den svenska genetiken, så på lång sikt, om det uppstår vissa mutationer pga de helt skiljda geografiska positionerna så kan man så småningom anse att ett nytt folk uppstått.
Dessa svenskar kommer aldrig att bli kineser oavsett, om vi kollar på mycket lång sikt är det möjligt att deras genetik börjar skilja sig från svenskarna i Sverige, det betyder inte att de blivit kineser, utan snarare ett eget folk med rötter från den svenska folkgruppen.