2018-01-15, 09:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
"Narrativ" är ett flummigt fenomen. Det är inte själva ordet som är flummigt. Friska människor tänker inte i narrativ, utan det är bara vänsterns subjektivistiska (postmodernistiska) hjärnor som håller på med sånt.

Fast du använder det återkommande själv.
Citera
2018-01-15, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optimisering
Absolut. Du kan även använda fackord som "negera" istället för "neka" och uppfattas som en kuf.

Exempelvis: Myndigheten negerade min begäran.

Upp till dig. Jag anser att det åtminstone gränsar till inkorrekt svenska. Negera hör inte hemma i dessa sammanhang.

Ja, det är klumpigt och troligen felaktigt.

Bättre användning är tex: Myndighetens faktiska beslut negerar vad de själva säger i sin broschyr.
Citera
2018-01-15, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Att tyka sig, som folk säger i bl.a Halland och norra Skåne/ sydvästra småland.

"Du ska ente hålla på å tyka daj mot maj".

"Sitt ente å tyka daj för då ska du få en omgång"

Ordet förekommer endast i det området vad jag vet och tycks inte har någon direkt motsvarighet i övriga landet.

Tyka sig = provocera, vara uppkäftig/ otrevlig mot ngn.

Jovisst. Men "att vara tyken" är ganska standardsvenska.
Vad du är tyken! Kan man också säga
Citera
2018-01-15, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, jag tänker i språkliga termer. Ta nu ditt eget förtydligande om X, (en del, ett par, många), och sätt det i en språklig kontext med antal:

- en del antal år
- ett par antal år
- många antal år

Antal hör inte hemma där. »X antal år« är en tillkrånglad missuppfattning för det språkligt korrekta »ett antal år«, där »ett« är en obestämt artikel inte ett räkneord.

Jo, i formen "X antal år". "Antal år" är ett tomt påstående.
Citera
2018-01-15, 20:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo, i formen "X antal år". "Antal år" är ett tomt påstående.

Jag har inte skrivit »antal år«. Jag har skrivit »ett antal år«. Vad du och andra gör är att ni ersatt artikeln »ett« med »X«. Då frågar man sig vad detta »X« betecknar mot bakgrund av att »ett antal år« har just den innebörden att det är osäkert hur många år det är.

Berätta för mig när »X« gör nedanstående uttryck bättre:

Jag var där för ett antal år sedan.
Citera
2018-01-15, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Penisavund. Det är ytterst sällan jag stött på det, dock. Är det verkligen vanligt förekommande?

Det var ett vanligt begrepp inom Psykoanalysen av Freud. försvann ur allmänna språkbruket när även freudianskt psykoanalys blev omodernt

Avser i första hand flickor och kvinnor!

En modern iakttagare skulle istället säga, att kvinnorna avundas inte penisen som sådan, men kanske att pojkar och män har större frihet, mera möjligheter.
Etc.
Citera
2018-01-15, 20:35
Avslutad
Citat:
Jag har inte skrivit »antal år«. Jag har skrivit »ett antal år«. Vad du och andra gör är att ni ersatt artikeln »ett« med »X«. Då frågar man sig vad detta »X« betecknar mot bakgrund av att »ett antal år« har just den innebörden att det är osäkert hur många år det är.

Ta följande exempel istället:
A: Fan the Mauler alltså, han kan fan slå ner vem som helst! Hur fan skulle man kunna ta ut honom?

B: Tja, om man går till attack med X antal polare kanske det skulle funka.
Visst, "ett antal" fungerar också, och är logiskt sätt egentligen samma sak; men på nått sätt tycker jag att "x antal" ger emfas åt tanken att the Mauler kanske slår ner 1 man lätt, och 2 man lätt, och även 3 man lätt, och även 4 tar han -- men nånstans går gränsen; och det är just denna som man syftar till med uttrycket "x antal".

(Eller: Jag skulle nog kunna lära mig kinesiska också om jag bara fick X antal år på mig.)

Med det sagt är det knappast ett uttryck jag själv skulle skriva i seriösare sammanhang, och ditt resonemang är ju logiskt rätt vattentätt. Men jag lutar nog ändå åt att tycka att "x antal" kan ge en nyans som inte alltid fångas med "ett antal".
Citera
2018-01-15, 20:42
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Ta följande exempel istället:
A: Fan the Mauler alltså, han kan fan slå ner vem som helst! Hur fan skulle man kunna ta ut honom?

B: Tja, om man går till attack med X antal polare kanske det skulle funka.
Visst, "ett antal" fungerar också, och är logiskt sätt egentligen samma sak; men på nått sätt tycker jag att "x antal" ger emfas åt tanken att the Mauler kanske slår ner 1 man lätt, och 2 man lätt, och även 3 man lätt, och även 4 tar han -- men nånstans går gränsen; och det är just denna som man syftar till med uttrycket "x antal".

(Eller: Jag skulle nog kunna lära mig kinesiska också om jag bara fick X antal år på mig.)

Med det sagt är det knappast ett uttryck jag själv skulle skriva i seriösare sammanhang, och ditt resonemang är ju logiskt rätt vattentätt. Men jag lutar nog ändå åt att tycka att "x antal" kan ge en nyans som inte alltid fångas med "ett antal".

Du försöker dig på en förklaring utifrån din egen känsla samtidigt som du inser att X:et bara ersätter det korrekta »ett«. Det som är det du söker efter som ger emfas är uttrycket »ett flertal«. Då får man in det du eftersöker.

- Tja, om man går till attack med ett flertal polare kanske det skulle funka.

Nej, »X antal« är en hyperkorrektion eller möjligen en kontamination.
Citera
2018-01-15, 20:43
Bannlyst
Citat:

Nu har du ju själv besvarat din egen fråga. X:et kan ersätta "ett". Kortare att skriva. Folk är lata. Låter coolare..
Senast redigerad av Optimisering 2018-01-15 kl. 20:47.
Citera
2018-01-15, 20:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nu har du ju själv besvarat din egen fråga. X:et kan sägas ersätta "ett". Kortare att skriva. Folk är lata. Låter coolare..

Tror jag inte ett skvatt på. Folk är ologiska och förstår inte så enkelt är det. Varför ska X som är tecknet för obekant ersätta en artikel?

För övrigt för att återgå till din inledande kommentar att »X antal« är korrekt. Är det på grund av att »folk är lata« som det blir korrekt?
Citera
2018-01-15, 20:47
Avslutad
Citat:
Du försöker dig på en förklaring utifrån din egen känsla samtidigt som du inser att X:et bara ersätter det korrekta »ett«. Det som är det du söker efter som ger emfas är uttrycket »ett flertal«. Då får man in det du eftersöker.

- Tja, om man går till attack med ett flertal polare kanske det skulle funka.

Nej, »X antal« är en hyperkorrektion eller möjligen en kontamination.

Tja, det är vad du säger. Det är trots allt du som har att förklara varför ett utbrett uttryckssätt såväl på svenska som på engelska inte får existera. På tyskan har du även "x-beliebig", som även det är "språkligt" fel. Oopps.

Jag menar att mina exempel gör rätt klart att nyanserna är klart olika mot ditt förslag med "ett antal".
Citera
2018-01-15, 20:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Tja, det är vad du säger. Det är trots allt du som har att förklara varför ett utbrett uttryckssätt såväl på svenska som på engelska inte får existera. På tyskan har du även "x-be*lie*big", som även det är "språkligt" fel. Oopps.

Jag menar att mina exempel gör rätt klart att nyanserna är klart olika mot ditt förslag med "ett antal".

Får och får, får får lamm.

Det här är ett fel sedan är det upp till var och en att använda detta onödigt krångliga, men felaktiga, uttryck om de behagar. Det är upp till mig att störa mig på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in