Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Jag har inte skrivit »antal år«. Jag har skrivit »ett antal år«. Vad du och andra gör är att ni ersatt artikeln »ett« med »X«. Då frågar man sig vad detta »X« betecknar mot bakgrund av att »ett antal år« har just den innebörden att det är osäkert hur många år det är.
Berätta för mig när »X« gör nedanstående uttryck bättre:
Jag var där för ett antal år sedan.
Ta följande exempel istället:
A: Fan the Mauler alltså, han kan fan slå ner vem som helst! Hur fan skulle man kunna ta ut honom?
B: Tja, om man går till attack med X antal polare kanske det skulle funka.
Visst, "ett antal" fungerar också, och är logiskt sätt egentligen samma sak; men på nått sätt tycker jag att "x antal" ger emfas åt tanken att the Mauler kanske slår ner 1 man lätt, och 2 man lätt, och även 3 man lätt, och även 4 tar han -- men nånstans går gränsen; och det är just denna som man syftar till med uttrycket "x antal".
(Eller:
Jag skulle nog kunna lära mig kinesiska också om jag bara fick X antal år på mig.)
Med det sagt är det knappast ett uttryck jag själv skulle skriva i seriösare sammanhang, och ditt resonemang är ju logiskt rätt vattentätt. Men jag lutar nog ändå åt att tycka att "x antal" kan ge en nyans som inte alltid fångas med "ett antal".