2012-09-22, 22:21
Medlem
AteistenOlles avatar
Hallå!

Jag har i flera år tänkt att köpa mig ett teleskop, men det har liksom aldrig blivit av. Men nu jävlar har jag bestämt mig och tänker slänga iväg en beställning till veckan som kommer, men skulle behöva lite svar från er kunniga

http://www.astrosweden.se/meade-8tum...sonian/18540-0

Denna jag har fastnat för. Jag har inte ett så stort intresse för att fotografera så att den inte funkar så bra för det ändamålet spelar mig ingen roll alls, sen så vill jag också leta upp det jag vill beskåda på egen hand så någon slags "go-to" funktion har jag inget intresse för heller. Att den är lite otymplig gör mig inget, då jag kommer att bära den i max 20-30m eller så från mina föräldrars hus ute på landet

Är detta ett rimligt teleskop för en nybörjare? (har aldrig ägt ett teleskop förr)

Det jag är mest intresserad utav att se är mer svaga ljuskällor som galaxer, stjärnkluster och nebulosor.

Är det något tillbehör som ni tycker att också borde införskaffa?

Kommer speglarna på detta teleskop att behöva kalibreras? Behöver jag isåfall införskaffa verktyg för att göra det?

Om ni har förslag på ett annat teleskop som skulle vara bättre för mina ändamål så tveka inte att tipsa om det, min budget kan sträcka sig upp till 5500 som högst.
Citera
2012-09-22, 22:44
Medlem
Woffeltoffels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vroom
Tack för länken.

Eftersom jag är ny på detta så tror jag att det pasar mig bäst med något som klarar lite av varje. Den dagen jag eventuellt ger mig in på lite riktigt foto med ett lass långa tider och stacking så är det möjligt att jag tar nästa steg.

I början så vore det kul med något som funkar bra att titta med och kanske klarar att fota planeterna hyfsat. Skapliga webkameror eller en Neximage: http://www.astrosweden.se/neximage-s...kamera/18947-0 att börja med. Min D3 väger nästan 1,5 kilo så den är nog i fetaste laget att hänga på en EQ-5.

Något jag ser fram emot blir nästa sommar i Montana eller Wyoming. Sitta på 2000 meters höjd och köra lite nattfoto med kameran mitt ute i ödemarken. Men där är man fan inte kaxig när man är ute ensam på natten bland björnar och annat skoj
En lovande variant är ju EQ-5 eller CG-5 GT stativ, en 80mm kort refraktor (gärna apokromatisk/ED) samt en systemkamera. Det kommer du vääldigt långt med kan jag lova.

Se här: CG-5 GT stativ, en 80mm APO samt Canon 40D systemkamera
http://www.cloudynights.com/ubbthrea...5_09_Final.jpg
Definitivt inte helt fel!

En annan, samma utrustning: http://jmx.ls1howto.com/pics/200910_m31_100kb.jpg
Citera
2012-09-23, 09:49
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Hallå!

Jag har i flera år tänkt att köpa mig ett teleskop, men det har liksom aldrig blivit av. Men nu jävlar har jag bestämt mig och tänker slänga iväg en beställning till veckan som kommer, men skulle behöva lite svar från er kunniga

http://www.astrosweden.se/meade-8tum...sonian/18540-0

Denna jag har fastnat för. Jag har inte ett så stort intresse för att fotografera så att den inte funkar så bra för det ändamålet spelar mig ingen roll alls, sen så vill jag också leta upp det jag vill beskåda på egen hand så någon slags "go-to" funktion har jag inget intresse för heller. Att den är lite otymplig gör mig inget, då jag kommer att bära den i max 20-30m eller så från mina föräldrars hus ute på landet

Är detta ett rimligt teleskop för en nybörjare? (har aldrig ägt ett teleskop förr)

Det jag är mest intresserad utav att se är mer svaga ljuskällor som galaxer, stjärnkluster och nebulosor.

Är det något tillbehör som ni tycker att också borde införskaffa?

Kommer speglarna på detta teleskop att behöva kalibreras? Behöver jag isåfall införskaffa verktyg för att göra det?

Om ni har förslag på ett annat teleskop som skulle vara bättre för mina ändamål så tveka inte att tipsa om det, min budget kan sträcka sig upp till 5500 som högst.

Ditt val verkar vara ett klipp, jag har ingen erfarenhet av dobson, men det skall vara ett bra nybörjarval.

Laserkollimerare för 425 kr inkl. frakt: Omegon Newton adjusting laser 1,25'' (inspection window)

Kollimeringsplugg för 77 kr inkl. frakt: Collimation cap for Newtonian telescopes

Skall du syssla med att skåda nebulosor, som ofta är utsträckta objekt, då är låg förstoring bäst, ditt okular ger 28 ggr förstoring, helt ok för uppgiften. Men vill du ha möjligheter med högre förstoring (du kanske vill går djupt in klotformiga stjärnhopar) då krävs okular med mindre brännvidd, några stycken mellan 5mm till 20mm är bra.
Ett billig alternativ är att köpa ett zoomockular, då täcker du in ett brett område t.e.x. detta för 530 kr inkl frakt.
Jag har använt zoomockularet och det fungerar bra, även om det inte är av toppkvalité, om kraven är högre har Baader ett för 2000 kr.

Men billigast är att köpa en Barlowlins för att öka förstoringen t.e.x. detta 1,5x - 2x för 365 kr inkl. frakt, du får 42 ggr och 55 ggr förstoring om det används med medföljande okular.

För under en tusenlapp får du en kollimeringsplugg, ett zoomockular och en barlowlins. Din höst kan bli riktigt spännande.

Med risk för upprepning, skaffa en stjärnatlas!
Bright Star Atlas 2000, täcker stjärnor ner till magnitud 6.5 och objekt ner till magnitud 10, plus en massa information om objekten för varje kartblad, för cirka 100 lappen. Min favorit.

För mer pengar finns Sky Atlas 2000, den täcker stjärnor ner till magnitud 8 och objekt ner till magnitud 12, 1500 kr.

Cambridge Star Atlas kartorna ungefär som Bright Star Atlas (samma tecknare), plus månkarta för 250 pix.
Citera
2012-09-23, 16:38
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull

Tack så mycket för svar!

Kommer inte att köpa med kollimeringsvertygen med detsamma, då jag inte vill bränna varenda öre jag har på mig. Så blir väl att beställa dem om en månad eller så.

Hur ofta kommer man att behöva kollimera dem? Handlar det om månader eller år?

Skulle kanske vara en bra idé att skaffa sig en fysisk stjärnatlas.. Tänkte att det bara var att kolla på smartphone men det finns kanske risk att man tappar mörkerseéndet om man tittar på en skärm?
Citera
2012-09-23, 17:13
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Tack så mycket för svar!

Kommer inte att köpa med kollimeringsvertygen med detsamma, då jag inte vill bränna varenda öre jag har på mig. Så blir väl att beställa dem om en månad eller så.

Hur ofta kommer man att behöva kollimera dem? Handlar det om månader eller år?

Skulle kanske vara en bra idé att skaffa sig en fysisk stjärnatlas.. Tänkte att det bara var att kolla på smartphone men det finns kanske risk att man tappar mörkerseéndet om man tittar på en skärm?

Newtonteleskop är känsliga för stötar, så kollimeringsbehovet varierar med hur mycket stötar teleskopet får. Kollimeringspluggen kostar 25 kr plus frakt, ingen stor sak.

Bright Star Atlas 2000 anser jag vara ett klipp (Länk), de flesta objekt som kan ses med kikare/mindre teleskop finns med.
Nu har du tankar på ett medelstort teleskop, varför en mer detaljerad atlas så småningom troligen blir aktuell.

Glöm smartphones! En papperskarta (kan vara laminerad) är oslagbar, sedan kostar de inte mycket, finns ett astronomiintresse, då är en stjärnatlas ett måste. Sedan är de trevliga att bläddra i för andra nyfikna personer, händer ofta när jag har besök.
Citera
2012-09-23, 19:00
Medlem
Woffeltoffels avatar
Ska du läsa stjärnkarta så skaffa en röd lampa, hett tips.
Citera
2012-09-23, 22:07
Medlem
Detvardåsjälvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Precis, för rött ljus hämmar inte ögats anpassning till mörkret på samma sätt som vitt eller blått. Det räcker att sätta en röd plasthinna över en vanlig ficklampa.
Citera
2012-09-24, 22:41
Medlem
AteistenOlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Newtonteleskop är känsliga för stötar, så kollimeringsbehovet varierar med hur mycket stötar teleskopet får. Kollimeringspluggen kostar 25 kr plus frakt, ingen stor sak.

Bright Star Atlas 2000 anser jag vara ett klipp (Länk), de flesta objekt som kan ses med kikare/mindre teleskop finns med.
Nu har du tankar på ett medelstort teleskop, varför en mer detaljerad atlas så småningom troligen blir aktuell.

Glöm smartphones! En papperskarta (kan vara laminerad) är oslagbar, sedan kostar de inte mycket, finns ett astronomiintresse, då är en stjärnatlas ett måste. Sedan är de trevliga att bläddra i för andra nyfikna personer, händer ofta när jag har besök.

Okej! Beställningen är gjord så hoppas att teleskopet är framme innan helgen *Längtar*

Blir att jag beställer fler grejor ibörjan på oktober, kollimeringsutrustningen och en barrowlins Ska också gå och kolla på en lokal bokhandel ifall de har stjärnatlasen du rekommenderade, annars blir det väl att beställa från amazon.

Tack återigen för hjälpen!

Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Tack för tipset! Byggde mig själv en liten lampa idag med ett par röda LED's, får se om ljuset blev för svagt eller inte.. Gick i alla fall att läsa Kalle Anka på en kolsvart toalett

Bild: Hemmagjord lampa
Citera
2012-11-05, 16:48
Medlem
Hej på er! har bestämt mig för att inskaffa ett refraktor teleskop http://www.rymdbutiken.com/product.h...category_id=19 eller http://www.rymdbutiken.com/product.h...category_id=19 (startravel-120 AZ3) eller (Startravel-102EQ1)
Vad jag vet är stativet mycket bättre på Startravel-102 EQ1 men Startravel-120 AZ3 har större ljusupptagning och kostar 1k mer. Dessutom väger Startravel-102 (endast teleskopet) ca10kg och Startravel-120 endast 5 kg. Blir lite förvirrad utav detta, siffrorna talar ju för att Startravel-120 AZ3 är bättre än Startravel-102 EQ1.
Senast redigerad av Jeppi94 2012-11-05 kl. 16:52.
Citera
2012-11-14, 16:13
Medlem
Kriminalarens avatar
Vill tipsa om att LIDL i veckan återigen har den helt dugliga 10x50-kikaren på lager.
Citera
2012-11-14, 17:09
Medlem
Offscreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeppi94
Hej på er! har bestämt mig för att inskaffa ett refraktor teleskop http://www.rymdbutiken.com/product.h...category_id=19 eller http://www.rymdbutiken.com/product.h...category_id=19 (startravel-120 AZ3) eller (Startravel-102EQ1)
Vad jag vet är stativet mycket bättre på Startravel-102 EQ1 men Startravel-120 AZ3 har större ljusupptagning och kostar 1k mer. Dessutom väger Startravel-102 (endast teleskopet) ca10kg och Startravel-120 endast 5 kg. Blir lite förvirrad utav detta, siffrorna talar ju för att Startravel-120 AZ3 är bättre än Startravel-102 EQ1.

Refraktorer används främst för astrofoto eller för att få ett brett synfält, så undrar bara om du övervägt andra alternativ såsom en reflektor med dobmontering då de skulle vara överlägsna i visuell observation i den prisklassen.
Citera
2012-11-14, 22:27
Medlem
Hej.

Jag tänkte nära mitt rymdintresse genom att skaffa ett teleskop. Tänker mig ett pris på runt 3000 kr. Har lite frågor om någon har tid och lust att hjälpa en stackars nybörjare. Jag öser på med frågor så får ni svara om ni orkar.

Har hittat två modeller jag funderar på:

http://www.astrosweden.se/evostar-90-eq3-2-sky-watcher/19855-0

http://www.astrosweden.se/skoltelesk...agitta/18591-0

Undrar, hur bra ser man egentligen med dessa? Kan man se Saturnus ringar? Detaljer på Jupiters yta?
Hur ser galaxer och nebulosor ut? Är det endast punkter eller kan man se form och färg osv?

Jag tittade på stjärnhimlen med en väns tubkikare en gång (han har den mest för fågelskådning) och blev överraskad över hur bra man såg. Kunde se kratrar på månen, Jupiters månar osv. Helt fantastisk att få se sånt "med sina egna ögon" och inte bara på bild.
Hur mycket bättre är ovanstående teleskop än det? Finns det fördelar med en sån kikare istället? Som jag förstått ser man en större del av himlen samtidigt. Hur stor skillnad är det?
Kan man se nebulosor osv i en kikare?

Vad är skillnaden mellan de två modellerna? Den ena är ju en refraktor och den andra reflektor, är det någon större skillnad på "bildkvalitet" mellan dem i denna prisklass?

Hur otympliga är de? Kan man bära med sig dem och ställa upp nånstans bara, eller behövs bil?
Funkar Sagitta-modellen utan batterier om man använder det "manuellt" eller behövs batterier hela tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in