Resultat: VILL ni (svenskar) bli en minoritet i Sverige?
Jag r svensk och vill att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
4,81%
24 röster
Jag r inte svensk och vill att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
1,60%
8 röster
Jag r svensk och vill inte att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
76,15%
380 röster
Jag r inte svensk och vill inte att svenskar ska bli en minoritet i Sverige
10,02%
50 röster
Bryr mig inte
7,41%
37 röster
2012-10-26, 00:35
Medlem
Christopher.s avatar
Fr att se det lite pragmatiskt, jag r inte underklass och drabbas inte av konsekvenserna av detta. Med min bildning, mitt kapital och min bakgrund klarar jag mig vart jag mig n i vrlden vnder. Jag har inget emot invandrare i sig, jag trivs dock bttre bland europer. Med detta sagt ser jag ett Sverige som kommer se ut som sydamerika.

Med detta sagt, s lnge det rder fri rrlighet osv s kan jag leva i ett mngkulturellt Sverige frutsatt att skatterna minskar etc. Europa har jag kommit fram till r en vldigt skn livlina om Sverige blir ohllbart att bo kvar i.

Med detta sagt r att jag inte vrderar dagens svenska kultur som ngot vrt att bevara. Idol, supa skallen av sig p helger samt queerfeminism r ngot jag kan leva utan. Hade vi haft en hgstende kultur hade jag kanske brytt mig mer.
Citera
2012-10-26, 01:19
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostdancer
Innan jag brjar, tack fr att du tagit dig tid att svara mig utfrligt, det uppskattas ven om jag r oenig med dig i mycket.

1. Tidigare kultur, utseenden, traditioner, normer och vrderingar r bara viktiga fr mig om de vertrffar nya vrderingar. Att de r "gamla" har inget som helst vrde fr mig. De som fr arten framt p lng sikt, r de jag vill ha i framtiden.

2. Oavsett vem min partner r (givet att partnern r mnniska) kommer jag se 50% av mig sjlv i barnet och det kommer dela 50% av mina gener, om vi fr tro genetiken som vetenskapsomrde.
Javisst, men ditt rasblandade barn kommer ha drag som r vldigt olik dig sjlv. Fr min del vill jag kunna se likheter hos mina barn, jag vill ven fra vidare andra saker ssom traditioner och normer, gemensamma hgtider s att du fr ett nrmre band med barnet annat n genetiskt. Likas vill jag att det svenska finnas vita svenska samhllen i framtiden, d man helt enkelt vill att mnniskor som r lik en sjlv ska finnas ven i framtiden.
Citat:
Med "vi" menar jag alla mnniskor p planeten.
Javisst, men varfr mste vi fokusera p hela arten?
Citat:
Jag uttalar mig inte i frgan om rasernas skillnader i intellekt, d forskningen r ganska bristfllig p omrdet. Jag vet att skillnader uppmtts s jag utesluter inte att det faktiskt r s. Vad jag dremot tror r att europns intellekt och organiseringsfrmga mycket vl kan vara resultatet av milj, som av gener. Att sga att "grupp A har mer pengar n grupp B, allts mste grupp A ha hgre nedrvd intelligens" r inte s intelligent. Inte innan man uteslutit alla andra variabler som kultur, geopolitiska frhllanden, uppvxtmilj, resurser osv, osv... Det r den eviga frgan om "nature vs nurture".

Allts r det svrt att svara p frgan, men visst r genetisk fallenhet fr strre kognitiva frmgor en mycket viktigt verlevnadsfaktor.
Visst, man kan inte biokemiskt exakt sga hur mycket som r genetik nnu. Dock finns det mycket som tyder p det, exempelvis vid adoptionsstudier med svarta barn till vita familjer s hade de svarta barnen fortfarande markant lgre resultat p IQ-tester n vanliga vita barn i vanliga vita familjer, och vid tvillingstudier s uppvisade tvillingar som var separerade sedan fdsel mycket nrmre resultat i IQ n syskon som vxt upp i samma hem.

Helt enkelt, ser du inte det som att du lgger alla gg i samma korg genom att blanda bort alla raser? r inte din metod farligare n att bevara folkslags nationer homogena?
Citat:
Om vi lmnar afrikanerna drhn, anser du att det r ok att blanda asiater och vita? Om vi hypotetiskt tror att asiater ocks r smarta?
Om vi tittar rent att kunna upprtthlla tekniskt utvecklade civilisationer s finns det inte mycket som tyder p att en blandning av vita och stasiater r skadligt.
Citat:
Jag r helt enig med att den hjlp du beskriver inte p ngot stt adresserar problemet med befolkningskning.
Vad r ditt frslag d?
Citat:
Man kan vnda p din argumentation och lika grna sga att miljtnket blandas in i de andra frgerna. Vi kan ocks anta att de kulturellt hgst utvecklades sikter sannolikt blir de frhrskande i sdana blandningar.
Lika grna? Antar du inte lite mycket nu? Varfr skulle vit kultur bevaras om vita frsvinner? Vad har du fr std fr tesen att den "kulturellt hgst utvecklade sikten kommer att bli frhrskande"? Vad har du att sga om exempelvis den frhrskande anti-vetenskapliga sikten i Vstvrlden kring biologi och etnicitet? Dr genetiska resultat, kriminalstatistik, osv aldrig tas upp fr de r obekvma fr ideologin? Dr trots att statliga instituts egen statistik sger att ingen faktor ssom socioekonomi, bakgrund i konfliktomrde, invandringssituationen i sig, utbildningsbakgrund eller liknande kan frklara skillnaderna, s fortstter de alla offentligt att hvda att det inte r genetik eller kultur och avfrdar alla andra som hatiska extremister till rasister? Eller fr den delen dr kritik mot judar eller andra grupper stigmatiseras och illegaliseras? Dr ifrgasttande av den s.k Frintelsen, vad som hnde och hur det gick till, kan skicka dig till fngelse?

Denna anti-vetenskapliga och anti-intellektuella frhrskande sikt i Vstvrlden, r inte det ett enda starkt motbevis mot din tes?
Citat:
Nr grupper inte blandas uppstr konflikter och ingrodda tankemnster cementeras (frsta och ibland andra generationens invandrare i Sverige har mnga exempel p motvilja mot blandning, liksom svenska rasister). Det brukar ta ett par generationer innan befolkningar brjar smlta ihop, men det sker ofta till sist.

Se ovan.
Nr grupper blandas uppstr konflikter, det r ju sdan hela historien ser ut. Tycker du att homogena Japan och Sydkorea verkar ha ngra problem?
Citat:
Jag r enig med dig att det har gjorts insatser i den riktningen, men lngt ifrn tillrckligt. Att det inte har gett resultat ser jag, till skillnad frn dig, som en indikation p att insatserna inte varit tillrckliga, och inte att "negrer" r omjliga att utbilda.
Men snlla rara nn. Finns det ngot som tyder p att svarta har utvecklats ngot nmnvrt? Inte i deras egna lnder ngonstans, och ingenstans i alla Vstlnder har de kommit ngonstans utan r p samhllets botten, lg ekonomisk standard, mycket kriminalitet, vld, har skrpiga omrden, osv.

Kanske ska vi se om ngot r lnt, innan vi lgger nnu mer av resurser t det hllet? Eller r det inte slseri med resurser annars?
Citat:
Bttre n ingen global styrning alls. Men decentralisering str ju som namnet antyder i motsats till centralisering.
Lt mig omformulera. Ett globalt samarbete kring klimat- och miljfrndringar med fortsatt bevara etniskt homogena lnder. Varfr inte det? Etniskt homogena lnder r mer stabila, med mindre konflikter och motsttningar, tillskillnad frn nr du blandar ihop allt som du fr konflikter och hat.
Citat:
Att outbildat folk frn outvecklade skitlnder inte vill blanda sig med andra raser har jag full frstelse fr (eftersom de som regel r mindre kunniga och har frldrade vrderingar). Att en del svenskar hller sig med samma sikter r lite orovckande.
Varfr det? Det r sunt att bevara etniciteter, det r s du skapar stabilitet. Stabilitet r viktigt fr trygghet och att lnder ska ha harmoniska tillstnd.
Citat:
Att vldigt f tnker som jag ser jag inte som hllbar bevisning fr att mina stndpunkter r felaktiga, utan snarare som grundproblemet till den situation vrlden str infr. Om vi hade anvnt den argumentationen (ingen annan tycker som du, ergo du har fel), skulle vi fortfarande vandra runt p savannen med en klubba i nven.
Du misstolkar. Jag sger att vldigt f tnker som dig, och drfr kommer din id att misslyckas. I princip alla mnniskor vill inte blanda bort sig sjlva utan vill bevara sitt folk. Ska du nd tvngsblanda ihop folk kommer det sluta i konflikter, vld och dd.
Citat:
Att g emot mnniskans natur r ju det som gjort oss till planetens hrskare. Motsatsen till natur kan sgas vara kultur. Till och med du argumenterade ju fr att det r det som gjort den vita mannen starkast bland raserna. Vi har frngtt vra naturliga instinkter i strst utstrckning och det har gjort oss till herre p tppan. S det argumentet vertygar inte mig.

Att du avslutar med vilda Nostradamus-prediktioner som r omjliga att motbevisa, tycker jag r lite synd, d din argumentation i brjan hll mycket hgre kvalit. Men som sagt, jag r inte alltid heller helt vetenskaplig, s det r lugnt.
Du missfrstr. Med mnniskans natur menar jag de drifter vi har, och en starkt drift inom nstan alla mnniskor r att bevara sin folkgrupp, att bo bland sina egna etniska frnder och utveckla dess kultur och samhlle, f barn inom sin etniska grupp, osv. Det r ven det en naturlig instinkt. Likas som det r en naturlig instinkt hos vita att tnka, planera, samla ihop och organisera, d detta r vad som prglat de europeiska mnniskornas evolution i de kalla klimaten, ra miljerna och bistra resursperioderna.

Du mste, vare sig du vill eller inte, anpassa dig efter mnniskors inneboende instinkter fr att komma ngonvart. Frsker du blanda ihop s fr du kaos och konflikter, ssom exempelvis i Jugoslavien som bara r ett exempel.
Citera
2012-10-26, 01:40
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Fr att se det lite pragmatiskt, jag r inte underklass och drabbas inte av konsekvenserna av detta. Med min bildning, mitt kapital och min bakgrund klarar jag mig vart jag mig n i vrlden vnder. Jag har inget emot invandrare i sig, jag trivs dock bttre bland europer. Med detta sagt ser jag ett Sverige som kommer se ut som sydamerika.

Med detta sagt, s lnge det rder fri rrlighet osv s kan jag leva i ett mngkulturellt Sverige frutsatt att skatterna minskar etc. Europa har jag kommit fram till r en vldigt skn livlina om Sverige blir ohllbart att bo kvar i.
Du r vl medveten om att denna stora etniska demografiska frndring sker i hela Vstvrlden, va? Att du mer eller mindre i variande extremt grad har en rasegalitr offentlig dogm som sger att det r vitas fel att mrkerfolk misslyckas i deras lnder, och att drfr mrkerfolk mste slussas in i vita omrden, vita skolor, osv? Att det r vitas skyldighet? Att det klagas p segregation nr vita bor i etniskt homogena omrden?

Sg mig, vart ska du fly i slutndan? Om inte du, s vart ska dina barn bo och vxa upp? Dina barnbarn? I samma framtid r vita en maktls minoritet i alla sina lnder, vilket innebr nnu strre internationell maktlshet, s hur ska vita samhllen kunna skapas i framtiden?
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Med detta sagt r att jag inte vrderar dagens svenska kultur som ngot vrt att bevara. Idol, supa skallen av sig p helger samt queerfeminism r ngot jag kan leva utan. Hade vi haft en hgstende kultur hade jag kanske brytt mig mer.
Nu r det vl knappast de som vill bevara Sverige etniskt homogent de som sger att feminism och andra osunda ider och levnadsstilar som taget frn rap-kulturen r ngonting av vrde, utan tvrtom.

Du fr ju inte heller glmma bort att d det ven kan finnas negativa sidor bland svenskars kultur, seder, normer och levnadsvanor, s finner du dri ven positiva. Exempelvis de positiva sidor som gr att vi har ett tekniskt utvecklat samhlle, med organiserade samhllssystem som r grunden fr det trygga vlstndssamhlle vi lever i. Det r det som r haken. Frsvinner svensk kultur s frsvinner allt dligt, men ven allt bra. Har du stor invandring av frmmande folk, s fr du inte bara eventuella bra saker, utan ven allting dligt.

Har du ett fortsatt etniskt homogent land, s kan du fortfarande utveckla och frndra de delar som du kanske tycker r smre. Fredrar du till helheten den svenska kulturen, eller den arabiska, eller den somaliska, eller den nigerianska? Fr du kan inte bara f allting bra, du fr hela paketet genom de etniska demografiska frndringarna i form av invandring vi ser. Antingen kper du hela paketet, eller s avstr du, det finns inga andra alternativ.
Citera
2012-10-26, 02:15
Medlem
Ghostdancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Javisst, men ditt rasblandade barn kommer ha drag som r vldigt olik dig sjlv. Fr min del vill jag kunna se likheter hos mina barn, jag vill ven fra vidare andra saker ssom traditioner och normer, gemensamma hgtider s att du fr ett nrmre band med barnet annat n genetiskt. Likas vill jag att det svenska finnas vita svenska samhllen i framtiden, d man helt enkelt vill att mnniskor som r lik en sjlv ska finnas ven i framtiden.

Ja hr r smaken helt enkelt delad. Det du anger som viktigt fr dig r inte lika viktigt fr mig. Mitt barn kommer ju dock naturligtvis likna mig enormt i frga om vrderingar och kultur, eftersom det fr med sig 50% av mig. S jag tror vi fr nra band ven om de inte mina traditioner representerar de svenska. Med rasblandning menar jag inte att jag ska befrukta en vilt frmmande kvinna av annan ras och sen trffa barnet 20 r senare. Jag skulle ju i sdana fall vlja ngon vars vrderingar verensstmmer med mina och uppfostra barnet ihop med denna kvinna.

Citat:
Javisst, men varfr mste vi fokusera p hela arten?

Fr att vi sitter i samma bt. ven om vi bygger en mur runt Sverige som kommer vi drabbas av vriga lnders kaotiska utnyttjande av naturresurserna indirekt. Allts mste vi fokusera p alla mnniskor och inte bara de i nromrdet.

Citat:
Visst, man kan inte biokemiskt exakt sga hur mycket som r genetik nnu. Dock finns det mycket som tyder p det, exempelvis vid adoptionsstudier med svarta barn till vita familjer s hade de svarta barnen fortfarande markant lgre resultat p IQ-tester n vanliga vita barn i vanliga vita familjer, och vid tvillingstudier s uppvisade tvillingar som var separerade sedan fdsel mycket nrmre resultat i IQ n syskon som vxt upp i samma hem.

Helt enkelt, ser du inte det som att du lgger alla gg i samma korg genom att blanda bort alla raser? r inte din metod farligare n att bevara folkslags nationer homogena?

Men lt nu sga att du har rtt och svarta r mer ointelligenta. Ska vi i sna fall bygga en mur runt Afrika och lta dem ruttna bakom den. D r vi ju tillbaka i "samma bt" problematiken. Frr eller senare drabbas vi av vad som hnder bakom muren. Hade det d inte varit bttre att utbilda dem och blanda ut dem maximalt med alla andra raser, ven om det skulle fra med sig en marginell minskning i IQ p populationen som helhet? Bttre med tv personer i bten med IQ 100 n en med IQ 130 och en med IQ 50, tror jag.

Citat:
Vad r ditt frslag d?

Utbildning. Folk med hg utbildning fder generellt sett frre barn n de utan. De bygger ocks bttre samhllen och gnar sig mindre t kriminalitet. Lever lngre och hlsosammare osv...

Citat:
Lika grna? Antar du inte lite mycket nu? Varfr skulle vit kultur bevaras om vita frsvinner? Vad har du fr std fr tesen att den "kulturellt hgst utvecklade sikten kommer att bli frhrskande"? Vad har du att sga om exempelvis den frhrskande anti-vetenskapliga sikten i Vstvrlden kring biologi och etnicitet? Dr genetiska resultat, kriminalstatistik, osv aldrig tas upp fr de r obekvma fr ideologin? Dr trots att statliga instituts egen statistik sger att ingen faktor ssom socioekonomi, bakgrund i konfliktomrde, invandringssituationen i sig, utbildningsbakgrund eller liknande kan frklara skillnaderna, s fortstter de alla offentligt att hvda att det inte r genetik eller kultur och avfrdar alla andra som hatiska extremister till rasister? Eller fr den delen dr kritik mot judar eller andra grupper stigmatiseras och illegaliseras? Dr ifrgasttande av den s.k Frintelsen, vad som hnde och hur det gick till, kan skicka dig till fngelse?

Denna anti-vetenskapliga och anti-intellektuella frhrskande sikt i Vstvrlden, r inte det ett enda starkt motbevis mot din tes?

Jag r enig att det kan anfras mot min tes. Jag anser ocks att alla politiker skulle ha en grundlggande frstelse av forskningsmetod fr att f vara verksamma, s att man slipper lyssna p alla dumheter i debatterna (nr de stdjer sig p forskning de inte kan tolka). Men jag tror ju trots detta att mindre utvecklade lnder har nnu mer efterblivna och politiskt korrekta debatter (ven om det handlar om helt andra teman).

Dessutom tar du upp ett specifikt omrde dr man r relativt osaklig. Vetenskap omfattar ju otroligt mycket mer n frintelsen, genetik och biologi. S jag skulle vilja omformulera och sga att inom vissa specifika omrden r man anti-vetenskaplig/intellektuell.

Sen tror jag att man kan tolka den forskning du anfr p flera stt, VEN om man vore helt neutral och inte brydde sig om hur man uppfattades av andra.

Citat:
Nr grupper blandas uppstr konflikter, det r ju sdan hela historien ser ut. Tycker du att homogena Japan och Sydkorea verkar ha ngra problem?

Jag uttryckte mig dligt. "Nr grupper i samma land inte blandas uppstr konflikter", borde det sttt. Japan har ju Yakuzan med 80 000 medlemmar, s helt okriminella r de inte, trots sin homogenitet.

Citat:
Men snlla rara nn. Finns det ngot som tyder p att svarta har utvecklats ngot nmnvrt? Inte i deras egna lnder ngonstans, och ingenstans i alla Vstlnder har de kommit ngonstans utan r p samhllets botten, lg ekonomisk standard, mycket kriminalitet, vld, har skrpiga omrden, osv.

Kanske ska vi se om ngot r lnt, innan vi lgger nnu mer av resurser t det hllet? Eller r det inte slseri med resurser annars?

Jag hller fast vid vad jag sagt, jag ser det bara som ett tecken p bristfllig utbildning. ven om afrikaner skulle vara ointelligentare som du menar, s r det ju inte s att man automatiskt r hopplst frlorad fr det. Bra utbildning och std kan kompensera fr mycket av bristande grundfrutsttningar. Eftersom vi inte har ngot val, annat n att dela planeten med andra raser, har vi ju allt att vinna p att de r s kunniga och kompetenta de kan bli.

Citat:
Lt mig omformulera. Ett globalt samarbete kring klimat- och miljfrndringar med fortsatt bevara etniskt homogena lnder. Varfr inte det? Etniskt homogena lnder r mer stabila, med mindre konflikter och motsttningar, tillskillnad frn nr du blandar ihop allt som du fr konflikter och hat.

Jag r inte enig med dig. Ser du p Europa 1939 s var det inte s vrst sammanblandat, men om jag minns rtt var det en aning konflikter och hat ven d. Sen r det en enorm skillnad p lnder med folk som tvingats ihop av yttre krafter (Jugoslavien) och lnder som frivilligt tagit emot invandrare (USA/Sverige). I det ena fallet har vi folkmord och vpnad konflikt, i det andra fallet har vi som vrst en kning av kriminalitet och massa gnll frn xenofober och religisa. Demokratier har tv knnetecken: 1. De r ofta multikulturella (undataget Finland och nt enstaka st-land till) 2. De krigar aldrig med varandra.

Citat:
Varfr det? Det r sunt att bevara etniciteter, det r s du skapar stabilitet. Stabilitet r viktigt fr trygghet och att lnder ska ha harmoniska tillstnd.

S du hller med muslimer och afrikaner i den frgan? Skmt sido, jag menar att dynamiska samhllen med kulturmten och ett visst mtt av konflikter blir starkare och mer flexibla n statiska samhllen med f utmaningar. Ta aztekerna och Inkariket som exempel. De hade noll kontakt med omvrlden och andra kulturer. Sen kom spanjorerna som haft enorm kontakt med andra kulturer och ven blandats friskt med muslimerna (om n genom stndiga konflikter). Den som tvingas hantera nya situationer och konflikter dagligen blir starkare n den som lever tryggt och slappt.

Citat:
Du misstolkar. Jag sger att vldigt f tnker som dig, och drfr kommer din id att misslyckas. I princip alla mnniskor vill inte blanda bort sig sjlva utan vill bevara sitt folk. Ska du nd tvngsblanda ihop folk kommer det sluta i konflikter, vld och dd.

Jag hoppas verkligen att det inte framstod som att jag ville tvinga ngon till ngot.

Citat:
Du missfrstr. Med mnniskans natur menar jag de drifter vi har, och en starkt drift inom nstan alla mnniskor r att bevara sin folkgrupp, att bo bland sina egna etniska frnder och utveckla dess kultur och samhlle, f barn inom sin etniska grupp, osv. Det r ven det en naturlig instinkt. Likas som det r en naturlig instinkt hos vita att tnka, planera, samla ihop och organisera, d detta r vad som prglat de europeiska mnniskornas evolution i de kalla klimaten, ra miljerna och bistra resursperioderna.

Du mste, vare sig du vill eller inte, anpassa dig efter mnniskors inneboende instinkter fr att komma ngonvart. Frsker du blanda ihop s fr du kaos och konflikter, ssom exempelvis i Jugoslavien som bara r ett exempel.

Enig med det. Man kan inte tvinga folk till saker de inte vill. Eller man kan, men med dliga resultat. Min metod, handlar bara om att frska f folk att g ifrn sina primitiva drifter med argumentation. Inget skulle vara mig mer frmmande n att tvinga en annan mnniska att para sig med den jag tycker r riktig. Dremot kan jag argumentera fr att det p ett globalt plan skulle kunna medfra frdelar fr arten.
Citera
2013-07-03, 16:50
Medlem
White Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Jag vet faktiskt inte om den hr statistiken, specifikt, har diskuterats p FB. Hursomhelst, klickar ni p lnken s mrker ni att utvecklingen gr i en klar riktning; svenskarna hller p att bli en (potentiellt frfljd) minoritet i Sverige (samma trend mrker vi av ven i andra vstlnder).

Det r viktigt att vad som r p gng sprids till svenska folket. Vill man vara en minoritet, en frfljd minoritet i sitt eget land.

r inte ens barn vrda bttre? Statistik visar att med dagens utveckling s kommer 1 av 4 svenska flickor vldtas nn gng under livet minst en gng. r det detta man vill lmna efter till sina barn och barnbarn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in