Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Hallå!
Jag har i flera år tänkt att köpa mig ett teleskop, men det har liksom aldrig blivit av. Men nu jävlar har jag bestämt mig och tänker slänga iväg en beställning till veckan som kommer, men skulle behöva lite svar från er kunniga
http://www.astrosweden.se/meade-8tum...sonian/18540-0
Denna jag har fastnat för. Jag har inte ett så stort intresse för att fotografera så att den inte funkar så bra för det ändamålet spelar mig ingen roll alls, sen så vill jag också leta upp det jag vill beskåda på egen hand så någon slags "go-to" funktion har jag inget intresse för heller. Att den är lite otymplig gör mig inget, då jag kommer att bära den i max 20-30m eller så från mina föräldrars hus ute på landet
Är detta ett rimligt teleskop för en nybörjare? (har aldrig ägt ett teleskop förr)
Det jag är mest intresserad utav att se är mer svaga ljuskällor som galaxer, stjärnkluster och nebulosor.
Är det något tillbehör som ni tycker att också borde införskaffa?
Kommer speglarna på detta teleskop att behöva kalibreras? Behöver jag isåfall införskaffa verktyg för att göra det?
Om ni har förslag på ett annat teleskop som skulle vara bättre för mina ändamål så tveka inte att tipsa om det, min budget kan sträcka sig upp till 5500 som högst.
Ditt val verkar vara ett klipp, jag har ingen erfarenhet av dobson, men det skall vara ett bra nybörjarval.
Laserkollimerare för 425 kr inkl. frakt:
Omegon Newton adjusting laser 1,25'' (inspection window)
Kollimeringsplugg för 77 kr inkl. frakt:
Collimation cap for Newtonian telescopes
Skall du syssla med att skåda nebulosor, som ofta är utsträckta objekt, då är låg förstoring bäst, ditt okular ger 28 ggr förstoring, helt ok för uppgiften. Men vill du ha möjligheter med högre förstoring (du kanske vill går djupt in klotformiga stjärnhopar) då krävs okular med mindre brännvidd, några stycken mellan 5mm till 20mm är bra.
Ett billig alternativ är att köpa ett zoomockular, då täcker du in ett brett område t.e.x.
detta för 530 kr inkl frakt.
Jag har använt zoomockularet och det fungerar bra, även om det inte är av toppkvalité, om kraven är högre har
Baader ett för 2000 kr.
Men billigast är att köpa en Barlowlins för att öka förstoringen t.e.x.
detta 1,5x - 2x för 365 kr inkl. frakt, du får 42 ggr och 55 ggr förstoring om det används med medföljande okular.
För under en tusenlapp får du en kollimeringsplugg, ett zoomockular och en barlowlins. Din höst kan bli riktigt spännande.
Med risk för upprepning, skaffa en stjärnatlas!
Bright Star Atlas 2000, täcker stjärnor ner till magnitud 6.5 och objekt ner till magnitud 10, plus en massa information om objekten för varje kartblad, för cirka 100 lappen. Min favorit.
För mer pengar finns
Sky Atlas 2000, den täcker stjärnor ner till magnitud 8 och objekt ner till magnitud 12, 1500 kr.
Cambridge Star Atlas kartorna ungefär som Bright Star Atlas (samma tecknare), plus månkarta för 250 pix.