Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-01-13, 13:34
  #1
Medlem
KramGoos avatar
Vad är det absolut bästa och mest prisvärda teleskop man kan köpa? Jag är amatör och detta kommer bli mitt första teleskop. Jag ska använda det främst till att kolla ut i universum helt enkelt :-)

Att kunna filma och fota med teleskopet är helt klart ett plus men inte alls något måste.

Tack för all hjälp, pözz.
Citera
2007-01-13, 14:05
  #2
Medlem
raskenss avatar
Meade har fina små motorstyrd tabletop-teleskop för runt 5000pix. motorstyrning är ett måste annart blir man tokig. För att få ut nånting för du ser i allmänhet aldrig nånting annat än en lite prick ändå och det blir tråkigt i längden. Så skaffa dig en digital spegelreflex typ EOS350D eller liknande och en adapter. att långtidsexponera betyder mångdubbelt mer än storleken på teleskopet och då måste man ha motoriserat.

http://www.alega.se/Naturvetenskap/A.../body_etx.html (bara exempel)

Stick iväg långt bort från stan också. stadsljuset sabbar mycket tyvärr.
Citera
2007-01-13, 14:18
  #3
Medlem
Nu är jag varken ägare av ett eller expert på teleskop men jag har också funderat på att införskaffa ett så jag har lite kunskaper som jag kan dela med mig av.
Vilket som är bäst för dig beror på vad du vill observera och hur mycket pengar du vill lägga ut, samt om du funderar på att börja med astrofotografering.
Det som troligen kommer att kosta mest pengar är stativet eftersom det är A och O när det gäller teleskop. Utan en stabil ställning så kommer du inte kunna få ut din tub till max.
Om du skall pyssla med fotografering så måste du även se till att teleskopet kan följa med objektet längs himmeln och en montering som är parallell med jordens axel, vilket brukar kosta lite extra.