2018-01-14, 10:15
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
En nagel i ögat är en vagel i ögat på mig! (Self-explanatory). Ogillar även personer som slänger in random engelska ord i svenska meningar.

Nej, tyvärr tarvas ytterligare förklaring. Anser du att "vagel" är det korrekta ordet i sammanhanget, eller retar du dig på uttrycket "en nagel i ögat" i största allmänhet"?
Citera
2018-01-14, 10:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Citat:
En nagel i ögat är en vagel i ögat på mig! (Self-explanatory).
Nej, tyvärr tarvas ytterligare förklaring. Anser du att "vagel" är det korrekta ordet i sammanhanget, eller retar du dig på uttrycket "en nagel i ögat" i största allmänhet"?

Ja det undrar även jag. Uttrycket påstås härröra från Bibeln 4 Mos. 33:55 och den tyska översättningen: sie werden euch als die nagel in den augen.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=411&artikel=2511740

Vagel platsar i detta fall i denna tråd:

(FB) Ord som ofta misstolkas morfologiskt
Citera
2018-01-14, 11:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Kanske ska hålla mig i rätt tråd. Du svarar egentligen på din egen fråga. Det är ju ett in i helvete löjeväckande ord som tydligt visar på det du säger, nämligen människors benägenhet att gärna vilja uttrycka sig »svårt« och med »koder«.

Jag skulle inte använda detta ord som dessutom är en anglicism.

Det är ett inrättat fackord inom konstvetenskap.
Citera
2018-01-14, 12:08
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimisering

»Inrättat« i vilken författning då?

Ett löjeväckande ord som sagt, vilket överanvänds av vissa och då säger komplett ingenting.
Citera
2018-01-14, 12:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Det sistnämnda. Jag känner till att en felaktighet, om den upprepas tillräckligt ofta, blir korrekt språkbruk.Det retar mig också. Samt att Hitler hade rätt: Upprepa en lögn tillräckligt ofta så blir den en sanning. Även detta är ett uttryck jag stör mig på.
Citera
2018-01-14, 12:34
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Det sistnämnda. Jag känner till att en felaktighet, om den upprepas tillräckligt ofta, blir korrekt språkbruk.Det retar mig också. Samt att Hitler hade rätt: Upprepa en lögn tillräckligt ofta så blir den en sanning. Även detta är ett uttryck jag stör mig på.

Låt mig tillfälligtvis förfalla till att använda ett random engelskt uttryck: Obvious troll is obvious.
Citera
2018-01-14, 12:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Låt mig tillfälligtvis förfalla till att använda ett random engelskt uttryck: Obvious troll is obvious.

Ja, det är obviöst. (Det retar mig också: Försvenskade engelska ord).
Citera
2018-01-14, 12:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Upprepa en lögn tillräckligt ofta så blir den en sanning. Även detta är ett uttryck jag stör mig på.

En sanning kan det aldrig bli, men däremot en faktoid.
Citera
2018-01-14, 12:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Jodå, sanning kan lögnen bli, om lögnen är felaktigt språkbruk: Stavar/använder tillräckligt många tillräckligt ofta ett ord fel, blir det till slut rätt. Det stör jag mig på. I andra sammanhang, exempelvis i matematiken, kan räknefel aldrig bli rätt, om tillräckligt många räknar fel..
Citera
2018-01-14, 13:02
Avslutad
Citat:

Hm, undrar hur länge den betydelsen kommer hålla sig vid liv, eftersom det knappast är den normala när ordet används i amerikansk engelska. I nordamerikansk kontext finns normalt ingen implikation om att informationen är felaktig, bara att den är trivial och typ lite löjlig. Finns knappast heller nån idé om att detta är fakta som måste upprepas ofta för att bli accepterade. Intressant.

Men du har förstås rätt utifrån SAOB. Diskussionen om den engelska betydelsen är lätt att googla.
Citera
2018-01-14, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Optimisering
Det är ett modeuttryck att använda "narrativ" i såna sammanhang, man skulle väl lika gärna kunna använda "berättande"? Kan man säga att det är ett "fackord" när det inte är begränsat till konstvetenskap?

Storytelling är ett annat irriterande modeuttryck.
Citera
2018-01-14, 13:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Storytelling är ett annat irriterande modeuttryck.

Nu har det väl funnits åtminstone 10 år och jag hör det mer sällan idag. Något som jag tycker är riktigt olidligt är Q&A som tidigare hette FAQ, men borde heta »frågor och svar«.

Människor är som myror går efter varandra och plockar upp alt som kommer i dess väg utan att tänka själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in