2018-02-24, 00:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fliffo
Tänkte hålla rubriken kort. Tror att alla som har fler än 3 hjärnceller fattar, ledsen att jag inte tänkte på dig. Men jag kan ändra och skriva på alla europeiska språk också om du vill? Tattarjävel

Det var liksom inget substantiellt överhuvudtaget i dina osammanhängande rader liksom, Lord Pundhuvud. Liksom alltså liksom alltså liksom liksom i princip alltså.

https://youtu.be/ZyDYPTqk4MM?t=115
Senast redigerad av HerrGickhan 2018-02-24 kl. 00:29.
Citera
2018-02-24, 00:38
Medlem
AndersM79s avatar
'Liksom' används på samma sätt som 'typ' gjorde för några år sedan; nämligen att definiera att det inte är/känns/gick till/ så som sägs, men ungefär.
Orden är användbara av kidzen idag då de flesta av dem saknar verbal förmåga att uttrycka sig exakt.
Citera
2018-02-24, 00:43
Avslutad
Det stavas "liksom". Utfyllnadsord som någon nämnde.

Ville egentligen bara säga att mina ögon blöder av att se det stavas fel.

Använder ordet väldigt ofta men det är också väldigt vanligt i min ålder+stad. Konstigt att du inte har märkt av ett ord som har använts vääälidgt länge.

Edit: asså personen över mig har typ rätt i sina exemplen men såklart finns mer. Kan inte komma på bara såhär men ah jag hoppas du förstår liksom
(så här skriver jag förstås inte, men pratar? Ja.)
Senast redigerad av Judinna 2018-02-24 kl. 00:46.
Citera
2018-02-24, 11:38
Medlem
Jag stör mig också på ordet "liksom" som används överallt. En bekant använde ordet flera gånger i samma anförande. Jag roade mig med att räkna och en gång använde hon det 20 gånger. Tänkte säga antalet "liksom" efter varje yttrande, men jag avstod från det. Skulle nog inte uppskattas!
Citera
2018-02-24, 11:41
Medlem
Kanske någon sagt detta tidigare...
Ordet helt! Exempel: Helt gratis, Vägen är helt avstängd för all trafik, Helt utan kostnad, Helt förbjudet osv
Vad är det för skillnad på Helt gratis och Gratis?

I det flesta fall är det helt onödigt att använda ordet!
Citera
2018-02-24, 12:33
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
'Liksom' används på samma sätt som 'typ' gjorde för några år sedan; nämligen att definiera att det inte är/känns/gick till/ så som sägs, men ungefär.
Orden är användbara av kidzen idag då de flesta av dem saknar verbal förmåga att uttrycka sig exakt.

Fast här har du helt fel i tidsordningen. »Liksom« kom långt före »typ« och hade sin glansperiod på 70-talet. Sedan hände det som ofta gör med ord och uttryck, nämligen att de ersätts. Ibland kommer de dock tillbaka, vilket har hänt här. Det är »andra vågen«.

Det är dock så att både »liksom« och »typ« är bra ord om de används på rätt sätt och sparsamt.
Citera
2018-02-24, 14:15
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast här har du helt fel i tidsordningen. »Liksom« kom långt före »typ« och hade sin glansperiod på 70-talet. Sedan hände det som ofta gör med ord och uttryck, nämligen att de ersätts. Ibland kommer de dock tillbaka, vilket har hänt här. Det är »andra vågen«.

Det är dock så att både »liksom« och »typ« är bra ord om de används på rätt sätt och sparsamt.

Jag var inte så lingvistiskt medveten under de 6 månader jag spenderade på 70-talet, men du har säkert rätt.

'Typ' används i min bransch när man i handlingar eller ritningar anger en produkt eller fabrikat som uppfyller de krav som eftersöks, men vill påpeka att om det finns likvärdiga produkter av annat fabrikat är även dessa tillåtna som fullvärdigt substitut.
Citera
2018-02-24, 17:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Jag var inte så lingvistiskt medveten under de 6 månader jag spenderade på 70-talet, men du har säkert rätt.

Handlar inte om rätt eller fel, men så var det. Det var på dessa grunder som Povel Ramel skapade detta inslag, vilket jag länkade till i ett tidigare inlägg.

https://youtu.be/ZyDYPTqk4MM?t=115

Citat:
'Typ' används i min bransch när man i handlingar eller ritningar anger en produkt eller fabrikat som uppfyller de krav som eftersöks, men vill påpeka att om det finns likvärdiga produkter av annat fabrikat är även dessa tillåtna som fullvärdigt substitut.

En jävla typ har vi väl alla träffat på någon gång?
Citera
2018-02-26, 13:50
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 trådar.

/Mod
Citera
2018-03-06, 13:28
Medlem
Narrativ

Var och varannan jävel använder detta skitord överallt nu, på hela internet. Jag tror folk gör inlägg inte för att vilja påtala någon intressant information eller återge en analys, utan bara för att visa upp att de också kan använda narrativ i varje mening.

Ordet i sig låter för jävligt, som att man vill kräka eller som nageltrång. Fruktansvärt begrepp och hånler varje gång jag ser det, när jag inte blir spyfärdig. Hipsterbögar som skall göra språket ännu mer krångligare än vad som behövs.
Citera
2018-03-06, 14:58
Bannlyst
När folk säger att i tid och otid ha genomgått en "resa" stör det mig lite grann! :-)

Jag ska ge er lite postitiva vibbar ochså. :-)

"I love being alive and I will be the best man I possibly can. I will take love wherever I find it and offer it to everyone who will take it. . . seek knowledge from those wiser and teach those who wish to learn from me.”

Sagt av Duane Allman från the allman brothers band! Jag gillar sydstatsrock! :-)

Han dog lite otidsenligt bara 27 år gammal.

https://www.youtube.com/watch?v=FUvxRjYqjEQ
Senast redigerad av Snaellkillen 2018-03-06 kl. 15:00.
Citera
2018-03-06, 15:29
Medlem
Gabriel2017s avatar
Ensamkommande barn
Allas lika värde
Värdegrund
Rasister
Nazister

Ord och uttryck som har används så flitigt och felaktigt och så många gånger att de tillsist förlorat sitt värde.

Tidigare ord som ”förstördes” var:
Solidaritet
Socialkompentens
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in