2018-01-14, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Det är ett modeuttryck att använda "narrativ" i såna sammanhang, man skulle väl lika gärna kunna använda "berättande"? Kan man säga att det är ett "fackord" när det inte är begränsat till konstvetenskap?

Storytelling är ett annat irriterande modeuttryck.

Svar nej. Läs detta: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Narrativ_konstvetenskap
Citera
2018-01-14, 14:48
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimisering

Det intressanta i den artikeln är:

Citat:
Narrativ/berättelser handlar om en önskan...

Här likställs alltså narrativ och berättelser. Det är som så ofta ett krånglande och krumbuktande med ord och uttryck som sedan sprider sig och dyker upp i helt andra sammanhang som renodlade floskler.
Citera
2018-01-14, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det intressanta i den artikeln är:

Här likställs alltså narrativ och berättelser.

Inte nödvändigtvis. Allt narrativt är berättelser, men berättelser är inte nödvändigtvis strukturerade narrativ. Fackord avgränsar således betydelsen.
Citera
2018-01-14, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Här likställs alltså narrativ och berättelser. Det är som så ofta ett krånglande och krumbuktande med ord och uttryck som sedan sprider sig och dyker upp i helt andra sammanhang som renodlade floskler.

Jag har träffat på narrativ, narratio när jag läste en smula litteraturvetenskap en gång i tiden. Så jag vill ligga lågt med ordets användning i konstvetenskap.

Iaf. Visst kan man säga att narrativ kan förklaras med berättelse, men det är en falsk vän.

Narrativ är själva storyn; vad det handlar om, sammanfattningen så att säga.

Vilka ord man sedan klär storyn i, hur man smyckar ut och brer på, dvs hur berättelsen kommer att se ut när det är färdigt - är nästa steg.

Ordet berättelse kan alltså ha minst två olika betydelser. Själva storyn, själva kärnan i tex en längre novell. Och novellen som sådan.

Medan narrativ är entydigt "storyn".

Det är så jag uppfattar det iaf!
Citera
2018-01-14, 16:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Inte nödvändigtvis. Allt narrativt är berättelser, men berättelser är inte nödvändigtvis strukturerade narrativ. Fackord avgränsar således betydelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Jag har träffat på narrativ, narratio när jag läste en smula litteraturvetenskap en gång i tiden. Så jag vill ligga lågt med ordets användning i konstvetenskap.

Iaf. Visst kan man säga att narrativ kan förklaras med berättelse, men det är en falsk vän.

Narrativ är själva storyn; vad det handlar om, sammanfattningen så att säga.

Vilka ord man sedan klär storyn i, hur man smyckar ut och brer på, dvs hur berättelsen kommer att se ut när det är färdigt - är nästa steg.

Ordet berättelse kan alltså ha minst två olika betydelser. Själva storyn, själva kärnan i tex en längre novell. Och novellen som sådan.

Medan narrativ är entydigt "storyn".

Det är så jag uppfattar det iaf!

Här är ett exempel på det jag menar med att överanvända det:

(FB) Den stora tråden om hen, hän och h*n (sammanfogad tråd /Mod.)
Citera
2018-01-14, 16:58
Medlem
Citat:

Citat:
Vad menar du, menar du att narrativ som substantiv är ett fackord, medan adjektivet narrativ inte är ett fackord? Och hur är en berättelse som inte är "ett strukturerat narrativ"? Vad är det som saknas?

Citat:
Ursprungligen postat av AcS

Jag instämmer och hur är det med ordet "bildspråk" som ju även det används både inom konstvetenskap och litteratur vetenskap?
Citera
2018-01-14, 18:00
Bannlyst
Citat:
Och hur är en berättelse som inte är "ett strukturerat narrativ"? Vad är det som saknas?

Om narrativ används korrekt i svenskan så är det bokstavligt talat de tekniska komponenterna i en berättelse som åsyftas. Inledning, mitten, och slutet i en berättelse. I engelskan, däremot, används "narrative" i friare sammanhang. Exempelvis: Sverigedemokraternas beskrivning (narrative) är ett segregerat Sverige på brytningspunkten.
Senast redigerad av Optimisering 2018-01-14 kl. 18:53.
Citera
2018-01-14, 18:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
I engelskan, däremot, används "narrative" i friare sammanhang. Exempelvis: Sverige demokraternas beskrivning (narrative) är ett segregerat Sverige på brytningspunkten.

Exakt. Sverigedemokraternas legosoldater har tagit efter vänsterflummarnas sätt att uttrycka sig med engelska floskler. Vänsterns diskurs har fått sin motsvarighet i SD:s narrativ. Mycket snack, men lite verkstad från båda håll.

Citera
2018-01-14, 19:03
Medlem
Citat:
Om narrativ används korrekt i svenskan så är det bokstavligt talat de tekniska komponenterna i en berättelse som åsyftas. Inledning, mitten, och slutet i en berättelse. .

Jaha, jag vet ju inte vad du har för ordbok, jag kollade i SAOL o. Norstedts Svenska Ordbok o. SAOB och alla de listar narrativ som ett adjektiv. Men okej.
Citera
2018-01-14, 19:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jaha, jag vet ju inte vad du har för ordbok, jag kollade i SAOL o. Norstedts Svenska Ordbok o. SAOB och alla de listar narrativ som ett adjektiv. Men okej.

Samma ord/stavning kan tillhöra flera ordklasser.
Citera
2018-01-14, 19:44
Medlem
Folk som skriver ''Va sociala med mig/oss'' på diverse livestream.
Citera
2018-01-14, 19:52
Bannlyst
Citat:

Absolut. Du kan även använda fackord som "negera" istället för "neka" och uppfattas som en kuf.

Exempelvis: Myndigheten negerade min begäran.

Upp till dig. Jag anser att det åtminstone gränsar till inkorrekt svenska. Negera hör inte hemma i dessa sammanhang.
Senast redigerad av Optimisering 2018-01-14 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in