Citat:
Ursprungligen postat av PsykosFrekvens
Är det här något för mig?
Efter att ha läst igenom många inlägg i denna tråd börjar jag inse att jag kanske inte ska börja med att köpa något teleskop då jag knappt aldrig ens sett himlen med något annat än mina bara ögon. Som jag förstått det gör man ett misstag om man köper ett teleskop under ca 5000 kr, vilket är långt över min budget just nu. Men jag är ju sugen på att med enkla medel börja spana ut i rymden och få erfarenhet, vilket kanske successivt ökar mitt intresse och gör att jag sparar ihop till ett dyrare teleskop en dag.
Så nu är jag mer inne på att köpa en bra kikare istället, som jag både kan se det mesta (mer eller mindre) inom vintergatan med utan att det är så pass svår inlärningströskel att jag tröttnar innan jag ens hinner uppleva något alls. Till exempel vill jag kunna se månen på nära håll och allmänt vackra visuella bilder i rymden. Det behöver inte vara specifikt upplösta nebulosor i djuprymdens djupaste djup om man säger så, bara en häftig närmare blick över rymden. Gjorde lite research och hittade kikaren:
Celestron Skymaster 20x80.
Den kostar just nu 1195:- vilket är lagom för min ynkliga nybörjarbudget och det billigaste stativet går på 445:- som jag troligtvis också köper.
Frågan är om du som kan betydligt mer än mig inom astronomi och kikare tycker att den här kikaren är något att ha? och om den kommer tillfredsställa mitt nybörjarintresse likväl som (i alla fall ett tag) in i framtiden?
Finns det någon annan modell av någon annan tillverkare runt samma prisklass jag hellre bör överväga att införskaffa?
Borde jag vänta och spara ihop mer pengar för något dyrare och kommer det göra så stor skillnad för mig som aldrig prövat på detta förut? Till exempel:
Celestron Skymaster 25x100 för 3295:- vilket är ganska mycket mer pengar ur min stackars plånbok.
Finns det några nackdelar med just 20x80? För lite? För mycket? (Kommer använda stativ)
Nu blev det många frågor.
Men egentligen sammanfattat undrar jag: Kommer jag att ångra mig om jag köper en
Celestron Skymaster 20x80?
Tackar för svar!
http://natur.astrosweden.se/celestro...-20x80/19687-0
Jättekikare (10x60, 15x70, 20x80, 25x100 o.s.v.) är det absolut bästa sättet att börja skåda stjärnhimmeln. En anmärkning: köp ett litet kraftigare stativ för en tusenlapp, kikaren är tung e.x.
detta. En 25x100 kikare kräver t.o.m. ännu kraftigare stativ, dessa kikare väger kring 4,5 kg.
Vad kan du se med en 20x80 kikare? Jag förutsätter att du har en mörk observationsplats.
Nu på våren innan sommarhimmeln förstör allt, kan du observera galaxhopen i Jungfruns stjärnbild (Virgohopen), en massa galaxer syns som små suddiga fläckar.
Virgohopen ligger cirka 50 miljoner ljusår från oss. I Ormbäraren kan du se
flera klotformiga stjärnhopar.
Hela den s.k.
Messier katalogen ligger inom räckhåll för dig, inte illa!
Därutöver har du flera objekt ur
NGC-katalogen och
IC-katalogen att titta på.
En massa fina dubbelstjärnor får man inte glömma bort.
Fördelen med en jättekikare är att de har stora synfält, de täcker stora områden på himmeln, vilket underlättar när man letar efter objekt. Sedan kan kikaren användas för att titta på annat, djur och natur.
Jag köpte en 25x100 kikare för 4 år sedan, vilken känsla att få se stjärnhoparna, jag blev faktiskt rörd av att få se sombrerogalaxen
Messier 104 (M104), en liten suddig fläck, den säregna formen var tydlig.
Det händer att jag hoppar över att ta med teleskopet, kikaren är lätt att sätta upp och man scanna av himmeln. På sensommaren när vi får mörka nätter igen är synen av vintergatan i en jättekikare helt fantastisk, jag skämtar inte, det är obeskrivligt vackert, man kan bli romantiker för mycket mindre.
Fan, jag blir avundsjuk på dig, lyckan av att hitta dessa små juveler i skyn är nästan på gränsen till det religiösa....
Edit: köp en stjärnatlas först! Du behöver ingen kikare för att titta på himmeln och lära dig känna igen stjärnbilderna. Cambridge- och Nortons stjärnatlas är bra för nybörjare, Sky Atlas 2000 är lite mer detaljerad.
Alla människor borde ha en stjärntalas hemma, det borde vara lag på det!