Flashback bygger pepparkakshus!
Resultat: VILL ni (svenskar) bli en minoritet i Sverige?
Jag är svensk och vill att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
4,81%
24 röster
Jag är inte svensk och vill att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
1,60%
8 röster
Jag är svensk och vill inte att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
76,15%
380 röster
Jag är inte svensk och vill inte att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
10,02%
50 röster
Bryr mig inte
7,41%
37 röster
2011-08-08, 16:03
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Och om invandrarna själva inte anser sig vara svenskar?
Du är det du anser dig vara?
Citera
2011-08-08, 16:04
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Du är det du anser dig vara?
Jag anser mig vara en katt.
Citera
2011-08-09, 15:22
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Jag anser mig vara en katt.
Du är dock fortfarande en människa. Att vara svensk är ine som att vara människa eller katt. Utan det är som t.ex. om du är AIK:are eller MFF:are det är något som du själv bestämmer som utgår ifrån vad du tycker.
Citera
2011-08-09, 15:36
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Du är dock fortfarande en människa.
Nu säger du emot dig själv, hur ska du ha det?
Nej, etnicitet är inte som att välja favoritlag, etnicitet är att tillhöra en folkstam med gemensamt arv.
Du urholkar den judiske identiteten lika mycket som den svenska med dina rasistiska åsikter.
Citera
2011-08-09, 15:45
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Nu säger du emot dig själv, hur ska du ha det?
Nej, etnicitet är inte som att välja favoritlag, etnicitet är att tillhöra en folkstam med gemensamt arv.
Du urholkar den judiske identiteten lika mycket som den svenska med dina rasistiska åsikter.
Varför skulle det vara rasistiskt att anse att du är det du anser dig vara? Det kallas åsiktsfrihet och yttrandefrihet samt tryckfrihet. Om du anser dig vara svensk, aik:are eller te älskare är du det, det finns inga objektiva definitioner av dessa saker utan det är något som du själv kan bestämma över. Medan t.ex. om du är katt eller människa kan bestämmas objektivt genom biologi. Sedan kanske någon annan har en annan åsikt och det är självklart också OK då detta är relativt eftersom att det inte är objektivt definierbart. Det blir dock lite konstigt om du säger att du t.ex. tycker om äpplen och någon annan säger att nej det gör du inte alls.
Citera
2011-08-09, 15:47
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Varför skulle det vara rasistiskt att anse att du är det du anser dig vara? Det kallas åsiktsfrihet och yttrandefrihet samt tryckfrihet. Om du anser dig vara svensk, aik:are eller te älskare är du det, det finns inga objektiva definitioner av dessa saker utan det är något som du själv kan bestämma över. Medan t.ex. om du är katt eller människa kan bestämmas objektivt genom biologi. Sedan kanske någon annan har en annan åsikt och det är självklart också OK då detta är relativt eftersom att det inte är objektivt definierbart. Det blir dock lite konstigt om du säger att du t.ex. tycker om äpplen och någon annan säger att nej det gör du inte alls.

Man kan också bestämma vilken folkgrupp man tillhör genom biologi. Till och med CIA talar om nordiska typer:

Citat:
Nationality:

noun: Spaniard(s)
adjective: Spanish

Ethnic groups:

composite of Mediterranean and Nordic types
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/sp.html#
Citera
2011-08-09, 15:55
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Du är rasistisk för att du urholkar den kurdiska, samiska och judiska identiteten och förnekar dem deras gemensama arv.
Citera
2011-08-09, 16:02
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Man kan också bestämma vilken folkstam en människa tillhör objektivt genom biologi, hört talas om populationsgenetik?
Citera
2011-08-09, 16:19
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Man kan också bestämma vilken folkstam en människa tillhör objektivt genom biologi, hört talas om populationsgenetik?
Det har dock inget att göra med om du är svensk eller inte. Om vi flyttar 10 svenska familjer till t,ex, Kina sedan får de leva där i 500 år generation efter generation de är precis som vilken kines som helst efter några generationer och de vet inte ens vad Sverige är. De få dock bara barn med varandra. Sedan går vi ditt 25 generationer senare eller vad det nu är. De ursprungliga personernas barnbarnabrnabrnabarnbarns... har ingen aning om vad Sverige är, de kan absolut inget om Sverige etc däremot pratar de flyttande "kinesiska" och kan mycket om Kina precis som andra barn i Kina. Menar du då att dessa människor som inte ens vet vad Sverige är fortfarande är svenskar? Nej att människor är det de anser sig vara är betydligt mer logiskt. Därför bryr jag mig inte om svenskar nu skulle vara i "minoritet" i Sverige. Det betyder bara att en minoritet av de som bor i Sverige anser sig vara svenskar. Varför skulle jag bry mig om det? Det kanske redan är så idag vem vet, jag har inte koll på vad alla människor som bor i Sverige anser sig vara.
Citera
2011-08-09, 16:23
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Det har dock inget att göra med om du är svensk eller inte. Om vi flyttar 10 svenska familjer till t,ex, Kina sedan får de leva där i 500 år generation efter generation de är precis som vilken kines som helst efter några generationer och de vet inte ens vad Sverige är. De få dock bara barn med varandra. Sedan går vi ditt 25 generationer senare eller vad det nu är. De ursprungliga personernas barnbarnabrnabrnabarnbarns... har ingen aning om vad Sverige är, de kan absolut inget om Sverige etc däremot pratar de flyttande "kinesiska" och kan mycket om Kina precis som andra barn i Kina. Menar du då att dessa människor som inte ens vet vad Sverige är fortfarande är svenskar? Nej att människor är det de anser sig vara är betydligt mer logiskt. Därför bryr jag mig inte om svenskar nu skulle vara i "minoritet" i Sverige. Det betyder bara att en minoritet av de som bor i Sverige anser sig vara svenskar. Varför skulle jag bry mig om det? Det kanske redan är så idag vem vet, jag har inte koll på vad alla människor som bor i Sverige anser sig vara.
Bara för att jag flyttar till Kina och tar till mig kinesiska seder och kultur betyder inte att mina förfäder blir kineser helt plötsligt.
Det går utmärkt att beundra kinesisk kultur, det betyder dock inte att du helt plötsligt har ett kinesiskt kulturarv, på samma sätt som din far ej helt plötsligt har en gitarr liggande på vinden som du ärver bara för att du börjat intressera dig för gitarrspelande.
Senast redigerad av NyanNyan 2011-08-09 kl. 16:25.
Citera
2011-08-09, 16:39
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Bara för att jag flyttar till Kina och tar till mig kinesiska seder och kultur betyder inte att mina förfäder blir kineser helt plötsligt.
Det går utmärkt att beundra kinesisk kultur, det betyder dock inte att du helt plötsligt har ett kinesiskt kulturarv, på samma sätt som din far ej helt plötsligt har en gitarr liggande på vinden som du ärver bara för att du börjat intressera dig för gitarrspelande.
Men nu pratar vi ju inte om dig utan dina barn barn barn barn barn barn barn barn barn barn barns barn ... 25 generationer senare. Ditt påstående att dessa är svenskar även om de inte ens vet vad Sverige är och all dess släkt levt i Kina i 500 år är helt absurt. Nej alla som anser sig vara svenskar är svenskar och om alla som lever i Sverige är svenskar eller ingen är det är helt irrelevant.
Senast redigerad av orzion-2.0 2011-08-09 kl. 16:43.
Citera
2011-08-09, 16:46
Medlem
NyanNyans avatar
Citat:
Men nu pratar vi ju inte om dig utan dina barn barn barn barn barn barn barn barn barn barn barns barn ... 25 generationer senare.
De kan självklart bli kineser med svenskt påbrå om jag skaffar barn med en kinesiska vill säga, själv kommer jag dock alltid förbli svensk etniskt, tills motsatsen är bevisad via släktforskning, vare sig jag vill eller inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in