Resultat: VILL ni (svenskar) bli en minoritet i Sverige?
Jag r svensk och vill att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
4,81%
24 röster
Jag r inte svensk och vill att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
1,60%
8 röster
Jag r svensk och vill inte att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
76,15%
380 röster
Jag r inte svensk och vill inte att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
10,02%
50 röster
Bryr mig inte
7,41%
37 röster
2011-08-08, 16:03
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Och om invandrarna sjlva inte anser sig vara svenskar?
Du r det du anser dig vara?
Citera
2011-08-08, 16:04
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Du r det du anser dig vara?
Jag anser mig vara en katt.
Citera
2011-08-09, 15:22
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Jag anser mig vara en katt.
Du r dock fortfarande en mnniska. Att vara svensk r ine som att vara mnniska eller katt. Utan det r som t.ex. om du r AIK:are eller MFF:are det r ngot som du sjlv bestmmer som utgr ifrn vad du tycker.
Citera
2011-08-09, 15:36
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Du r dock fortfarande en mnniska.
Nu sger du emot dig sjlv, hur ska du ha det?
Nej, etnicitet r inte som att vlja favoritlag, etnicitet r att tillhra en folkstam med gemensamt arv.
Du urholkar den judiske identiteten lika mycket som den svenska med dina rasistiska sikter.
Citera
2011-08-09, 15:45
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Nu sger du emot dig sjlv, hur ska du ha det?
Nej, etnicitet r inte som att vlja favoritlag, etnicitet r att tillhra en folkstam med gemensamt arv.
Du urholkar den judiske identiteten lika mycket som den svenska med dina rasistiska sikter.
Varfr skulle det vara rasistiskt att anse att du r det du anser dig vara? Det kallas siktsfrihet och yttrandefrihet samt tryckfrihet. Om du anser dig vara svensk, aik:are eller te lskare r du det, det finns inga objektiva definitioner av dessa saker utan det r ngot som du sjlv kan bestmma ver. Medan t.ex. om du r katt eller mnniska kan bestmmas objektivt genom biologi. Sedan kanske ngon annan har en annan sikt och det r sjlvklart ocks OK d detta r relativt eftersom att det inte r objektivt definierbart. Det blir dock lite konstigt om du sger att du t.ex. tycker om pplen och ngon annan sger att nej det gr du inte alls.
Citera
2011-08-09, 15:47
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Varfr skulle det vara rasistiskt att anse att du r det du anser dig vara? Det kallas siktsfrihet och yttrandefrihet samt tryckfrihet. Om du anser dig vara svensk, aik:are eller te lskare r du det, det finns inga objektiva definitioner av dessa saker utan det r ngot som du sjlv kan bestmma ver. Medan t.ex. om du r katt eller mnniska kan bestmmas objektivt genom biologi. Sedan kanske ngon annan har en annan sikt och det r sjlvklart ocks OK d detta r relativt eftersom att det inte r objektivt definierbart. Det blir dock lite konstigt om du sger att du t.ex. tycker om pplen och ngon annan sger att nej det gr du inte alls.

Man kan ocks bestmma vilken folkgrupp man tillhr genom biologi. Till och med CIA talar om nordiska typer:

Citat:
Nationality:

noun: Spaniard(s)
adjective: Spanish

Ethnic groups:

composite of Mediterranean and Nordic types
https://www.cia.gov/library/publicat.../geos/sp.html#
Citera
2011-08-09, 15:55
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Du r rasistisk fr att du urholkar den kurdiska, samiska och judiska identiteten och frnekar dem deras gemensama arv.
Citera
2011-08-09, 16:02
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Man kan ocks bestmma vilken folkstam en mnniska tillhr objektivt genom biologi, hrt talas om populationsgenetik?
Citera
2011-08-09, 16:19
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Man kan ocks bestmma vilken folkstam en mnniska tillhr objektivt genom biologi, hrt talas om populationsgenetik?
Det har dock inget att gra med om du r svensk eller inte. Om vi flyttar 10 svenska familjer till t,ex, Kina sedan fr de leva dr i 500 r generation efter generation de r precis som vilken kines som helst efter ngra generationer och de vet inte ens vad Sverige r. De f dock bara barn med varandra. Sedan gr vi ditt 25 generationer senare eller vad det nu r. De ursprungliga personernas barnbarnabrnabrnabarnbarns... har ingen aning om vad Sverige r, de kan absolut inget om Sverige etc dremot pratar de flyttande "kinesiska" och kan mycket om Kina precis som andra barn i Kina. Menar du d att dessa mnniskor som inte ens vet vad Sverige r fortfarande r svenskar? Nej att mnniskor r det de anser sig vara r betydligt mer logiskt. Drfr bryr jag mig inte om svenskar nu skulle vara i "minoritet" i Sverige. Det betyder bara att en minoritet av de som bor i Sverige anser sig vara svenskar. Varfr skulle jag bry mig om det? Det kanske redan r s idag vem vet, jag har inte koll p vad alla mnniskor som bor i Sverige anser sig vara.
Citera
2011-08-09, 16:23
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Det har dock inget att gra med om du r svensk eller inte. Om vi flyttar 10 svenska familjer till t,ex, Kina sedan fr de leva dr i 500 r generation efter generation de r precis som vilken kines som helst efter ngra generationer och de vet inte ens vad Sverige r. De f dock bara barn med varandra. Sedan gr vi ditt 25 generationer senare eller vad det nu r. De ursprungliga personernas barnbarnabrnabrnabarnbarns... har ingen aning om vad Sverige r, de kan absolut inget om Sverige etc dremot pratar de flyttande "kinesiska" och kan mycket om Kina precis som andra barn i Kina. Menar du d att dessa mnniskor som inte ens vet vad Sverige r fortfarande r svenskar? Nej att mnniskor r det de anser sig vara r betydligt mer logiskt. Drfr bryr jag mig inte om svenskar nu skulle vara i "minoritet" i Sverige. Det betyder bara att en minoritet av de som bor i Sverige anser sig vara svenskar. Varfr skulle jag bry mig om det? Det kanske redan r s idag vem vet, jag har inte koll p vad alla mnniskor som bor i Sverige anser sig vara.
Bara fr att jag flyttar till Kina och tar till mig kinesiska seder och kultur betyder inte att mina frfder blir kineser helt pltsligt.
Det gr utmrkt att beundra kinesisk kultur, det betyder dock inte att du helt pltsligt har ett kinesiskt kulturarv, p samma stt som din far ej helt pltsligt har en gitarr liggande p vinden som du rver bara fr att du brjat intressera dig fr gitarrspelande.
Senast redigerad av NyanNyan 2011-08-09 kl. 16:25.
Citera
2011-08-09, 16:39
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Bara fr att jag flyttar till Kina och tar till mig kinesiska seder och kultur betyder inte att mina frfder blir kineser helt pltsligt.
Det gr utmrkt att beundra kinesisk kultur, det betyder dock inte att du helt pltsligt har ett kinesiskt kulturarv, p samma stt som din far ej helt pltsligt har en gitarr liggande p vinden som du rver bara fr att du brjat intressera dig fr gitarrspelande.
Men nu pratar vi ju inte om dig utan dina barn barn barn barn barn barn barn barn barn barn barns barn ... 25 generationer senare. Ditt pstende att dessa r svenskar ven om de inte ens vet vad Sverige r och all dess slkt levt i Kina i 500 r r helt absurt. Nej alla som anser sig vara svenskar r svenskar och om alla som lever i Sverige r svenskar eller ingen r det r helt irrelevant.
Senast redigerad av orzion-2.0 2011-08-09 kl. 16:43.
Citera
2011-08-09, 16:46
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Men nu pratar vi ju inte om dig utan dina barn barn barn barn barn barn barn barn barn barn barns barn ... 25 generationer senare.
De kan sjlvklart bli kineser med svenskt pbr om jag skaffar barn med en kinesiska vill sga, sjlv kommer jag dock alltid frbli svensk etniskt, tills motsatsen r bevisad via slktforskning, vare sig jag vill eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in