Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-13, 13:34
  #1
Medlem
KramGoos avatar
Vad är det absolut bästa och mest prisvärda teleskop man kan köpa? Jag är amatör och detta kommer bli mitt första teleskop. Jag ska använda det främst till att kolla ut i universum helt enkelt :-)

Att kunna filma och fota med teleskopet är helt klart ett plus men inte alls något måste.

Tack för all hjälp, pözz.
Citera
2007-01-13, 14:05
  #2
Medlem
raskenss avatar
Meade har fina små motorstyrd tabletop-teleskop för runt 5000pix. motorstyrning är ett måste annart blir man tokig. För att få ut nånting för du ser i allmänhet aldrig nånting annat än en lite prick ändå och det blir tråkigt i längden. Så skaffa dig en digital spegelreflex typ EOS350D eller liknande och en adapter. att långtidsexponera betyder mångdubbelt mer än storleken på teleskopet och då måste man ha motoriserat.

http://www.alega.se/Naturvetenskap/A.../body_etx.html (bara exempel)

Stick iväg långt bort från stan också. stadsljuset sabbar mycket tyvärr.
Citera
2007-01-13, 14:18
  #3
Medlem
Nu är jag varken ägare av ett eller expert på teleskop men jag har också funderat på att införskaffa ett så jag har lite kunskaper som jag kan dela med mig av.
Vilket som är bäst för dig beror på vad du vill observera och hur mycket pengar du vill lägga ut, samt om du funderar på att börja med astrofotografering.
Det som troligen kommer att kosta mest pengar är stativet eftersom det är A och O när det gäller teleskop. Utan en stabil ställning så kommer du inte kunna få ut din tub till max.
Om du skall pyssla med fotografering så måste du även se till att teleskopet kan följa med objektet längs himmeln och en montering som är parallell med jordens axel, vilket brukar kosta lite extra.
Sen beror det också på vad du vill observera, om du främst är intresserad av DSO (Deep sky object) så måste du se till att ha en bra ljusinsamling vilket ofta innebär ett större teleskop. Det som brukar rekommenderas för DSO om du inte tänker börja med fotografering är Dobson Teleskop som är väldigt stora men inte behöver kosta allt för mycket i förhållande till den ljusinsamling som dom har.

Om du vill ha lite mer professionell hjälp kan jag varmt rekommendera forumet, www.astronomiguiden.com där det finns många pålästa och intresserade som alltid kan hjälpa.
Och när det gäller affärer så rekommenderar jag främst, http://www.teleskop-service.se/ där man oftast blir bra bemött.
Men www.rymdbutiken.com har också en ganska bra utbud.
Håll dig ifrån hobbyaffärer som Teknikmagasinet och liknande samt mindre bra märken som Big boss och Seben om jag har förstått det rätt.

Edit: Om du inte har ett motorstyrt teleskop som raskens var inne på med ett s.k. "go to" system så är nog lite litteratur ett måste, så man hittar på himlen och lär sig navigera lite.
Citera
2007-01-13, 14:33
  #4
Medlem
raskenss avatar
nja, man måste inte ha en ekvatoriell upphängning med jordaxeln för att långtidsexponera. Det duger aldeles gott med azimutal upphängning, dvs vinkelrätt mot jordytan. Exponerar man typ 1-2 inuter så hinner man inte få så stora rotationsfel att det spelar nån roll.

Digitalt is the shit. Att flukta på sjärnorna utan digitalkamera är som att ha en dator utan internet.

Ett trix att göra är multipla exponeringar, man kan ta säg 20 bilder efter varann sen överlagrar man bilderna i vissa program som finns att hämta gratis. En del program äs så pass smarta att man anger lämpliga referensstjärnor, sen justerar programmet in bilderna.

har man motorstyrning så kan man ladda ner ett helt sagoligt program gratis:
http://www.stargazing.net/astropc/index.html
outstanding. Har en fruktad uppdaterad databas med alla aktuella objekt och professionellt. Det fina i kråksången är att programmet kan kopplas till teleskopet så du markerar bara med musen vilket objekt du vill flukta på sen vrider sig teleskopet dit. Rekommenderas varmt.
Är man riktigt seriös så koppla man digatalkameran via en lång sladd, canons eos kan fjärrstyras och fjärrstyr man motor på teleskopet: voila man kan sitta innomhus i varmen och takbelysningen på sen får teleskopet stå utomhus i kylan. Nått man glömmer lätt är att det inte är kul att stå ute 4timmar i minus 10 grader.
Citera
2007-01-13, 14:42
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
nja, man måste inte ha en ekvatoriell upphängning med jordaxeln för att långtidsexponera. Det duger aldeles gott med azimutal upphängning, dvs vinkelrätt mot jordytan. Exponerar man typ 1-2 inuter så hinner man inte få så stora rotationsfel att det spelar nån roll.

Men räcker verkligen 1-2minuters exponering så långt när det gäller kvaliteén?

Sen är det nog bra att ha ett hyfsat redigeringsprogram (t.ex. photoshop) då du kan behöva förtydliga vissa ljus samt tona ner störande stjärnor i omgivningen.

Kom på att jag hade en bra sida i Bokmärken där man kan läsa om mycket som är värt att veta om olika typer av teleskop och liknande, http://www.astronet.se/ .
Citera
2007-01-13, 14:49
  #6
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundKattRäv
Men räcker verkligen 1-2minuters exponering så långt när det gäller kvaliteén?


om man jämför med att exponera 2 minuter och se med ögat direkt så är skillnaden enorm. ngefär som att ha ett teleskop för 1000kronor och ett teleskop för 100000kr. En 2minutersexponering är billigt sätt för att få prestanda.

Sen kan man ta en serie på 20 separata bilder så totaltiden blir uppåt en timme. Trixet är att man kan individuellt justera varje bildelement så att de blir mönsterpassade. Man adderar bilderna och får brusreducering och ökad känslighet. Då är det inte heller så noga att man verkligen ha perfekt stjärnföljning. Har själv aldrig testat just detta men är en populär metod.
Citera
2007-01-13, 14:51
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
om man jämför med att exponera 2 minuter och se med ögat direkt så är skillnaden enorm. ngefär som att ha ett teleskop för 1000kronor och ett teleskop för 100000kr. En 2minutersexponering är billigt sätt för att få prestanda.

Sen kan man ta en serie på 20 separata bilder så totaltiden blir uppåt en timme. Trixet är att man kan individuellt justera varje bildelement så att de blir mönsterpassade. Man adderar bilderna och får brusreducering och ökad känslighet. Då är det inte heller så noga att man verkligen ha perfekt stjärnföljning. Har själv aldrig testat just detta men är en populär metod.

Får man fråga vad du har för teleskop?
Citera
2007-01-13, 14:52
  #8
Medlem
raskenss avatar
meade lx90.

måste tillägga att tyvärr var ett ett år sen sist man släpade ut det..Man får motion vid dessa tillfällen..
Citera
2007-01-13, 14:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
meade lx90.

måste tillägga att tyvärr var ett ett år sen sist man släpade ut det..Man får motion vid dessa tillfällen..

Hehe, jag var faktiskt inne på att köpa just det telskopet ett tag. Är det något du skulle rekommendera?
Vad jag har hört så ska det tydligen både vara bra och värt pengarna.
Citera
2007-01-13, 15:19
  #10
Medlem
KramGoos avatar
dom på teknikmagasinet, duger inte dom?

vill som sagt kika lite bara på planeter, kanske nån galax eller nebulosa osv
Citera
2007-01-13, 15:29
  #11
Medlem
offtast räcker det med att försöka att se till att den lins som är störrst den sitt, är den störrsta man kan få fär stålarna,,
när dett gäller astronomi skall man ju få in så mycket ljus som möjligt
Citera
2007-01-13, 16:28
  #12
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundKattRäv
Hehe, jag var faktiskt inne på att köpa just det telskopet ett tag. Är det något du skulle rekommendera?
Vad jag har hört så ska det tydligen både vara bra och värt pengarna.

jodå jag är nöjd med den, var lite knas med motordivningen ett tag men det gick till sig. Jag var imponerad för har man kallibrerat den mot två fixstjärnor noggrant så hittar den objekten på pricken mitt i okularet, och följde objekten tillräckligt bra för att kunna fota. Nu har den ju funnits ett bra tag på marknaden så man borde kunna få tag på begagnade billigt på ebay. Den slukar batterin så en blyaccumulator är att föredra. Speciellt när det är kallt vilket det tyvärr alltid är när det är stjärnklart. Optiken är kanon, bra konstruerat en så kallad schmitt casseigran så den är kompakt och kort trots att fokalländen är 2000mm.

Vill man komma riktigt billigt undan så är nog det viktigaste öppningsdiametern, kanske ett spegeltelskop. Säljartrams om förstoringen ska man ignorera. Kolla in blocket, det finns en del begagnat där.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback