Hej,
Tänkte tillföra något lite annat till tråden.
Sedan slutet av dec- 2010 har jag gått stadigt på oxy, till en början 20-30 mg, senare 90-120 mg tillsammans med diverse benso, rc;s och andra opiater såsom livsfarliga dexofen, alkohol och lyrica. Men Oxy har alltid varit min huvuddrog som jag snudd på dagligen intagit.
Efter några månader blev jag helt sänkt, fungerade som vanligt och skötte jobbet, men blodtrycket sköt i höjden och suget blev starkare för var vecka, nästintill outhärdligt.
Ganska exakt 1 år senare hände det alla befarar, krampanfall, andningsdepp + hjärtstillestånd orsakat av opiater, lyrica och extremt liten mängd alkohol (8cl starksprit).
Dosen den kvällen var hälften av vad jag tidigare tagit som max, efter några min av hjärtmassage kom jag till medvetande igen. Körd till intensiven med massa gerjor påkopplat på kroppen och ständig övervakning under natten.
Därifrån skrevs remiss till psykolog och senare också för att lämna prover som visade rent. Efter akut besök gick jag CT några veckor, det var en hemsk tid - och faktiskt inget jag önskar ens min värsta fiende. Döden var lika påtaglig under CT,n som på intensivavdelningen.
Jag har fått några återfall med benso, och några med oxy. Som max har det pågått 2 dagar i rad, sedan har jag ryckt upp mig igen. Under våren har jag dragit på mig 3 diagnoser som med all säkerhet kommer pågrund av opiatmissbruket, depression, panikångestsyndrom och social fobi.
Går sedan en tid tillbaka på SSRIpreparatet Cipralex och tidvis imovane mot min tidigare diagnostiserade insomnia. Känner mig så mycket mer levande då än nu, när jag tänker tillbaka på mitt liv då så ser jag mig själv som en idiot och skrattar åt det, men med en tår i ögat då döden blivit så närvarande och påtaglig efter händelsen den kalla vinterdagen för några månader sedan.
...Och här kommer moralkärringen in

Se förfan upp med var ni är påväg, som någon skrev ovan; var medveten om att opiatmissbruket kan bli din död. I början ansåg jag mig själv som psykiskt stark och kunde också till en början kontrollera bruket. Men akta, det bryter ner dig snabbare än du tror. Poff - och du är fast, blotta dig och sök hjälp! Gå inte så långt som jag, det tar tid att återhämta sig.
Tack för tiden!