2021-05-14, 17:57
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
+1 på detta! Jag upplever att begreppet snarare kan bidra till att det ställs helt orimliga krav på den som har en funktionsnedsättning. Då tänker jag dock främst på neuropsykiatriska och andra osynliga funktionsnedsättningar. Har hört flera bekanta säga att "nej, jag känner mig inte särskilt varierad, bara hindrad"
Jag har inte heller några problem med ordet "funktionshindrad".
Den som har ett handikapp är ju hindrad av sin kropp från att göra vissa saker.
Citera
2021-05-14, 18:36
Medlem
Luismis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrisma
Jag har inte heller några problem med ordet "funktionshindrad".
Den som har ett handikapp är ju hindrad av sin kropp från att göra vissa saker.

Jag tycker i och för sig att det finns en viktig skillnad mellan funktionsnedsättning och funktionshinder; att ett funktionshinder är något i individens miljö medan en funktionsnedsättning är något inre/direkt knutet till personen. Grovt uppdelat och säkert med en hel del undantag förstås.
Citera
2021-05-14, 21:58
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luismi
Jag tycker i och för sig att det finns en viktig skillnad mellan funktionsnedsättning och funktionshinder; att ett funktionshinder är något i individens miljö medan en funktionsnedsättning är något inre/direkt knutet till personen. Grovt uppdelat och säkert med en hel del undantag förstås.
Okej, jag har inte tänkt så.
Citera
2021-05-17, 14:58
Medlem
MaxWalters avatar
Lyssnade på en reklamfinansierad lokalradio där man informerade om att OKQ8 säljer kaffe från Starbucks.

Storlekarna på kaffemuggarna uppgavs vara ”short”, ”tall” och ”grande”. Men man hade rätt att kalla storlekarna för liten,mellan och stor.

Jag stör mig på att man byter ut de svenska uttrycken.
Citera
2021-05-17, 15:02
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter
Lyssnade på en reklamfinansierad lokalradio där man informerade om att OKQ8 säljer kaffe från Starbucks.

Storlekarna på kaffemuggarna uppgavs vara ”short”, ”tall” och ”grande”. Men man hade rätt att kalla storlekarna för liten,mellan och stor.

Jo, jag kan hålla med om det.
De tycker väl att det låter tuffare med engelska och spanska låter tuffare och mer världsvant?
Citera
2021-05-17, 17:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MaxWalter

Är irriterande/löjligt på engelska också (nästan värre, faktiskt). Har för mig de har "venti" också. Tror dock ingen - eller väldigt få - använder deras termer (jag har aldrig gjort det). Man säger small, medium, large -- även deras "barristas" försöker knappast korrigera kunder som pratar normalt.

Är väl annars rätt vanligt att man importerar engelska termer för amerikanska/internationella företag. Men vore annars grymt att ha en kvartspundare med ost på menyn.

I övrigt faller väl den Starbucksgrejen lite in i facket med jänkarfirmor som vill köra lite med europeisk flair: som "Uber" eller "häagen-dasz".

Edit: I fallet med Starbucks tror jag förvisso en stor del av irritationen kommer från att de vill att man ska kalla "medium" (eller "mellan") för "tall", vilket ju är mer eller mindre synonymt med "stor". Har man tre olika storlekar vill man ju att det mer eller mindre automatiskt ska bli liten, mellan, stor: och inte stor, jumbo, kärnkraftverksmega.
Senast redigerad av fryskyl 2021-05-17 kl. 18:11.
Citera
2021-05-17, 17:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Är irriterande/löjligt på engelska också (nästan värre, faktiskt). Har för mig de har "venti" också. Tror dock ingen - eller väldigt få - använder deras termer (jag har aldrig gjort det). Man säger small, medium, large -- även deras "barristas" försöker knappast korrigera kunder som pratar normalt.

Är väl annars rätt vanligt att man importerar engelska termer för amerikanska/internationella företag. Men vore annars grymt att ha en kvartspundare med ost på menyn.

I övrigt faller väl den Starbucksgrejen lite in i facket med jänkarfirmor som vill köra lite med europeisk flair: som "Uber" eller "häagen-dasz".

Som de dessutom alltid uttalar fel. De är så dåliga på främmande språk att man skulle kunna tro att de säger fel med flit, men de flesta av dem har så dålig språkkänsla.
Citera
2021-05-17, 18:05
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Som de dessutom alltid uttalar fel. De är så dåliga på främmande språk att man skulle kunna tro att de säger fel med flit, men de flesta av dem har så dålig språkkänsla.
Jo, amerikaner har ju till och med svårt förstå att "ä" och "ö" inte ska uttalas som "a" och "o".
Citera
2021-05-17, 18:10
Bannlyst
Citat:
Jo, amerikaner har ju till och med svårt förstå att "ä" och "ö" inte ska uttalas som "a" och "o".

Jag har varit med om att en amerikan som gick på universitetet såvitt jag kan bedöma oironiskt kommenterade en bild på mitt tangentbord: "I also want a keyboard with three A's"
Citera
2021-05-17, 18:15
Medlem
Chrismas avatar
Citat:
Jag har varit med om att en amerikan som gick på universitetet såvitt jag kan bedöma oironiskt kommenterade en bild på mitt tangentbord: "I also want a keyboard with three A's"
Men om han gick på ett amerikanskt universitet, så vet han nog inte så mycket om våra speciella bokstäver.
Det får de inte lära sig mycket om där (utom förstås om de studerar just skandinaviska språk).
Senast redigerad av Chrisma 2021-05-17 kl. 18:23.
Citera
2021-05-17, 18:18
Bannlyst
Citat:
Men om han gick på ett amerikanskt universitet, så vet han nog inte så mycket om våra speciella bokstäver.
Det går de inte lära sig mycket om där (utom förstås om de studerar just skandinaviska språk).

Jag fattade redan som barn att de små krokarna och strecken på slaviska och ungerska konsonanter naturligtvis betecknade ett särskilt uttal, men då hade jag å andra sidan å, ä och ö att utgå ifrån.
Citera
2021-05-17, 18:48
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Jag fattade redan som barn att de små krokarna och strecken på slaviska och ungerska konsonanter naturligtvis betecknade ett särskilt uttal, men då hade jag å andra sidan å, ä och ö att utgå ifrån.
Jag trodde länge att de spanska accenterna (t.ex. comunicación) betecknade särskilda uttal, men de anger tydligen bara var betoningen ska ligga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in