Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-07-04, 13:11
  #1
Medlem
styrlunds avatar
http://www.expressen.se/nyheter/1.24...mer-fran-skott

Läste den där där artikeln och vart fundersam.
"Enligt Shimelis Kemal har Johan Persson tidigare deporterats från Etiopien. Han ska då ha vistats med rebellstyrkor.
– Han är en persona non grata, säger Kemal."

Den saken gjorde mig fundersam. Varför skulle en frilansjournalist ta sig in i ett land som han deporteras ifrån.
Så jag lät Google jobba lite på den andra journalisten som är med. Han heter Martin Schibbye. Hans hemsida är här. http://www.martinschibbye.se/
Saken som får mig att fundera om dessa två är mera är två frilansjournalister är Scibbyes CV.
http://www.martinschibbye.se/cv.php

Hans utbildningar som inleds med som Pansarskytteplutonchef på P10 Strängnäs. Och fortsätter med en Fil. Kand i Statsvetenskap. Jag är ingen expert på inflytelseagenter, men att att en Pansarskytteplutonchef genomgår en metamorfos och med en utstuderad kraft väljer att skriva i tidningar som ETC, Fokus, Omvärlden, SR-Medierna, Amnesty Press, Journalisten, Folket i Bild är ganska intressant.

Men jag kan ju ha totalfel...
Citera
2011-07-04, 13:48
  #2
Medlem
Att göra lumpen och sedan läsa hobbyverksamheter på universitet för att kunna resa världen runt, är också ett sätt att leva. Var det inte så han levde han som skrev Milleniumtrilogin...? för att sedan lämna jordelivet med en förmögenhet åt de efterlevande
Citera
2011-07-04, 15:34
  #3
Medlem
Ojoj Proletären är på äventyr i Afrika.
Citera
2011-07-04, 16:11
  #4
Medlem
Konstigt att Martin inte har med den tidning han var redaktör för i flera år i sitt CV, skäms han?
Citera
2011-07-04, 17:04
  #5
Medlem
TimothyMcVeighs avatar
Johan gick Medialinjen på gymnasiet, oftast svartklädd och svart smink, kallades vid denna tidpunkt punkarpersson.

Hoppas verkligen dom återkommer välbehållna.
Citera
2011-07-04, 19:01
  #6
Medlem
Uppgifterna om att han har deporterats tidigare har dock kommenterats av anhöriga som felaktiga efter att den där artikeln skrevs. Det är möjligt att talespersonen inte visste bättre, eller så ljuger han.
Citera
2011-07-04, 19:27
  #7
Avstängd
allemands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimothyMcVeigh
Johan gick Medialinjen på gymnasiet, oftast svartklädd och svart smink, kallades vid denna tidpunkt punkarpersson.

Hoppas verkligen dom återkommer välbehållna.

De har självmant gett sig in illegalt i ett område där de inte får vara, skall de inte då ta sitt ansvar?
Är säker på att de hade fullt klart för sig att de kunde bli beskjutna så de själva har satt sig i denna kriminella situation. Tycker inte ett dugg synd om stollarna. Förhoppningsvis så lär de sig att detta är inte Sverige där vi tycker synd om förbrytare.
Citera
2011-07-04, 19:49
  #8
Medlem
TimothyMcVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allemand
De har självmant gett sig in illegalt i ett område där de inte får vara, skall de inte då ta sitt ansvar?
Är säker på att de hade fullt klart för sig att de kunde bli beskjutna så de själva har satt sig i denna kriminella situation. Tycker inte ett dugg synd om stollarna. Förhoppningsvis så lär de sig att detta är inte Sverige där vi tycker synd om förbrytare.

Trots att jag vet vem en av killarna är håller jag ändå med dig till fullo, att bege sig till ett pissland som Etiopien måste man ju vara medveten om riskerna, för så naiva kan dom väl ändå inte vara att dom tror att etiopiska myndigheter välkomnar främlingar likt Sverige gör?

Hit välkomnas folk och tillåts knulla hela svenska folket, I Etiopien välkomnas man med ett gäng skottsalvor, kanske ngt Sverige i framtiden borde ta efter.
Citera
2011-07-04, 21:12
  #9
Medlem
Ska man tolka de tidigare inläggen som att folk skiter i att man rapporterar från krigs-zoner och att förstahandskällor inom jornalistik inte betyder så mkt? sorgligt
__________________
Senast redigerad av Arbetsledare 2011-07-04 kl. 21:33.
Citera
2011-07-04, 21:55
  #10
Avstängd
allemands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsledare
Ska man tolka de tidigare inläggen som att folk skiter i att man rapporterar från krigs-zoner och att förstahandskällor inom jornalistik inte betyder så mkt? sorgligt

Menar du att man skall göra det fast man bryter mot lagar?
Citera
2011-07-04, 22:39
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allemand
Menar du att man skall göra det fast man bryter mot lagar?

Jo det är klart. Vad skulle du till exempel säga om de svenska journalisterna blivit tillfångatagna av
Khaddaffi styrkor i libyen när de försöker rapportera därifrån? Dom lär bryta mot lybisk lag men på uppdrag av någon svensk nyhetsbyrå eller tidning. Tycker du att det är fel med nyhetsrapporter från krig?
__________________
Senast redigerad av Arbetsledare 2011-07-04 kl. 22:58.
Citera
2011-07-05, 00:08
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimothyMcVeigh
Trots att jag vet vem en av killarna är håller jag ändå med dig till fullo, att bege sig till ett pissland som Etiopien måste man ju vara medveten om riskerna, för så naiva kan dom väl ändå inte vara att dom tror att etiopiska myndigheter välkomnar främlingar likt Sverige gör?

Hit välkomnas folk och tillåts knulla hela svenska folket, I Etiopien välkomnas man med ett gäng skottsalvor, kanske ngt Sverige i framtiden borde ta efter.
Jag är ursprungligen från Etiopien och ska försöka förklara situationen i "Somaliska delen" av Etiopien, också felaktigt kallat Ogaden.

Jag ignorerar medvetet din okunskap och respektlöshet, så fortsättningsvis behöver du inte slösa din tid med meningslösa kommentarer.

Vad dessa två stjärnor gjorde var lika smart som att exempelvis olagligt, via Pakistan, glida in i Afghanistan för att sedan glida runt där med ett gäng Talibaner mitt i en konflikt. För att ge er rätt bild.

Etiopien är indelat i ett federalt system där regionerna har en viss frihet. Östra regionen, kallat "Somali region" består som namnet beskriver till 90% av en etnisk Somalisk befolkning. Befolkningen är på runt 4-5 miljoner, av landets ca 80 miljoner invånare. Delen är dock geografiskt väldigt stor.

ONLF, en befrielsefront/terroristgrupp, är en samling på kanske 4-5000 rebeller som aktivt för "hit-and-run" attacker med jämna mellanrum mot militär och även civila i området. Vid ett tillfälle gick de (ONLF) i attack mot ett Oljeexpolteringsfält vilket resulterade i 74 döda civila, varav några av de utländska - främst från Kina. (källa: http://news.bbc.co.uk/2/hi/6588055.stm)

De är till största delen ute i bushen i syd-östra delen av Somaliska regionen, det är alltså säkert att röra sig i städer men inte ute i ödemarken (som till största delen består av Somaliska nomader och kameler).

Ledarna för dessa rebeller bor till största del i England, men några även i Sverige. Det är väldigt olyckligt att Väst predikar om att länder långt bort ska fånga terrorister medan man själv troligen pumpar ut socialbidrag som hamnar i händer hos rebeller.

Övriga delar av Etiopien är väldigt säkert, men där ute har journalisterna ingen anledning att va. De var, som deras väninna intyga, medvetna om riskerna de tog.

Journalisterna är gripna för att de olagligt gick in i landet.

Alla turister är självklart välkomna, men då ansöker man om visum först, inte fan går man in via Somalia tillsammans med terrorister och förväntar sig special behandling bara för att man är från väst.

Deras material kommer förstöras, de kommer få vård, sedan kommer de släppas. Fastän de brutit mot lagen och bör egentligen åtalas. Det är helt enkelt inte värt den dåliga PR som medföljer om man skulle straffa medborgare från rika delen av världen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback