Resultat: VILL ni (svenskar) bli en minoritet i Sverige?
Jag r svensk och vill att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
4,81%
24 röster
Jag r inte svensk och vill att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
1,60%
8 röster
Jag r svensk och vill inte att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
76,15%
380 röster
Jag r inte svensk och vill inte att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
10,02%
50 röster
Bryr mig inte
7,41%
37 röster
2011-09-01, 11:01
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine.Atrebatum
Men skrp dig. Din mngkulturalistiska stndpunkt till trots, s kan du fan inte vara s naiv att du medvetet frnekar att svenskar som etniskt folk r vita. Sger du d p samma gng att majoritetsbefolkningen i Rwanda (Rhodesia) inte r svarta, bara fr att det ven finns en vit minoritet som ursprungligen kommer frn Europa? Givetvis r svenskar mer nordbor rent etnogenetiskt n vad afrikaner r, lika mycket som "etniska" afrikaner r mer afrikaner n vad europeiska ttlingar r.
Svenskhet r ingen etnicitet utan en nationalitet och identitet.
Citera
2011-09-01, 11:50
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika

Identitetsbegreppet r kopplat till etnicitetsbegreppet.
Citera
2011-09-01, 15:40
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrkantig_boll
Bryr mig inte. Alla mnniskor r i grunden lika dumma s vad spelar det fr roll egentligen?

Fr en egoist eller materialist s spelar det ju ingen strre roll, nej. Men enligt mitt stt att se p saken s r det varje mnniskas plikt att frska skerstlla sin egna folkgrupps fort- och verlevnad.
Vilka r vi d frpliktade, vari ligger plikten att frska undvika ett de dr svenskar kan komma att bli en minoritet i Sverige? Jag menar att det finns tre olika "grupper", som vi br ett ansvar fr:

Tidigare generationers svenskar - varje generation ur en viss folkgrupp r en vidareprodukt av tidigare generationer ur samma folkgrupp. Likt ett trds yttersta rsringar, s r det vi som lever nu som r det yttersta lagret av trdet/folkgruppen. Det r tack vare tidigare generationers, eller rsringars, arbete som gr att vi lever idag, och d r det ocks vrat ansvar att, s gott det gr, frvalta detta arv. Vi r barken p ett trd, kan man sga, och om man skalar bort barken s kar risken att hela trdet blir infekterat av svamprta, och p sikt dr ut.

Nstkommande generationers svenskar - ska vi forststta med trd-liknelsen, s r ju ocks barken beroende av sjlva trdet (rtterna o.s.v.) fr att verleva. Barn mr bra av att vxa upp med en stark (etnisk) identitet, stolthet och traditioner, och mr dligt av rotlshet (detta r vetenskapligt bevisat [klla]).

Vrlsarvet - om man verkligen tycker att mngfald r ngot positivt, s kunde man kanske tycka att den svenska kulturen och det svenska folket r en del av denna mngfald. Om stora barrirrevet, Egyptens pyramider och diverse utdende folkslag och sprk i Amerika kan rknas som vrldsarv, borde naturligtvis ocks Sverige rknas dit (eller?).
Senast redigerad av Lantbruk 2011-09-01 kl. 15:43.
Citera
2011-09-01, 15:40
Medlem
DoctorDeaths avatar
Citat:
Hur kommer det d sig att de flesta (riktiga) svenskar r genetiskt lika, men olika frn t.ex. en italienare? Och om du inte tror p ngon specifik svensk etnicitet, d mste du vl tminstone erknna en nordeuropeisk, eller?
Citera
2011-09-01, 16:37
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorDeath
Hur kommer det d sig att de flesta (riktiga) svenskar r genetiskt lika, men olika frn t.ex. en italienare? Och om du inte tror p ngon specifik svensk etnicitet, d mste du vl tminstone erknna en nordeuropeisk, eller?
Att vi har olika yttre utseende vore en dumhet att frneka.

Fr vrigt r det statistiska resultatet beklagande.
Citera
2011-09-01, 16:55
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Att vi har olika yttre utseende vore en dumhet att frneka.

Fr vrigt r det statistiska resultatet beklagande.
Varfr ska inte svenskar f ha ett eget hem att leva i, f utva sjlvstyre, ha makt ver sitt eget de, f bevara sitt eget folk och konservera och utveckla sin egen kultur ifred? Liksom alla andra folk i hela vrlden?
Citera
2011-09-01, 17:11
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Varfr ska inte svenskar f ha ett eget hem att leva i, f utva sjlvstyre, ha makt ver sitt eget de, f bevara sitt eget folk och konservera och utveckla sin egen kultur ifred? Liksom alla andra folk i hela vrlden?
Ja det kan man verkligen frga sig! Dr drmde du spiken p huvudet.
Citera
2011-09-01, 18:46
Medlem
Pokedexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately

Hmm, du resonerar som en nazist. Nazister ser nedvrderande p andra folkgrupper.
Citera
2011-09-01, 19:10
Medlem
SummaSummarums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pokedex
Hmm, du resonerar som en nazist. Nazister ser nedvrderande p andra folkgrupper.
Hur ser du det som nedvrderande? Alla folk har ju den rtten sade han. Indianer som svenskar. Man kan respektera andra kulturer fr det. Man kan eller behver dock inte gilla alla kulturer lika mycket. There is no place like home.
Citera
2011-09-01, 19:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Jag vet faktiskt inte om den hr statistiken, specifikt, har diskuterats p FB. Hursomhelst, klickar ni p lnken s mrker ni att utvecklingen gr i en klar riktning; svenskarna hller p att bli en (potentiellt frfljd) minoritet i Sverige (samma trend mrker vi av ven i andra vstlnder).

Som svensk s tycker jag att det hr r den absolut viktigaste frgan vi i Sverige str infr, och jag kan inte begripa att s f verkar bry sig. S jag stller frgan (till svenskarna d), VILL ni bli en minoritet i Sverige?

Men lilla vn frst mste man veta vem som r svensk? Vem r svensk enligt dig? Hur fan ska jag rsta om inte frutstningarna inte r klara?
Senast redigerad av containerinfo 2011-09-01 kl. 19:21.
Citera
2011-09-01, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SummaSummarum
Hur ser du det som nedvrderande? Alla folk har ju den rtten sade han. Indianer som svenskar. Man kan respektera andra kulturer fr det. Man kan eller behver dock inte gilla alla kulturer lika mycket. There is no place like home.
Jo hller med. There is no place like home. r man WT s r man.
Citera
2011-09-01, 19:23
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av containerinfo
Men lilla vn frst mste man veta vem som r svensk? Vem r svensk enligt dig? Hur fan ska jag rsta om inte frutstningarna inte r klara?

Fr tusende gngen, de som har svenskt/nordeuropeiskt ursprung, talar svenska som (enda) modersml och identifierar sig som svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in