2011-08-09, 17:52
Citat:
Om 10 svenska familjer flyttar till Kina och endast skaffar barn med varandra kommer de fortfarande vara svenskar, deras barn, barnbarn osv. De frlorar inte sitt svenska ursprung bara fr att de har bytt geografisk position. En mnniska r fortfarande en mnniska om den gr p mars.
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Det har dock inget att gra med om du r svensk eller inte. Om vi flyttar 10 svenska familjer till t,ex, Kina sedan fr de leva dr i 500 r generation efter generation de r precis som vilken kines som helst efter ngra generationer och de vet inte ens vad Sverige r. De f dock bara barn med varandra. Sedan gr vi ditt 25 generationer senare eller vad det nu r. De ursprungliga personernas barnbarnabrnabrnabarnbarns... har ingen aning om vad Sverige r, de kan absolut inget om Sverige etc dremot pratar de flyttande "kinesiska" och kan mycket om Kina precis som andra barn i Kina. Menar du d att dessa mnniskor som inte ens vet vad Sverige r fortfarande r svenskar? Nej att mnniskor r det de anser sig vara r betydligt mer logiskt. Drfr bryr jag mig inte om svenskar nu skulle vara i "minoritet" i Sverige. Det betyder bara att en minoritet av de som bor i Sverige anser sig vara svenskar. Varfr skulle jag bry mig om det? Det kanske redan r s idag vem vet, jag har inte koll p vad alla mnniskor som bor i Sverige anser sig vara.
Ska vi kolla mnga generationer framt s kan det hnda saker. Om vi fortfarande utgr frn att de endast skaffar barn med varandra kommer de fortfarande att ha svensk hrstamning. Om vi ltsas att frldrarna vgrar fra vidare eller bertta det minsta om sitt kulturarv och ursprung(varfr skulle ngon frlder gra det?) till sina barn och att de svenska barnen endast lr sig kinesiska och det kinesiska kulturarvet kommer de fortfarande ha svenskt ursprung. Givetvis r ingenting statiskt likas den svenska genetiken, s p lng sikt, om det uppstr vissa mutationer pga de helt skiljda geografiska positionerna s kan man s smningom anse att ett nytt folk uppsttt.
Dessa svenskar kommer aldrig att bli kineser oavsett, om vi kollar p mycket lng sikt r det mjligt att deras genetik brjar skilja sig frn svenskarna i Sverige, det betyder inte att de blivit kineser, utan snarare ett eget folk med rtter frn den svenska folkgruppen.