Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-10-17, 11:20
  #121
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lupos
Vad är allt detta prat om Bildt egentligen? Bildt säger ju själv i Skavlan och upprepar i DN att Lundin Oil inte hade någon verksamhet i Etiopien när han satt i styrelsen och inte har det idag heller.

Om inte ens Lundin Oil bedrev verksamhet i Etiopien då eller idag är det väl ganska larvigt att påstå att Bildt skulle ha någon intressekonflikt i denna fråga? Nog för att dessa "journalister" knappast gjort sig kända för hederlig och seriös journalistik men detta måste väl ändå vara ett bottennapp?

Om de felaktigt försökt blanda in Bildt i detta och förtalar honom är det väl klart som korvspad att de förtjänar att ruttna i Afrikans fängelse, de bör dessutom åtalas för förtal mot Bildt.

Såvitt jag kan förstå så köpte Lundin Oil koncessionsrättigheter i Ogaden provinsen av Etiopiens regering ett par månader efter det att Bildt avgått från styrelsen 2006. Senare har man sålt rätten till ett företag som heter något i stil med Africa Oil som delvis har samma ägare som Lundin Oil (dvs familjen Lundin) . Om man vill gräva skit om Bildt så är Ogadenprovinsen i Etiopien inte rätt ställe att åka till utan då får man åka till andra länder.
Citera
2011-10-17, 11:59
  #122
Medlem
Pörrs avatar
En snabb flukt i dagens nyhetsflöde gör ju att man lite försiktigt undrar var våra kompetenta och opartiskt verklighetsskildrande journalister pysslar med. Från Träckspressen saxas detta:

Citat:
Rättegången mot de två svenska journalisterna Johan Persson och Martin Schibbye i Etiopien inleds officiellt på tisdag.
Men svenska ambassaden kommer att ha personal på plats redan från i morgon bitti - om den skulle starta tidigare.
- Vi har varit med om tidigare att datumen inte har hållits, säger ambassadör Jens Odlander.

Ja, det är ju inte bra att man ändrar datum på en rättegång. Men detta händer givetvis dagligen i Sverige också, och det är ju syftet med att ändra datum som är relevant i detta fall. Förekommer det att man i Etiopien brukar byta dag för att förvilla de som vill bevaka rättegången? Och varför gör Expressen ingen artikelserie av det (dessutom helst innan detta spektakel startade)?

Citat:
Svenskarna har suttit fängslade i Etiopien sedan de greps i den omstridda Ogaden-provinsen i början av juli, misstänkta för terrorbrott.

Johan Persson och Martin Schibbye beskylls för samröre med den förbjudna organisationen ONLF – av Etiopien klassad som en terrorgrupp. De anklagas också för att ha deltagit i väpnade förberedelser samt för att ha studerat landets oljetillgångar i fientligt syfte.

Journalisterna beskylls även för att ha varit förklädda till journalister och ha använt jobbet som täckmantel för sina terroraktiviteter.

De åtalade nekar till alla misstankar, men medger att de tagit sig in i landet utan giltigt tillstånd.

Att sitta fängslad är inte samma sak som att vara häktad (fängslad är man i fängelse och det efter en dom har fallit), och att sitta häktad sedan mitten av juli är ju inga konstigheter med alls. . Tvärtom vore det märkligt om man kunde slutföra en förundersökning på så mycket kortare tid. Här hade det ju också varit bra om man hade fått veta exakt vad de anklagas för och vilken lag som man har brutit mot. Nu kan det ju vara så att detta inte går att få tag i, men det verkar snarare som lathet ligger bakom att man istället väljer att använda sig av svepande formuleringen som "anklagas" och "beskylls".

Citat:
Rättegången börjar officiellt på tisdag i Addis Abeba, men svenska ambassaden kommer att ha personal på plats vid domstolen redan från i morgon bitti i fall den skulle starta tidigare.

– Vi har varit med om tidigare att datumen inte har hållits, därför har vi folk på plats i fall det skulle hända, säger den svenske ambassadören Jens Odlander.

Tre advokater kommer att företräda svenskarna.

UD har skickat ned Carl-Henrik Ehrenkrona, tidigare rättschef vid UD, som ska bevaka rättegången.

– Vi har rollen att å utrikesdepartementets vägnar följa processen för att värdera om den är rättssäker och om allt går rätt till, säger Jens Odlander.

Men så utmärkt då. Man får anta att herrarna Odlander och Ehrenkrona är insatt i etiopisk processrätt.

Citat:
Svenskarna är åtalade på tre punkter, varav två handlar om samröre med och understödjande av terrororganisation. Den tredje handlar om olaglig inresa i Etiopien.

Om de fälls på alla punkterna riskerar de totalt 40 års fängelse.

– Men det kan också vara att de deporteras och får ett bötesåläggande.

Svenska ambassaden hade kontakt med svenskarna förra veckan. Då var de vid gott mod, enligt Jens Odlander.

– De mår ju fortfarande förhållandevis bra. Fysiskt sett har de inga skador såvitt vi kan bedöma. De har förberett sig väl inför rättegången. Vårt önskemål är att träffa dem i morgon, innan rättegången börjar.

I Sverige har vi livstids fängelse i straffskalan för terroristbrott, så varför det skulle vara anmärkningsvärt med 40 års fängelse i straffskalan i Etiopien förstår inte jag. Livstid är trots allt mer än 40 år.

Citat:
När SVT:s team landade i Etiopien natten till söndagen lade tullen beslag på dess kamera. Samma sak hände TV4:s team, uppger SVT:s Rapport.
– Detta händer våra team med jämna mellanrum, men vi hoppas på att få tillbaka utrustningen, säger Judit Ek, publiceringsredaktör på SVT Nyheter.

Det där är ju inte bra, men, samtidigt märkligt att inte mer fokus i artikeln ligger på detta.

---------

Likaså är Jan Helin igång och på Kultursidan agiterar han för att "engagemanget från oss svenska publicister [sic!] så här långt lamt". Vän av ordning undrar ju därför lite försiktigt varför han är lika tyst angående exempelvis Lars Vilks, som - till skillnad från dessa två journalister - inte har gjort något olagligt. Hyckleri?!
__________________
Senast redigerad av Pörr 2011-10-17 kl. 12:03.
Citera
2011-10-17, 12:09
  #123
Medlem
Jag tror man kan sammanfatta kritiken i flera olika delar.

1. Etiopien är ur demokratisk synpunkt ett tveksamt land. En del tycker att sådant kan man bortse från.
Etiopien är en suverän stat och får göra som de vill. Framförallt ska svenska journalister inte bry sig. Andra tycker att världen skulle bli bättre om även suveräna stater utsätt för tryck för att bli mer demokratiska och rättssäkra.

2. Ogaden är ett omstritt område där Etiopien och Somalia gör anspråk att vara rättmätiga herrar. Det finns också en mer traditionell befrielsekamp för att göra Ogaden självständigt.
En del tycker att det inte har med saken att göra, och att svenska journalister som finns i området tillsammans med lokal befrielserörelse inte har där att göra eftersom etiopiska regeringen har suveränitet över Ogaden.
Andra tycker att det som sker i området mycket väl kan bevakas och beskrivas av svenska journalister. Det finns dock kritik mot att journalister försöker göra det genom att vara där och att det istället borde göras på avstånd.
http://onlf.org/

3. Johan Persson och Martin Schibbye är journalister. Det är omstritt på fb. En del hävdar att de är affärsmän som vill göra karriär och ekonomisk vinst på att åka dit.
Andra att alla journalister är skit och behöver lära sig en läxa och att det därför är bra att några journalister straffas för att de är journalister.
Andra att just dessa journalister är mer vänster än alla journalister och därför bör straffas för att vänstern ska få sig en knäpp på näsan och att engagemanget för journalisterna beror på att alla journalister är vänster och ingen journalist skulle brytt sig om det var högermänniskor som åkt fast, förutsatt då att det inte är högerjournalister eftersom journalister bryr sig mer om journalister och även högerjournalister nog egentligen är vänsterjournalister.
Andra tycker att det är väsentligt att journalister försöker ta demokrati och mänskliga rättigheter på stort allvar. Det finns bland annat en internationell solidaritetsrörelse mellan journalister.
http://www.reportrarutangranser.se/
http://fr.rsf.org/
http://en.rsf.org/
http://es.rsf.org/
http://www.rsf-persan.org/
http://arabia.reporters-sans-frontie...d_rubrique=629
http://rsf-chinese.org/

4. Carl Bildt är svensk utrikesminister och tidigare styrelseledamot i Lundin Oil som har flera oljeintressen i området runt Ogaden. kanske också direkt eller indirekt i Ogaden, dock möjligen bara efter att Carl Bildt lämnat styrelsen i Lundin Oil. De två journalisterna hade planer på att undersöka sådana uppgifter på plats i Ogaden, skildra om Lundin Oil medverkat, underlättat eller motverkat brott mot mänskligheten.
En del tycker att man ska lita på Carl Bildt och vad han skriver i sin blogg. Bildts ord behöver inte ifrågasättas.
Lundin Oil tycker själv att företaget är ansvarsfullt
http://www.lundin-petroleum.com/Docu...11_info_s.html

Polis och åklagare undersöker om det är sant att Lundin Oils ägare och styrelse är ansvarsfulla eller om någon där kan ha gjort sig skyldig till folkrättsbrott
http://www.dn.se/ledare/signerat/mar...-pressfriheten

På nyhetsplats finns inget egentligt drev mot Carl Bildt. Ifrågasättandet finns i huvudsak på ledarplats och bland de politiska partierna, inklusive Centerns utrikespolitiska talesperson Kerstin Lundgren och KD:s utrikespolitiska talesperson Desiré Pethreus.
Citera
2011-10-17, 15:23
  #124
Medlem
Pörrs avatar
Här är ju också ett mycket märkligt uttalande från Kerstin Lundell (som har skrivit en bok om Lundin Oil):

Citat:
De kan dö i det där fängelset. De har redan suttit orimligt länge i förvar. Varför är de inte ute? Regeringen skulle ha satt press på Etiopiens regering. Man har agerat felaktigt och vi kan inte veta om det beror på om Bildt är med i spelet eller inte.

Varför är de inte ute!? Jadu, Kerstin, det kan ju ha att göra med att de är misstänkta för terrorbrott enligt gällande lag. Att i det läget få det att låta som en självklarhet att främmande stater hipp som happ släpper andra länders medborgare utan vidare - bara svenska regeringen säger att de ska göra det - får ju en att undra hur det står till med Kerstin Lundells verklighetsuppfattning.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13792858.ab
Citera
2011-10-17, 17:58
  #125
Medlem
johanbtks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
förutsatt då att det inte är högerjournalister eftersom journalister bryr sig mer om journalister och även högerjournalister nog egentligen är vänsterjournalister.
Kan du delge oss andra ett enda exempel på en högerjournalist? Jag menar riktig höger, inte pissliberaler som röstar på Folkpartiet.
Citera
2011-10-17, 20:02
  #126
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanbtk
Kan du delge oss andra ett enda exempel på en högerjournalist? Jag menar riktig höger, inte pissliberaler som röstar på Folkpartiet.

Vad räknar du som höger då?
Citera
2011-10-17, 20:17
  #127
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krimreporter
1. Etiopien är ur demokratisk synpunkt ett tveksamt land. En del tycker att sådant kan man bortse från.
Etiopien är en suverän stat och får göra som de vill. Framförallt ska svenska journalister inte bry sig. Andra tycker att världen skulle bli bättre om även suveräna stater utsätt för tryck för att bli mer demokratiska och rättssäkra.

Säg mig,

vad ska Carl Bildt göra som han inte gjort? Det är underförstått i den journalistiska kritiken av Bildt och den svenska regeringen att de inte gjort något alls. Det skulle ju såklart räcka att säga till etiopierna så släpps svenskarna...

Hur vore det att acceptera att etiopierna har sina lagar av en anledning?
Citera
2011-10-17, 20:37
  #128
Medlem
Hjälp mig att förstå!

Två "nyhetsreportrar" (skriver så då jag inte är påläst nog) ger sig olagligt in i ett land och bryter mot detta lands lagar och då börjar folk (och även några nötter som chattade idag på Aftonhoran) klaga på rättssystemet i Afrika och säger att europeerna inte kan få en rättvis rättegång och att de är oskyldiga etc etc....

Detta till skillnad från Assange som sitter fängslad utan ordentliga anklagelser (brottet består i att han liksom de två "journalisterna" försökt avslöja fulheter hos en styrande regering).........till skillnad från när Persson regimen skickade två egyptier till tortyr från Sverige.....till skillnad från Guantanamo Bay, Abu Grahib.
Till skillnad från Sverige där alla medborgare betalar skatt för att kunna finansiera att de avlyssnas av FRA, till skillnad från EU där man utan insyn bygger överstat utan att kunna kräva ansvar av de styrande.... Till skillnad från Sveriges oerhörda rättsstat???

Seriöst, kanske dags att respektera Etiopiens domstol eller städa framför egen dörr innan man klagar?

Bara en tanke, kommentera gärna....blir bara oerhört jävla trött på alla dessa svenskar (jag är svensk själv) som tror att vi är bäst och allt som de gör i andra länder är skumrask....
Citera
2011-10-17, 20:52
  #129
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jearoux
Hjälp mig att förstå!

Två "nyhetsreportrar" (skriver så då jag inte är påläst nog) ger sig olagligt in i ett land och bryter mot detta lands lagar och då börjar folk (och även några nötter som chattade idag på Aftonhoran) klaga på rättssystemet i Afrika och säger att europeerna inte kan få en rättvis rättegång och att de är oskyldiga etc etc....

Detta till skillnad från Assange som sitter fängslad utan ordentliga anklagelser (brottet består i att han liksom de två "journalisterna" försökt avslöja fulheter hos en styrande regering).........till skillnad från när Persson regimen skickade två egyptier till tortyr från Sverige.....till skillnad från Guantanamo Bay, Abu Grahib.
Till skillnad från Sverige där alla medborgare betalar skatt för att kunna finansiera att de avlyssnas av FRA, till skillnad från EU där man utan insyn bygger överstat utan att kunna kräva ansvar av de styrande.... Till skillnad från Sveriges oerhörda rättsstat???

Seriöst, kanske dags att respektera Etiopiens domstol eller städa framför egen dörr innan man klagar?

Bara en tanke, kommentera gärna....blir bara oerhört jävla trött på alla dessa svenskar (jag är svensk själv) som tror att vi är bäst och allt som de gör i andra länder är skumrask....

Sitter Assange fängslad??

Dom kan ju faktiskt vara oskyldiga till det dom anklagas för. Eller hur? Varför denna plötsliga tilltro till tredje världens rättssystem?
Citera
2011-10-17, 20:56
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen
Sitter Assange fängslad??

Dom kan ju faktiskt vara oskyldiga till det dom anklagas för. Eller hur? Varför denna plötsliga tilltro till tredje världens rättssystem?

Under elektronisk husarrest och måste infinna sig på en specifik polisstation varje dag för att skriva in sig, det kallar jag fängslad (mitt inlägg handlade inte om att definiera Assange's status)

Det får väl domstolen avgöra om de är eller inte?
Varför denna skepsis mot tredje världens rättssystem? Varför denna tilltro till västvärldens rättssystem???

Tror inte du förstod mitt inlägg, jag ville ha hjälp att förstå det jag skrev om inte efterblivna frågor.....
Citera
2011-10-17, 21:18
  #131
Medlem
vad är det som gör att journalister tycker att de ska ta strid för persson och schibbeye (som faktiskt erkänt sig skyldiga till olagligt intrång, ett brott som ger bötestraff så vitt jag förstår). men inte ta strid för Vilks, som inte begått något brott, eller Assange som åtminstone inte ens är åtalad men trots det är frihetsberövad (ngn form av husarrest och inställelseplikt).

jag säger inte att det är fel att stötta schibbeye och persson men jag undrar vad det är som gör att de får stöd när andra inte gör det?


en annan sak: det är klart att man ska ifrågasätta Bildt och kolla om han gjort det han ska. men är det inte lika viktigt att kolla Schibbeye och Persson och ta reda på om de kanske gav hjälp till ONLF i utbyte mot att få följa med in i Etiopien exempelvis.

jag tycker det lite för snabbt har målats upp en bild av Etiopien som en skurkstat. varför har ingen klagat på att vi skickat 200 miljoner kronor per år i bistånd dit då tidigare?
Citera
2011-10-17, 21:23
  #132
Medlem
Bullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jearoux
Under elektronisk husarrest och måste infinna sig på en specifik polisstation varje dag för att skriva in sig, det kallar jag fängslad (mitt inlägg handlade inte om att definiera Assange's status)

Det får väl domstolen avgöra om de är eller inte?
Varför denna skepsis mot tredje världens rättssystem? Varför denna tilltro till västvärldens rättssystem???

Tror inte du förstod mitt inlägg, jag ville ha hjälp att förstå det jag skrev om inte efterblivna frågor.....

Aha ja ursäkta då. men du skrev "Bara en tanke, kommentera gärna...."
Men jag är uppenbart för efterbliven att förstå det du skriver....

Om det finns skäl att tex. tro att det är en förfalskad film som används som bevis så kan man väl med all rätt ifrågasätta möjligheten till en rättvis prövning. Tycker du inte det själv?

Sen sitter Assange i husarrest med boja eftersom han inte respekterar rättssystemet och därmed vägrar infinna sig till svensk rätt och istället överklagar utlämnande. Men det visste du kanske..
__________________
Senast redigerad av Bullen 2011-10-17 kl. 21:27.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback