2012-11-15, 09:05
Medlem
Offscreens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SheldonCooper
Hej.

Jag tänkte nära mitt rymdintresse genom att skaffa ett teleskop. Tänker mig ett pris på runt 3000 kr. Har lite frågor om någon har tid och lust att hjälpa en stackars nybörjare. Jag öser på med frågor så får ni svara om ni orkar.

Har hittat två modeller jag funderar på:

http://www.astrosweden.se/evostar-90-eq3-2-sky-watcher/19855-0

http://www.astrosweden.se/skoltelesk...agitta/18591-0

Undrar, hur bra ser man egentligen med dessa? Kan man se Saturnus ringar? Detaljer på Jupiters yta?
Hur ser galaxer och nebulosor ut? Är det endast punkter eller kan man se form och färg osv?

Jag tittade på stjärnhimlen med en väns tubkikare en gång (han har den mest för fågelskådning) och blev överraskad över hur bra man såg. Kunde se kratrar på månen, Jupiters månar osv. Helt fantastisk att få se sånt "med sina egna ögon" och inte bara på bild.
Hur mycket bättre är ovanstående teleskop än det? Finns det fördelar med en sån kikare istället? Som jag förstått ser man en större del av himlen samtidigt. Hur stor skillnad är det?
Kan man se nebulosor osv i en kikare?

Vad är skillnaden mellan de två modellerna? Den ena är ju en refraktor och den andra reflektor, är det någon större skillnad på "bildkvalitet" mellan dem i denna prisklass?

Hur otympliga är de? Kan man bära med sig dem och ställa upp nånstans bara, eller behövs bil?
Funkar Sagitta-modellen utan batterier om man använder det "manuellt" eller behövs batterier hela tiden?

För 3000 kr får du ett 8" dobson-teleskop, det är ungefär dubbelt så stor ljusöppning i jämförelse med Sagitta. De finns här och där finns även en video där man tar upp vad man kan se. Haka på någon amatörastronomförening och testa hur det ser ut genom deras teleskop så du får en egen uppfattning om vad man kan väntas se. För samma pris får du en 6" reflektor med en mer traditionell montering.
Citera
2012-11-21, 16:13
Medlem
AteistenOlles avatar
Behöver lite råd angående okular.

Tänkte köpa mig ett lågeffekts okular till min 8" Lightbridge och har fastnat lite för denna.(38mm)

Jag har sen tidigare ett 26mm plössl 70grader och en x2 barrow.

Tror ni att detta okular kommer att fungera bra med mitt teleskop? Eller är det lite väl lite effekt för ett 8" teleskop?
Citera
2012-11-25, 20:56
Medlem
awestbys avatar
Hejsan, Jag har sedan jag var liten tänkt på att köpa ett teleskop och nu äntligen tänkt ta tag i saken och köpa ett som julklapp till mig själv. Jag har försökt samla så mycket information som möjligt i denna djungel av märken m.m Men jag känner att jag klarar inte av det här själv. Jag behöver er hjälp.

Budget runt 2000. Som första teleskop så vill jag först och främst pröva på det och se om det är en hobby jag vill lägga ned mer pengar på. Därför denna låga budget.

2, primärt användarområde, planeterna och kan man se längre ut så är det en fördel.
3. Jag bor i en storstad så jag kommer behöva slåss med ljus och dålig atmosfär.

Jag Kan naturligtvis slänga på 500 extra om det skulle behövas.
Senast redigerad av awestby 2012-11-25 kl. 21:31.
Citera
2012-11-25, 22:18
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awestby
Hejsan, Jag har sedan jag var liten tänkt på att köpa ett teleskop och nu äntligen tänkt ta tag i saken och köpa ett som julklapp till mig själv. Jag har försökt samla så mycket information som möjligt i denna djungel av märken m.m Men jag känner att jag klarar inte av det här själv. Jag behöver er hjälp.

Budget runt 2000. Som första teleskop så vill jag först och främst pröva på det och se om det är en hobby jag vill lägga ned mer pengar på. Därför denna låga budget.

2, primärt användarområde, planeterna och kan man se längre ut så är det en fördel.
3. Jag bor i en storstad så jag kommer behöva slåss med ljus och dålig atmosfär.

Köp en fältkikare (7x50) för några hundra kronor och en stjärnatlas (Cambridge/Bright Star), låna Stjärnklart (Claes Bernes) på biblioteket, det är billigaste sättet att börja. Det är mycket att lära sig innan man kommer igång på riktigt, stjärnbilder, olika typer av objekt, de olika katalogerna, hur stjärnhimmeln indelas o.s.v. Det tar ett tag, men det är roligt.

Men ok, du vill ha ett teleskop att börja med. Som nybörjare vill du inte ha en knepig montering (anordningen som håller teleskopet på stativet) som måste kalibreras varje gång utan en montering som bara är att köra på direkt efter uppställning. vidare bör teleskopet vara av refraktortyp, de är mer stötkänsliga, men dyrare.
2000 kr är en modest budget, men det går.

En 70mm refraktor på en enklare montering för cirka 1430 kr inkl frakt.
Du bor i en storstad, det är rena katastrofen, men för att få bättre förhållande kan du skruva i ett filter som stänger ute ljusföroreningarna t.e.x. detta för 260 kr.
I telskopet ingår två ockular (linser) för två olika förstoringar, 10 mm (50 ggr) respektive 20 mm(25 ggr), med en barlowlins (förstorare e.x. 2x/3x) kan man få fler förstoringar med sina ockular. Fast det är bättre att köpa ett billigt ockular med högre förstoring t.e.x. detta på 6,3 mm eller 79 ggr förstoring med ovanstående teleskop, för 260 kr.

Totalt: 1855 kr inkl frakt för teleskop, filter och ett extra ockular.

Citat:
Ursprungligen postat av AteistenOlle
Behöver lite råd angående okular.

Tänkte köpa mig ett lågeffekts okular till min 8" Lightbridge och har fastnat lite för denna.(38mm)

Jag har sen tidigare ett 26mm plössl 70grader och en x2 barrow.

Tror ni att detta okular kommer att fungera bra med mitt teleskop? Eller är det lite väl lite effekt för ett 8" teleskop?

Du vill ha större synfält, men jag tror att 38mm leder till att gränsen för lägsta praktiska förstoring överskrids, den ligger på cirka 30-35 mm brännvid på okularet för din 200 reflektor.
Köp några billiga färgfilter istället för att titta Jupiter nu i december alt. ett billigt nebulosafilter, och berätta vad du ser.
Senast redigerad av Drullknull 2012-11-25 kl. 22:34.
Citera
2012-11-25, 22:36
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Köp en fältkikare (7x50) för några hundra kronor och en stjärnatlas (Cambridge/Bright Star), låna Stjärnklart (Claes Bernes) på biblioteket, det är billigaste sättet att börja. Det är mycket att lära sig innan man kommer igång på riktigt, stjärnbilder, olika typer av objekt, de olika katalogerna, hur stjärnhimmeln indelas o.s.v. Det tar ett tag, men det är roligt.

Men ok, du vill ha ett teleskop att börja med. Som nybörjare vill du inte ha en knepig montering (anordningen som håller teleskopet på stativet) som måste kalibreras varje gång utan en montering som bara är att köra på direkt efter uppställning. vidare bör teleskopet vara av refraktortyp, de är mer stötkänsliga, men dyrare.
2000 kr är en modest budget, men det går.

En 70mm refraktor på en enklare montering för cirka 1430 kr inkl frakt.
Du bor i en storstad, det är rena katastrofen, men för att få bättre förhållande kan du skruva i ett filter som stänger ute ljusföroreningarna t.e.x. detta för 260 kr.
I telskopet ingår två ockular (linser) för två olika förstoringar, 10 mm (50 ggr) respektive 20 mm(25 ggr), med en barlowlins (förstorare e.x. 2x/3x) kan man få fler förstoringar med sina ockular. Fast det är bättre att köpa ett billigt ockular med högre förstoring t.e.x. detta på 6,3 mm eller 79 ggr förstoring med ovanstående teleskop, för 260 kr.

Totalt: 1855 kr inkl frakt för teleskop, filter och ett extra ockular.

Du vill ha större synfält, men jag tror att 38mm leder till att gränsen för lägsta praktiska förstoring överskrids, den ligger på cirka 30-35 mm brännvid på okularet.
Köp några billiga färgfilter istället för att titta Jupiter nu i december alt. ett billigt nebulosafilter, och berätta vad du ser.
Tack så mycket för hjälpen.
Senast redigerad av awestby 2012-11-25 kl. 22:54.
Citera
2012-11-25, 22:57
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Tack så mycket för hjälpen.
varför bör jag välja bort spegelteleskop? eller newton modeller?

De är mer känsliga, också måste speglarna kollimeras, men är du tekniskt kunnig är det lätt gjort. Det brukar bli en ekvatoriell montering som kräver kunskaper om hur stjärnhimmeln delas in, annars kan inte teleskopet ställas in korrekt, vilket gör monteringen värdelös. Det går att lära sig att kalibrera monteringen mot polstjärnan, vissa lär sig det snabbt, men min kompis vill ha en enklare montering till sin 150 mm Newton, det blev för mycket.

Nytt alternativ: 114 mm för 1644 kr inkl frakt, lägg till en filter om du skall vara i staden.
Citera
2012-11-25, 23:18
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
De är mer känsliga, också måste speglarna kollimeras, men är du tekniskt kunnig är det lätt gjort. Det brukar bli en ekvatoriell montering som kräver kunskaper om hur stjärnhimmeln delas in, annars kan inte teleskopet ställas in korrekt, vilket gör monteringen värdelös. Det går att lära sig att kalibrera monteringen mot polstjärnan, vissa lär sig det snabbt, men min kompis vill ha en enklare montering till sin 150 mm Newton, det blev för mycket.

Nytt alternativ: 114 mm för 1644 kr inkl frakt, lägg till en filter om du skall vara i staden.
Tack så hemskt mycket för hjälpen. Det blir nog ett spegeltelskop, mer jobb men möjlighet att se lite längre.
Citera
2012-11-26, 19:06
Medlem
Masturblijas avatar
Är dea något bra alls http://www.hobbex.se/sv/artiklar/stj...900x114mm.html
Citera
2012-11-26, 19:50
Medlem
bilboos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masturblija

Jag undrar detsamma!
Jag har nyss upptäckt hur häftig rymden är o vill gärna ha en både bra o billig kikare att starta med!
Citera
2012-11-26, 20:05
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Jag tycker stativet verkar lite väl klent. känns inte stabilt och risken är att bilden blir väldigt skakigt med tanke på den stora förstoringen. Den har heller ingen ekvator axel något jag ser som nästan viktigare än teleskopet

Jag tittar själv på nåt i den här stilen
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/fri...00x114-eq.html

som julklapp till mig själv
Senast redigerad av awestby 2012-11-26 kl. 20:28.
Citera
2012-11-26, 21:04
Medlem
bilboos avatar
Citat:
Jag tycker stativet verkar lite väl klent. känns inte stabilt och risken är att bilden blir väldigt skakigt med tanke på den stora förstoringen. Den har heller ingen ekvator axel något jag ser som nästan viktigare än teleskopet

Jag tittar själv på nåt i den här stilen
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/fri...00x114-eq.html

som julklapp till mig själv

Tack för tipset!
Citera
2012-11-26, 21:44
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:

Det går nog att använda för att pröva på, kan man undvara en tusenlapp, så kan det vara ett bra köp. Stativet är inte särskilt stabilt, fast det skall inte vara några problem. Däremot är den typen av montering på gaffel lite knusslig.
Ett ännu billigare alternativ är att köpa en fältkikare (7x50) eller låna en, köpa en stjärnatlas och börja enkelt.
Senast redigerad av Drullknull 2012-11-26 kl. 22:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in