Citat:
Ursprungligen postat av Ghostdancer
Innan jag börjar, tack för att du tagit dig tid att svara mig utförligt, det uppskattas även om jag är oenig med dig i mycket.
1. Tidigare kultur, utseenden, traditioner, normer och värderingar är bara viktiga för mig om de överträffar nya värderingar. Att de är "gamla" har inget som helst värde för mig. De som för arten framåt på lång sikt, är de jag vill ha i framtiden.
2. Oavsett vem min partner är (givet att partnern är människa) kommer jag se 50% av mig själv i barnet och det kommer dela 50% av mina gener, om vi får tro genetiken som vetenskapsområde.
Javisst, men ditt rasblandade barn kommer ha drag som är väldigt olik dig själv. För min del vill jag kunna se likheter hos mina barn, jag vill även föra vidare andra saker såsom traditioner och normer, gemensamma högtider så att du får ett närmre band med barnet annat än genetiskt. Likaså vill jag att det svenska finnas vita svenska samhällen i framtiden, då man helt enkelt vill att människor som är lik en själv ska finnas även i framtiden.
Citat:
Med "vi" menar jag alla människor på planeten.
Javisst, men varför måste vi fokusera på hela arten?
Citat:
Jag uttalar mig inte i frågan om rasernas skillnader i intellekt, då forskningen är ganska bristfällig på området. Jag vet att skillnader uppmätts så jag utesluter inte att det faktiskt är så. Vad jag däremot tror är att européns intellekt och organiseringsförmåga mycket väl kan vara resultatet av miljö, som av gener. Att säga att "grupp A har mer pengar än grupp B, alltså måste grupp A ha högre nedärvd intelligens" är inte så intelligent. Inte innan man uteslutit alla andra variabler som kultur, geopolitiska förhållanden, uppväxtmiljö, resurser osv, osv... Det är den eviga frågan om "nature vs nurture".
Alltså är det svårt att svara på frågan, men visst är genetisk fallenhet för större kognitiva förmågor en mycket viktigt överlevnadsfaktor.
Visst, man kan inte biokemiskt exakt säga hur mycket som är genetik ännu. Dock finns det mycket som tyder på det, exempelvis vid adoptionsstudier med svarta barn till vita familjer så hade de svarta barnen fortfarande markant lägre resultat på IQ-tester än vanliga vita barn i vanliga vita familjer, och vid tvillingstudier så uppvisade tvillingar som var separerade sedan födsel mycket närmre resultat i IQ än syskon som växt upp i samma hem.
Helt enkelt, ser du inte det som att du lägger alla ägg i samma korg genom att blanda bort alla raser? Är inte din metod farligare än att bevara folkslags nationer homogena?
Citat:
Om vi lämnar afrikanerna därhän, anser du att det är ok att blanda asiater och vita? Om vi hypotetiskt tror att asiater också är smarta?
Om vi tittar rent att kunna upprätthålla tekniskt utvecklade civilisationer så finns det inte mycket som tyder på att en blandning av vita och östasiater är skadligt.
Citat:
Jag är helt enig med att den hjälp du beskriver inte på något sätt adresserar problemet med befolkningsökning.
Vad är ditt förslag då?
Citat:
Man kan vända på din argumentation och lika gärna säga att miljötänket blandas in i de andra färgerna. Vi kan också anta att de kulturellt högst utvecklades åsikter sannolikt blir de förhärskande i sådana blandningar.
Lika gärna? Antar du inte lite mycket nu? Varför skulle vit kultur bevaras om vita försvinner? Vad har du för stöd för tesen att den "kulturellt högst utvecklade åsikten kommer att bli förhärskande"? Vad har du att säga om exempelvis den förhärskande anti-vetenskapliga åsikten i Västvärlden kring biologi och etnicitet? Där genetiska resultat, kriminalstatistik, osv aldrig tas upp för de är obekväma för ideologin? Där trots att statliga instituts egen statistik säger att ingen faktor såsom socioekonomi, bakgrund i konfliktområde, invandringssituationen i sig, utbildningsbakgrund eller liknande kan förklara skillnaderna, så fortsätter de alla offentligt att hävda att det inte är genetik eller kultur och avfärdar alla andra som hatiska extremister till rasister? Eller för den delen där kritik mot judar eller andra grupper stigmatiseras och illegaliseras? Där ifrågasättande av den s.k Förintelsen, vad som hände och hur det gick till, kan skicka dig till fängelse?
Denna anti-vetenskapliga och anti-intellektuella förhärskande åsikt i Västvärlden, är inte det ett enda starkt motbevis mot din tes?
Citat:
När grupper inte blandas uppstår konflikter och ingrodda tankemönster cementeras (första och ibland andra generationens invandrare i Sverige har många exempel på motvilja mot blandning, liksom svenska rasister). Det brukar ta ett par generationer innan befolkningar börjar smälta ihop, men det sker ofta till sist.
Se ovan.
När grupper blandas uppstår konflikter, det är ju sådan hela historien ser ut. Tycker du att homogena Japan och Sydkorea verkar ha några problem?
Citat:
Jag är enig med dig att det har gjorts insatser i den riktningen, men långt ifrån tillräckligt. Att det inte har gett resultat ser jag, till skillnad från dig, som en indikation på att insatserna inte varit tillräckliga, och inte att "negrer" är omöjliga att utbilda.
Men snälla rara nån. Finns det något som tyder på att svarta har utvecklats något nämnvärt? Inte i deras egna länder någonstans, och ingenstans i alla Västländer har de kommit någonstans utan är på samhällets botten, låg ekonomisk standard, mycket kriminalitet, våld, har skräpiga områden, osv.
Kanske ska vi se om något är lönt, innan vi lägger ännu mer av resurser åt det hållet? Eller är det inte slöseri med resurser annars?
Citat:
Bättre än ingen global styrning alls. Men decentralisering står ju som namnet antyder i motsats till centralisering.
Låt mig omformulera. Ett globalt samarbete kring klimat- och miljöförändringar med fortsatt bevara etniskt homogena länder. Varför inte det? Etniskt homogena länder är mer stabila, med mindre konflikter och motsättningar, tillskillnad från när du blandar ihop allt som du får konflikter och hat.
Citat:
Att outbildat folk från outvecklade skitländer inte vill blanda sig med andra raser har jag full förståelse för (eftersom de som regel är mindre kunniga och har föråldrade värderingar). Att en del svenskar håller sig med samma åsikter är lite oroväckande.
Varför det? Det är sunt att bevara etniciteter, det är så du skapar stabilitet. Stabilitet är viktigt för trygghet och att länder ska ha harmoniska tillstånd.
Citat:
Att väldigt få tänker som jag ser jag inte som hållbar bevisning för att mina ståndpunkter är felaktiga, utan snarare som grundproblemet till den situation världen står inför. Om vi hade använt den argumentationen (ingen annan tycker som du, ergo du har fel), skulle vi fortfarande vandra runt på savannen med en klubba i näven.
Du misstolkar. Jag säger att väldigt få tänker som dig, och därför kommer din idé att misslyckas. I princip alla människor vill inte blanda bort sig själva utan vill bevara sitt folk. Ska du ändå tvångsblanda ihop folk kommer det sluta i konflikter, våld och död.
Citat:
Att gå emot människans natur är ju det som gjort oss till planetens härskare. Motsatsen till natur kan sägas vara kultur. Till och med du argumenterade ju för att det är det som gjort den vita mannen starkast bland raserna. Vi har frångått våra naturliga instinkter i störst utsträckning och det har gjort oss till herre på täppan. Så det argumentet övertygar inte mig.
Att du avslutar med vilda Nostradamus-prediktioner som är omöjliga att motbevisa, tycker jag är lite synd, då din argumentation i början höll mycket högre kvalité. Men som sagt, jag är inte alltid heller helt vetenskaplig, så det är lugnt.
Du missförstår. Med människans natur menar jag de drifter vi har, och en starkt drift inom nästan alla människor är att bevara sin folkgrupp, att bo bland sina egna etniska fränder och utveckla dess kultur och samhälle, få barn inom sin etniska grupp, osv. Det är även det en naturlig instinkt. Likaså som det är en naturlig instinkt hos vita att tänka, planera, samla ihop och organisera, då detta är vad som präglat de europeiska människornas evolution i de kalla klimaten, råa miljöerna och bistra resursperioderna.
Du måste, vare sig du vill eller inte, anpassa dig efter människors inneboende instinkter för att komma någonvart. Försöker du blanda ihop så får du kaos och konflikter, såsom exempelvis i Jugoslavien som bara är ett exempel.