Jag köpte en 10x25 kikare på clas ohlson för 79 kr (mellandagsrean), det kostar 149 nu, ett perfekt förstagångsköp. Den har jag med mig för att kontrollera vilken gräns ögat har för respektive kväll. För en nybörjare som ändå måste lära sig stjärnbilder är kikaren ett bra köp, den väger lite.
En lätt stjärnatlas, en billig kikare, ett kliande intresse, en gnutta tålamod och en stark längtan ut är vad som krävs.
Jag köpte en 25x100 kikare för 5år sedan och blev förälskad direkt, för första gången kunde jag använda min Sky Atlas 2000 (köpt 1989). Hösten 2010 köpte jag teleskop, en komplett utrustning, efter lite strul kom jag igång, men herregud vad mycket som skulle läras, och misstag skulle göras, inte för att tala om alla vardagsnätter med släpande (hade cykelkärra i början).
Blir det för mycket teknik o strul i början finns en risk att intresset svalnar. Då är det bättre att låta utrustningen växa med intresset, då kan man välja vilken nivå som passar, man växer som människa med den självkännedomen.
Med lite erfarenhet i bagaget anser jag att tekniken inte skall ta för stor plats, den tid vi i sverige kan vistas under en klar himmel är förhållandevis liten, man får ut mest av en enklare utrustning, och bäst blir det en sensommarkväll med blotta ögat under vintergatan med en pava vin på en filt.