Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Bryr mig inte. Alla mnniskor r i grunden lika dumma s vad spelar det fr roll egentligen?
Fr en egoist eller materialist s spelar det ju ingen strre roll, nej. Men enligt mitt stt att se p saken s r det varje mnniskas plikt att frska skerstlla sin egna folkgrupps fort- och verlevnad.
Vilka r vi d frpliktade, vari ligger plikten att frska undvika ett de dr svenskar kan komma att bli en minoritet i Sverige? Jag menar att det finns tre olika "grupper", som vi br ett ansvar fr:
Tidigare generationers svenskar - varje generation ur en viss folkgrupp r en vidareprodukt av tidigare generationer ur samma folkgrupp. Likt ett trds yttersta rsringar, s r det vi som lever nu som r det yttersta lagret av trdet/folkgruppen. Det r tack vare tidigare generationers, eller rsringars, arbete som gr att vi lever idag, och d r det ocks vrat ansvar att, s gott det gr, frvalta detta arv. Vi r barken p ett trd, kan man sga, och om man skalar bort barken s kar risken att hela trdet blir infekterat av svamprta, och p sikt dr ut.
Nstkommande generationers svenskar - ska vi forststta med trd-liknelsen, s r ju ocks barken beroende av sjlva trdet (rtterna o.s.v.) fr att verleva. Barn mr bra av att vxa upp med en stark (etnisk) identitet, stolthet och traditioner, och mr dligt av rotlshet (detta r vetenskapligt bevisat [
klla]).
Vrlsarvet - om man verkligen tycker att mngfald r ngot positivt, s kunde man kanske tycka att den svenska kulturen och det svenska folket r en del av denna mngfald. Om stora barrirrevet, Egyptens pyramider och diverse utdende folkslag och sprk i Amerika kan rknas som vrldsarv, borde naturligtvis ocks Sverige rknas dit (eller?).