2011-07-05, 00:16
Medlem
StuGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yoniii
bra inlägg

Så är det. Alltid lika kul när naiva världsförbättrare som vill leka Tin Tin går på pumpen. Synd att inte Stieg larsson gjorde det.

Märk väl hur media använder ord som "kämpar för självstyre" när de beskriver sådana här grupper. Precis som muslimerna i Södra Thailand "kämpar för självstyre" när de skjuter och skär halsen av kvinnliga lärare i byskolor.

(Att media tydligen tycker det är helt naturligt med etnisk och religiöst indelade områden/nationer/självstyre i andra delar av världen men inte i Europa är är en liten komisk bonus av sådan här rapportering)
Senast redigerad av StuG 2011-07-05 kl. 00:20.
Citera
2011-07-05, 00:23
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Man får hoppas att de betraktas, och behandlas, som de kriminella element de utgör. Vänsterpatrasket har olagligen tagit sig in i ett land, lierat sig med en terroriststämplad grupp, och infångats - skottskadade - i en regeringsstyrd aktion.

Litar på att etiopiskt strafflag renderar minst tjugofem år i hård regim. Ingen utlämning möjlig. Man kan hoppas att det sänder en signal till övriga naiv~vänster-journalister i Sverige. Ju fler som beger sig på samma resa, så rensas vårt land successivt från Palmes medialakejer.
Citera
2011-07-05, 00:33
Medlem
Perriss avatar
Så rapporter från förstahandskällor inifrån exempelvis Nordkorea är inte ett dugg intressant, utan vi ska givetvis hurra och hånskratta när Kim-Jong sätter tänderna i journalisten ifråga för att denne befinner sig illegalt i landet.

Självklart får dom "skylla sig själva", dom var säkert en smula naiva, men det dom gör behöver göras ännu mer, tycker jag. Sen kan säkert deras vinkel ifrågasättas, men ju fler röster, desto fler vinklar, förhoppningsvis.

/perris
Citera
2011-07-05, 00:39
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsledare
Ska man tolka de tidigare inläggen som att folk skiter i att man rapporterar från krigs-zoner och att förstahandskällor inom jornalistik inte betyder så mkt? sorgligt

Ingen läsare begär att en reporter ska ta extrema risker för att skicka lite snyftstoff från krigszoner. De gör det för att hävda sig själva, bli kända och tjäna mer pengar. Ren ego-grej alltså!

De var där trotts att UD avråder. Om de inte dör så vet vi vad som kommer sedan, gnället på UD och kraven på Sverige, -" hjälp oss, ta hem oss, skicka ambulansflyg" etc.
Citera
2011-07-05, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TimothyMcVeigh
Trots att jag vet vem en av killarna är håller jag ändå med dig till fullo, att bege sig till ett pissland som Etiopien måste man ju vara medveten om riskerna, för så naiva kan dom väl ändå inte vara att dom tror att etiopiska myndigheter välkomnar främlingar likt Sverige gör?

Hit välkomnas folk och tillåts knulla hela svenska folket, I Etiopien välkomnas man med ett gäng skottsalvor, kanske ngt Sverige i framtiden borde ta efter.

Är Johan också från Kommunistiska partiet/Proletären?
Citera
2011-07-05, 09:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsledare
Jo det är klart.
Då får du skylla dig själv. Behövs inga lektomtar från Sverige för att skildra krig.
Citera
2011-07-05, 10:53
Medlem
I valet mellan ett diktatoriskt Etiopien och ett sönderfallet Somalia där Al Quida i princip har makten tillsammans med ett antal stamhövdingar så föredrar jag Etiopisk regim. Om Ogaden skulle falla, vilket det inte kommer att göra, till somalierna så kan de flesta lista ut vad som kommer att hända.

Om dessa två så kallade journalister gått illegalt över gränsen med de somaliska terroristerna så har jag svårt att se att Sverige ska göra något för att hjälpa dem. Eget val - eget ansvar. Jämför Al Quida "svensken" som greps i Pakistan på väg till Al Quida. Han greps också av etiopiska styrkor när han var i Somalia.

Stöd de etiopiska folkets kamp mot muslimska fundamentalister!
Citera
2011-07-05, 14:31
Medlem
Hur allvarliga är deras skador då?

Jag måste tyvärr erkänna att jag log när jag såg svenska journalister skjutna. Det visar faktiskt hur mycket föraktet för det yrket har ökat.
Citera
2011-07-05, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Hur allvarliga är deras skador då?

Jag måste tyvärr erkänna att jag log när jag såg svenska journalister skjutna. Det visar faktiskt hur mycket föraktet för det yrket har ökat.

På vilket sätt skulle det visa på att föraktet mot journalister har ökat när de blir skjutna i Etiopien? Hjälp mig att förstå.
Citera
2011-07-05, 17:35
Medlem
Sinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perris
Så rapporter från förstahandskällor inifrån exempelvis Nordkorea är inte ett dugg intressant, utan vi ska givetvis hurra och hånskratta när Kim-Jong sätter tänderna i journalisten ifråga för att denne befinner sig illegalt i landet.

Självklart får dom "skylla sig själva", dom var säkert en smula naiva, men det dom gör behöver göras ännu mer, tycker jag. Sen kan säkert deras vinkel ifrågasättas, men ju fler röster, desto fler vinklar, förhoppningsvis.

/perris
Håller i princip med. Hade journalister nästlat sig in i Nordkorea hade jag hyllat dem som hjältar. Tyvärr gör journalistens bakgrund mig skeptisk. Det tycks sannolikt att han inte är en opartisk betraktare och kombatanter som gömmer sig bakom journalistyrket tycker jag tvärtom ska straffas hårdare eftersom de försvårar för andra skötsamma journalister.
Citera
2011-07-06, 01:38
Medlem
styrlunds avatar
Finner det intressant att det finns folk som anser att det är okej att två svenska journalister tar sig olagligt in i ett land, för att sedan så följa med en grupp som regimen i landet anser vara terrorister.
Men det kanske är USA och Israel som bestämmer vilka ska anses vara terrorister.
Folk tänka både en,två,tre och trettiosju gånger innan de snubblar in i ett land för att göra ett scoop.
Citera
2011-07-06, 18:35
Medlem
TimothyMcVeighs avatar
Nu verkar det som att dom kommer att anklagas för terrorbrott, dom är totalkörda nu, tror aldrig att UD kommer att lösa detta.

Självklart trist eftersom jag som sagt vet vem Johan är,men väljer man att resa in olagligt i landet med terrorister får man skylla sig själv.

Tror inte att det scoopet dom eftersträvade var värt det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in