Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
Jag minns att du har blivit väldigt upprörd tidigare för att jag förnekat att det finns raser bland människor och jag minns att du skrev att jag aldrig skulle göra det igen, tyvärr måste jag göra dig besviken för jag tror inte på dina rasteorier.
Det är dumt att förneka de uppenbara genetiska skillnaderna som finns mellan populationer inom arten människa. De allra mest uppenbara skillnaderna är mellan nordeuropéer, subsahariska afrikaner och östasiater, det är substantiella genetiska skillnader som är bundet inom dessa populationer. I USA kallas detta ras, i forskningsvärlden kallas detta ras, det är ett odiskutabelt faktum helt enkelt. Nu har detta lite att göra med diskussionen, som handlar om ett harmoniskt samhälle, och där delar alla människopopulationer den känsla för samhörighet efter ursprung.
Citat:
Skitsnack, härstammar "svenskar" från månen eller? Människan uppstod i Afrika!
... Och vi har varit åtskilda mycket länge, tillräckligt länge för att substantiella kulturskillnader och genetiska, i detta fall mest betoningsvärt, biologiska fenotypiska skillnader, det som avgör ursprunget.
Citat:
Jag vet inte så mycket om hur samerna styr sitt sameting men det är förfärligt om man kräver att människor ska vara av en viss "ras" för att få delta i samtalen. Jag tycker att det är diskriminerande.
Det är inte primärt rasliga aspekter som vi pratar om när det kommer till samer. Som jag skrev, samer har assimilerats mycket genetiskt, och till viss del kulturellt med svenskar och andra nordiska folk. Det främsta här handlar om kultur, ursprung, språk, historia, arv.
Citat:
Jag tror inte att man kan jämföra situationen i Sverige och den nere på balkan.
Poängen är att etniciteter vill ha självbestämmande, de vill kunna leva på sina egna villkor, liksom samerna som trots att de bott här i flera tusen år och assimilerats både genetiskt och kulturellt.
Citat:
Nej, nej, nej! Jag vill inte att någon ska överge sin kultur, jag tycker dock att kulturen ska anpassa sig efter samhället. Idag finns det ett behov av andra kulturinslag än vad som fanns för ett antal årtionden sedan, det tycker jag är bra. Svensk kultur har en lång tradition av berikning och utbytning från utlandet. Redan på vikingatiden handlade man med muslimerna!
Det svenska folket, liksom ALLA andra folk i hela världen har en lång tradition av handel och anammande av utländska kulturella uttryck,
som man vill ha, och sedan
assimilerar, utan invandring. Det svenska folket, liksom alla andra folk, har INGEN historia av massiv invandring och särskilt inte från avlägsna länder, utan sådant sker alltid med erövrande och att ursprungsbefolkningen trycks bort.
Var invandringen till Amerika bra för indianerna?
Citat:
Vem vill krossa nationen? Du? Jag vill inte, jag vill stärka Sveriges plats på den internationella arenan. Jag tror inte att alla vita etniska svenskar är världens toppen människor, jag vill vara realistisk och säga att alla som vill leva i Sverige och arbeta, betala skatt och göra rätt för sig ska få den möjligheten. Jag har träffat många otrevlig och icke samhällslojala Svenskar och jag har träffat många trevliga och samhällslojala Svenskar födda i utlandet, det innebär inte att jag ser svenskfödda svenskar som en belastning.
Du urholkar nationen, du gör landet till ett splittrat land, där folken inte känner gemenskap med varandra, det är inte ett harmoniskt samhälle. Varför kan inte turkarna leva på sina villkor i Turkiet, och svenskarna på sina villkor i Sverige? Eller tror du det blir mer harmoniskt om alla folkslag ska leva på allas villkor samtidigt?
Citat:
Tredjeriket var tänkt att bli ett tusenårigt rike, vad hände? Hitler, Himmler och göring (m.fl) vägrade att ta ansvar för vad man orsakat världen utan tog självmord efter att man förlorat, tycker du att det var bra gjort av dom? Tycker du att dom var goda representanter för er rasister?
Ptja, det där med just tusenårigt var nog bara ett talesätt. Poängen var att skapa ett nationalhem, ett folkhem liksom Sverige gjorde, innan Palme. Ett land där just den etniska folkgruppens kultur stod i centrum och hade en plats att utövas, bevaras och utvecklas på folkets egna villkor.
Hitler, Himmler, Goering och de andra som tog självmord ville väl undvika bespottningen och förnedrandet som de skulle utsatts för om de fortsatte att leva. Huruvida detta drag var "bra gjort", i vilken vinkel du nu frågar ur, är inte intressant i sammanhanget.
Huruvida de var goda representanter för... rasister? Är jag en rasist? Vad är en rasist isåfall? Frågan blir tvetydig, just eftersom det finns flera aspekter i deras politik. Det blir dessutom väldigt konstigt att jämföra ett nationalistiskt parti under 1930-1940-talet, med nutid. Det var en helt annan tid, en orolig tid, en tid där den Sovjetiska kommunismen hotade att underlägga sig Tyskland.
Citat:
Alla människor är inte intresserade av din idé om ett Sverige där alla heter Sten och Åslög och bär folkdräkt varjedag, tyvärr. Jag är ledsen att svenskarna uppskattar det moderna Sverige.
Jo, tyvärr är alla människor intresserade av att leva i ett homogent harmoniskt samhälle. Svenskar uppskattar inte det senaste tidens invandring inneburit. Liksom inget annat folk i hela världen skulle gjort om de utsattes för samma sak.
Citat:
Jag ser inte precis något problem i detta, vill du inte fira ramadan tvingar ingen dig.
Vill jag fira påsk kan lagen mycket väl hindra mig när de utländska kollektiven blir större och börjar ställa krav. Pashtuner kanske vill fira sin högtid, punjaber kanske också börjar ställa krav, somalier vill fira sina traditioner, osv, om detta ska uppnås så MÅSTE röda dagar bytas ut, vi kan inte har fler röda dagar för att Sverige ska gå ihop ekonomiskt. Alltså, svenska högtider försvinner som röda dagar, det är den enda möjligheten för att andra folkgruppers högtider ska kunna ha en röd dag för att firas.
Citat:
Du överdriver, jag är ganska säker på att du är osäker i din egen identitet, du är osäker i din egen kultur och därför vill du trycka ned andra. Mönstret känner vi igen från mobbarna på landets skolor.
Tvärtom, och det är därför jag inte vill att den ska tryckas undan.
Citat:
Jag tror att Mona Sahlin bara ville skoja lite och vara vänlig. Återigen så tror jag att du är osäker i dig själv.
... Eller så reflekterar hennes uttalande exakt hennes inställning i övrigt och den politik hon ville föra?